پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:43:48

(مهار تورم، رشد تولید)

print

ویژه تجلیل از طلاب و روحانیون رزمنده؛

همایش ملی پرچمداران انقلاب با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد

  • خلاصه :همایش ملی پرچمداران انقلاب ویژه تجلیل از طلاب و روحانیون رزمنده با حضور شخصیت های حوزوی و نظامی و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، همایش ملی پرچمداران انقلاب ویژه تجلیل از طلاب و روحانیون رزمنده پیش از ظهر یکشنبه 19 خرداد ماه ـ با سخنرانی آیت الله «علی‌رضا اعرافی» مدیر حوزه های علمیه کشور و سرلشکر «رحیم صفوی» دستیار و مشاور فرمانده کل قوا در سالن امام خمینی(ره) مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

امام خمینی(ره) پرچمداری انقلاب را به روحانیون سپردند
حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی به عنوان اولین سخنرانی این همایش در سخنانی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب ماموریت حفظ آثار و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به بنیاد حفظ آثار داده اند و تاکید کرده اند که حفظ ارزش ها و نشر آثار انقلاب اسلامی را نیز دنبال کنند.
وی افزود: بنیاد حفظ آثار در زمینه چهلمین سال انقلاب اسلامی نمایشگاهی را در تهران راه اندازی کرد و در این نمایشگاه یکی از موضوعات پرداختن به نقش امام خمینی(ره) در معماری انقلاب اسلامی بود.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های روحانیت در دفاع مقدس گفت: پرچمداری نهضت و انقلاب از جانب امام راحل به دست روحانیت سپرده شد و روحانیت در طول انقلاب گام های مهمی برداشته و رهبر انقلاب نیز در قسمت تاریخی بیانیه گام دوم انقلاب به این نقش پرداخته است.
حجت الاسلام والمسلمین مصلحی بیان کرد: مجموعه های حوزوی در این حرکت عظیم بنیاد حفظ آثار را همراهی کردند، مرکز مدیریت، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس، شورای عالی حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران از مهم ترین مجموعه های حوزوی در همراهی این حرکت بوده است.
وی تاکید کرد: در انقلاب و در طول این 40 سال روحانیت نقش رهبری و عقبه اعتقادی نظام اسلامی را ایفا کرده است، دوم نقش روحانیت در تبیین مبانی و تشریح دفاع مقدس و سوم نقش این قشر در پیشبرد اهداف مقاومت بسیار چشمگیر بوده است؛ ویژگی این انقلاب الگو شدن برای دنیای بشری بوده و راهکارهایی را برای مقاومت و ایستادگی می دهد.
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: بخش چهارم نوع مدیریت روحانیت در بکارگیری مردم در این نهضت امام خمینی(ره) و بخش های اقتصادی و مبارزه با فتنه های مختلف بوده است، در دوران دفاع مقدس دستگاه های دولتی چندان پای کار نبودند و بودجه تخصیص داده شده برای دفاع مقدس بین 13 تا 17 درصد کل بودجه کشور بود. اما امام راحل عقبه های مردمی دفاع مقدس را تقویت کرد و ما در هیچ جنگ و انقلابی این حضور چشمگیر را یافت نمی کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مصلحی یادآور شد: پنجم نقش ائمه جماعات در رهبری این حرکت بود؛ بسیاری از افراد برای این سخن که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید و تاکید رهبری بر زانو زدن آمریکا پوزخند می زنند، اما باید بدانیم این ها سخنان الهی است. در فتنه 88 که بنده وزیر بودم جوانان برای حفظ انقلاب پای کار آمدند.
وی با بیان اینکه آینده را بدون تاریخ نمی توان ساخت، ادامه داد: نقش جوانان در حرکت انقلاب به عنوان ششمین محور و انتقال این تجربیات به آنان و مدیریت روحانیون به عنوان پرچمداران انقلاب از دیگر محورهای مطرح شده است.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های روحانیت در دفاع مقدس مطرح کرد: امروز استکبار جهانی و سلطنت طلبان برای کشور 5 جلد کتاب تاریخ تالیف کرده اند و اگر ما مراقبت نکنیم این کتب وارد کشور و فضاهای علمی می شود، کمااینکه برخی از تاریخ های امروز نیز با دخل و تصرف صهیونیسم انجام شده است.
حجت الاسلام والمسلمین مصلحی تصریح کرد: مستند سازی و تدوین تاریخ انقلاب تحت قیمومیت مقام معظم رهبری و فراخوان مقاله و راه اندازی کمیته های لازم از دیگر محورهایی است که در حال شکل گیری است.
جانشین دفتر عقیدتی سیاسی ستاد فرماندهی کل قوا ادامه داد: انقلاب اسلامی یک ویژگی دارد که در دنیا نمونه ندارد و رهبر انقلاب در فرصت های مختلف مجموعه های بسیاری را در زمینه تالیف آثار دفاع مقدس به کار می گیرند. امروز عراقی هایی که در راهیان نور شرکت می کنند فرزندان کسانی هستند که توسط رزمندگان ما کشته شده اند، اما به عشق انقلاب به این حرکت می پیوندند.
وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس طلبه شهید اروپایی به ثبت رسیده و این ویژگی ای است که انقلاب اسلامی داشته و به مردم مختلف دنیا رسیده است.
مشاور نماینده  ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: امام خمینی(ره) ایجاد حاکمیت اسلامی، بیداری اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) را هدف انقلاب اسلامی می دانستند و امروز هر سه هدف امام در حال اجرا است.

تحقق حوزه انقلابی هدف شورای عالی است 
سپس، آیت الله علیرضا اعرافی "مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور" در این همایش عنوان کرد: مجاهدان و طلابی که در راه حق جانفشانی کرده اند برای همه ما جایگاهی رفیع دارند.
وی با قرائت فرازهایی از منشور روحانیت افزود: دفاع مقدس معجزه عصر ما بود و این را بی مبالغه باید باور داشت؛ اگر دفاع مقدس نبود، این ظرفیت عظیم فکری و جهادی مردم ما هرگز ظهور و بروز پیدا نمی کرد و امام راحل پس از پذیرش قطعنامه بیان کردند که ما لحظه ای از این دفاع مقدس را اتلاف وقت نمی دانیم.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به خاص بودن جنس انقلاب اسلامی گفت: دفاع مقدس پیشرانی بود که حرکت ملت را به سمت آرمان های بزرگ تر در سطح کشور، منطقه و جهان رهنمون کرد؛ دفاع مقدس معجزه ای بود که ما آن را در بدر ، خیبر ، اُحد ، حنین و عاشورا شاهد بودیم.
آیت الله اعرافی بیان کرد: درونمایه دفاع مقدس را باید در چیزی فراتر از همه ادوار جستجو کرد؛ دفاع مقدس ما در اوج نابرابری در مقابل دشمنان مجهز به همه تجهیزات انجام شد و منطق مادی پیروزی در چنین جنگ نابرابر را نمی توانست تحلیل کند.
وی تاکید کرد: همان طور که انقلاب مقابل چشمان حیرت زده عالم پیروز شد، عین این ماجرا در دفاع مقدس نیز رقم خورد و در آن اوج سختی های دفاع مقدس امام می فرمودند که ما پیروز میدان خواهیم شد.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: دفاع مقدس آغاز یک عصر جدید در تمدن بشری و خط بطلان کشیدن به همه افکار شیطانی عصر ما بود؛ ما گرم یک معرکه بزرگ تاریخی در مصاف با دشمنان خدا و مستکبرین عالم هستیم و این رزمندگان با دفاع مقدس پیچ تاریخی را اداره کردند.
آیت الله اعرافی مطرح کرد: اینکه امروز امتداد دفاع مقدس در فلسطین، عراق، سوریه و یمن به راه افتاده، به دلیل ظرفیت بالایی است که در ایام جنگ تحمیلی ایجاد شد و باید در برابر امام شهیدان زانوی ادب و تواضع بر زمین زد.
وی ابراز کرد: جهاد و دفاع در منطق اسلام یک منطق اصیل داشته و بعد از انقلاب اسلامی شاهد نسخه های بدلی جهاد و دفاع حقیقی بوده ایم و طالبان و القاعده و داعش از جمله این انقلاب های بدلی بود.
مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: نخستین مولفه جهاد اسلامی این است که به فرماندهی وصل است، فرماندهی که دارای عدالت، معنویت، شجاعت و انگیزه های خدایی است. همچین اهداف دفاع مقدس آسمانی، عقلانی و منطقی بود.
آیت الله اعرافی ادامه داد: دفاع مقدس با منطق فقهی و اخلاق اسلامی همراه بود، همان گونه که شاهد بودیم آیت الله العظمی سیستانی چه نهضتی را با پشتوانه فقهی و اخلاق اسلامی ایجاد کردند، آغاز گر این نهضت امام راحل بود.
وی اضافه کرد: امروز جبهه استکبار باید بداند که منطق ما منطق کور داعشی نیست، اما منطق انفعال نیز نیست و ما در برابر همه زیاده خواهی های مستکبرین خواهیم ایستاد، مستکبرین داعش را آوردند تا چهره جهاد اسلامی را مخدوش کنند اما همه باید بدانند که منطق ما با این گروهک های منحرف متفاوت است.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: شورای عالی حوزه علمیه، حوزه انقلابی را هدف گیری کرده و در ده ها طرح و برنامه جهت گیری به این سمت است که راه جهاد در درون نظام آموزشی، اخلاقی، تربیتی، تبلیغی و فرهنگی حوزه وارد شود و در این زمینه گام های موثری برداشته شده است.
آیت الله اعرافی اظهار داشت: شرط توفیق ما در این مصاف تمدنی این است که حوزه ما آموزش پاسخگو داشته باشد و به فضل الهی چند رشته در قلمروهای مربوط به جهاد اسلامی در حوزه تدوین شده و برخی از آن ها در حال اجرا است، همچنین مجمع هایی نیز در حوزه راه اندازی شده که راه را برای ترویج ارزش های جهادی هموار می کند.
وی مطرح کرد: شجاعت، عبور از خط قرمز های موهوم، نوآوری، خلاقیت و ابتکار از فرهنگ های جهاد اسلامی بوده که با این برنامه ها تقویت خواهد شد.

تحقق حوزه انقلابی هدف شورای عالی است 
سید یحیی رحیم صفوی "دستیار و مشاور فرمانده کل قوا" دیگر سخنران این همایش بود که در سخنانی عنوان کرد: امروز در شرایط فوق العاده، سیال، پیچیده و سرنوشت ساز قرار گرفته ایم و محیط داخلی و فرهنگی ما از نظر مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در حال تغییر و تحول است.
وی با بیان اینکه انقلاب ما در حال پوست اندازی است، افزود: 46 میلیون نفر از جمعیت ما پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمده اند و حدودا 54 درصد از کل جمعیت هستند، جوانان ما از  نظر افکار، سلایق، آرزوها و ظاهر با ما متفاوت هستند و ما باید این تغییرات را درک کنیم.
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت: فاصله رخدادها به هم نزدیک شده و مجموعه مسائل به هم تاثیرگذار است و اگر این پیچ تاریخی را با سلامت گذراندیم، به پیروزی خواهیم رسید.
رحیم صفوی با تاکید بر نقش طلاب و روحانیون در تربیت و ساختن نسل جوان تاکید کرد: اگر ما توانستیم این جوانان به نور محبت قرآن و اهل‌بیت(ع) روشن کرده و با عقلانیت کشور را اداره کنیم به موفقیت می رسیم؛ اداره این سرزمین کار مشکلی بوده برخی از کشورها از نظر وسعت به استان های ما نیز نمی رسند.
وی بیان کرد: نظام ما مبتنی بر انتخابات بوده و اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند کارها درست می شود، اما چه کنیم که مردم ما احساساتی هستند و امروز یک نوع فکر می کنند و فردا طور دیگری رای می دهند.
دستیار مشاور فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: اگر به جوان ها نشان دهیم که عبور از شرایط نامطلوب به شرایط مطلوب چگونه است بسیاری از گره ها باز می شود؛ این سخن رهبر معظم انقلاب که امیدواریم که یک دولت حزب اللهی بالا بیاید یک کد است که ما باید با استفاده از این کد به وضعیت خود پی ببریم.
رحیم صفوی مطرح کرد: طی دو قرن گذشته سه نوع گفتمان وجود داشته، نخست گفتمان گرایش به غرب است و این گفتمان راه نجات مسلمانان را پیروی از غرب می داند، گفتمان دوم گفتمان اصلاحات بوده و در پی این است که از ظرفیت ها و امکانات نوین استفاده کند، گفتمان سوم گفتمان مقاومت بوده و این مکتب در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی بوده و خواهان تغییر و تحول اساسی در ساختار نظام سیاسی حکومت ها و حاکمیت احکام اسلام در جامعه و تعیین سرنوشت ملت ها به دست خود آن ها بوده است.
وی ادامه داد: در 30 سال گذشته رهبر انقلاب گفتمان مقاومت را در کشور و جهان اسلام را توسعه می دهند و ایشان، امام راحل و سید جمال الدین اسدآبادی از پیشوایان این گفتمان بوده اند.
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا ابراز کرد: آرزوی آمریکایی ها برای کسب هژمونی با شکست مواجه شده و قدرت در جهان در حال چند تکه شدن بوده و به نظر برخی از متخصصان دوران جنگ سرد جدیدی آغاز شده است.
رحیم صفوی سه چالش را پیش روی جهان غرب دانست اضافه کرد: چالش نخست جهان غرب چالشی با ماهیت نظامی بوده و نماد آن پیمان ناتو است و اساس قدرت آمریکا و فرانسه قدرت بحری است، در مقابل قدرت بری وجود دارد که روس ها و چینی ها دارای این قدرت هستند. شوروی از هم فروپاشید، اما رؤسای جمهور بعدی روسیه قدرت های نظامی و اطلاعاتی خود را حفظ کردند.
وی یادآور شد : گسل و چالش بعدی آمریکا چالش اقتصادی بوده و چین به عنوان رقیب جدی آمریکا مطرح است و این کشور به دنبال این است که در سال های آینده قدرت نخست اقتصادی دنیا شود، اوباما نیز به دنبال این بود که نیروها را از حاشیه خلیج فارس بیرون کرده و به سمت اهداف اقتصادی خود در مقابله با چین روانه کند.
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا تاکید کرد: یکی از انتقادات ترامپ از بوش این بوده که بیش از هفت تریلیون دلار در جنگ با عراق هزینه کرد در حالی که دشمن اصلی روسیه و چین بود و در این بین ایران قدرت گرفت.
رحیم صفوی اظهار داشت: چالش سوم غرب چالش فرهنگی و تمدنی اسلامی بوده و این چالش با محوریت ایران و رهبری رهبر انقلاب ایجاد شده و فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب را که مبتنی بر مادی گرایی است، زیر سوال می برد.
وی تصریح کرد: غربی ها مهم ترین چالش خود را فرهنگ و تمدن اسلامی می دانند و اگر چه سعی کردند تغییر در نوع زندگی ایجاد کنند، هنوز به صورت کامل موفق نشده اند.
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت: اندیشمندان بزرگ دنیا معتقدند که قدرت از نیم کره غربی به سمت نیم کره شرقی دنیا و آسیا در حال حرکت بوده و ماهیت اصلی این قدرت فرهنگی و اقتصادی است.
رحیم صفوی عنوان کرد: دشمنان می دانند که قطب جدید فرهنگی و تمدنی به رهبری انقلاب اسلامی در حال ایجاد بوده و تا 50 سال آینده در دنیا مسلط می شود فکر و اندیشه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب آن را نمایندگی می کند.
وی ادامه داد: یک واقعیتی مطرح است و آن این است که اسلام وهابیت برای اهل سنت الهام بخش نبوده و اسلامی که ایران، امام و رهبر انقلاب در حال معرفی آن هستند الگوی فکری برای نجات مسلمانان است.
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا یادآور شد: یک میلیارد و 670 میلیون نفر از مسلمانان در دنیا در سال 2018 تحت تاثیر اسلامی هستند که از ایران معرفی می شود.
رحیم صفوی افزود: 90 درصد تجارت های جهانی از طریق دریا بوده و این گلوگاه های دریایی عمدتا در اختیار مسلمانان بوده و اگر آن ها به بیداری اسلامی برسند، می توانند اقتصاد دنیا را در اختیار بگیرند.
وی ابراز کرد: رهبری تمدن جدید اسلامی در دستان رهبر انقلاب وملت ایران بوده و به همین دلیل دشمنی مستکبران با ما تمام شدنی نیست، رهبر انقلاب و ملت ایران نیز بارها بیان کرده اند که این راه مقاومت را تا پیروزی نهایی ادامه خواهند داد.
دستیار و مشاور فرمانده کل قوا مطرح کرد: ما در ساختار ها مشکلات فراوانی داریم و هر کشوری راهبردهای چندین ساله دارد، اما ما در عرصه های فرهنگی و معنوی خوب عمل کرده ایم، اما در مباحث اقتصادی راهبردهای مناسبی نداشته ایم.
رحیم صفوی تصریح کرد: اسلام و انقلاب اسلامی به طور قطع پیروز می شود و بنده از روحانیون می خواهم که در مناطقی که حضور دارند به مردم خدمت رسانی کنند، در این سیل اخیر طلاب مخلصانه در صحنه حضور پیدا کردند.

منبع: حوزه
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما