پنجشنبه 9 فروردين 1403   12:06:19

(مهار تورم، رشد تولید)

print

پایان نامه ای به زبان عربی در مرکز آخوند خراسانی دفاع شد

  • خلاصه :دفاعیه پایان نامه «تقریر آراء الاصولیین المعاصرین فی اصاله البرائه علی ضوء الحلقه الثالثه من دروس علم الاصول» برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام هادی شریفی صحی «دانش آموخته مرکز تخصصی آخوند خراسانی» پایان نامه خود را با عنوان «تقریر آراء الاصولیین المعاصرین فی اصاله البرائه علی ضوء الحلقه الثالثه من دروس علم الاصول» که به زبان عربی نگارش شده بود، دفاع کرد.

استاد مشاور این پایان نامه، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اسکندری و استاد راهنمای آن، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی و همچنین حجج اسلام والمسلمین علی رحمانی و محسن ملکی از اساتید ناقد این پایان نامه بودند.

در این دفاعیه، حجت الاسلام شریفی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهید علامه سید محمد باقر صدر(ره) دارای نظریات و افکار و مبانی جدید و ممتاز و پیچیده ای در علم اصول هستند، و با توجه به اینکه ایشان برداشت ها و تفاسیر جدید و مختلفی از عبارات و مبانی علماء در این علم دارند، و همچنین اینکه اختلاف موجود در تبویب مطالب در کتاب «دروس فی علم الأصول- الحلقه الثالثه» و کیفیت خاص در بحث و پرداختن به مسائل در این کتاب، سبب مشکل بودن مقارنه بین آراء علماء و آراء مصنف این کتاب می گردد.

وی گفت: همچنین از طرفی دیگر، مصنف شهید در مقدمه کتاب تصریح کرده اند که در این کتاب اتخاذ مبنای صحیح در تمامی مباحث مهم نمی باشد، زیرا این سه حلقه، کتاب های درسی برای طلابی هستند که در آغاز آموزش اصول قرار دارند؛ از این رو ایشان در این کتاب به برخی اشکالات علمی و دقیق نپرداخته است، زیرا آنها خارج از این سطح هستند و آنها را در سطح خارج مطرح نموده است.

این دانش آموخته مرکز تخصصی آخوند خراسانی تصریح کرد: آنچه در این پژوهش مقارن انجام گرفته، تبیین نظرات نهایی مصنف، و تخریج مصادر أقوال علماء و نظریات مذکور و غیر مذکور آنها، و مقارنه نظریات مصنف با نظریات سائر أصولیین معاصر رحمه الله علیهم أجمعین و توضیح مفاهیم و نوآوری های موجود در حلقه ثالثه از حلقات سه گانه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تذکر به این نکته نیز شایسته است که روش مأخوذ در این پژوهش، تذییل و تعلیق بر متن کتاب «دروس فی علم الأصول – الحلقه الثالثه» است، و لذا تمامی نتائج پژوهش از تخریج مصادر و مقارنه أقوال و نظریات، در پاورقی خواهد آمد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما