پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:25:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تأکید کرد:

لزوم ایفای نقش طلاب و فعالان مذهبی در فضای مجازی

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ما به عنوان یک طلبه و فعال اجتماعی مذهبی باید مأموریت ویژه خودمان در فضای مجازی را پیدا کرده و ایفای نقش کنیم و بر اساس توانمان در اقیانوس فضای مجازی تصرف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست تخصصی «آینده پژوهی فضای مجازی» که به همت این دفتر برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید و در این زمینه بحث های فراوانی انجام شده است.

* آینده شناسی مهم ترین مسأله فضای مجازی

وی مهم ترین مسأله فضای مجازی را آینده شناسی عنوان کرد و گفت: با شناخت آینده است که می توانیم، تصمیم بگیریم و حداقل غافلگیر نشده و در مراحل بالاتر این فضا را مدیریت کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نظام سلطه را چهار نوع دانست و تصریح کرد: اولین عرصه، تکنولوژی های سخت است؛ مانند زیرساخت ها، سخت افزارها، ابزارهای فضای مجازی و... که همگی در مدیریت نظام سلطه تعریف می شود و  به فرض اینکه یک کشور، سخت افزاری را تولید می کند، باید حق نوآوری (patent) را به نظام سلطه بپردازد.

وی عرصه دوم را عرصه نرم افزار بیان کرد و افزود: دو دسته نرم افزار وجود دارد، دسته اول مانند ویندوز، اندروید و... که نرم افزار های پایه ای هستند که بر روی آن توسعه نرم افزاری انجام می شود و دسته دوم، نرم افزارهای توسعه یافته است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار داشت: در این عرصه ما توسعه دهنده هستیم ولی تولید کننده نیستیم و دلیلش این است که زیرساخت های نرم افزاری در دسترس ما نمی باشد و نظام سلطه برای از دست ندادن این عرصه که زیر ساخت اصلی سیطره بر عالم است، مقاومت می کند.

* حاکمیت گریزی اقتصادی و فرهنگی با بلاکچین

وی گفت: عرصه سوم، عرصه الگوریتم ها یا نظام واره هاست که نمونه آن، صنعت بلاکچین می باشد که صرفاً یک نرم افزار که بر پایه یک سخت افزار فعال باشد، نیست.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: بلاکچین با نظام و الگوریتم خود، رمز ارزها را بر روی خود سوار کرده و حاکمیت گریزی اقتصادی را در دنیا رقم می زند و یک مدل سلطه اقتصادی و فرهنگی به وجود می آورد.

وی با اشاره به این که بلاکچین به مرور نقش آفرینی حکومت ها را کاهش می دهد، افزود: بلاکچین به شدت مدل حکمرانی ها را از نقطه مرکزی جدا کرده و بین انسان های دنیا توزیع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اذعان به این که می توان با یک کشور قطع رابطه داشت، اظهار کرد: هیچگاه نمی توان با فیس بوک (Facebook) قطع رابطه کرد، چون دارای یک الگوریتمی است که تمام ابعاد را احاطه می کند.

وی گفت: عرصه الگوریتم خیلی جدی تر از سخت افزار و نرم افزار است، به دلیل اینکه همراه خود سبک زندگی، مدل جدید زندگی، مدل جدید حکمرانی و... می آورد و دوام آنها 20 تا 30 سال است که بعد از آن با شکل جدیدتری پدید می آید.

* مدیریت حرکت های رفتاری مردم جهان با آنالیز منابع اطلاعاتی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عرصه چهارم را عرصه دیتا و اطلاعات دانست و تصریح کرد: بزرگ ترین منابع اطلاعاتی دنیا دست نظام سلطه است و بر همین اساس می تواند به راحتی برای کشورها، شهرها، روستاها و آدم های جهان تصمیم بگیرد و در آینده نزدیک به مدیریت حرکت های رفتاری برسد.

وی افزود: در این وضعیت، سؤال هایی پیش می آید مانند این که، نظام سلطه در آینده چه اتفاقاتی را برای زندگی ما رقم خواهد زد؟! وضعیت تکنولوژی سخت افزار و نرم افزار در سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی چه می شود؟! این اتفاق ها خوب است یا بد؟ چقدر می توانیم در آن تصرف و مدیریت داشته باشیم؟!

* لزوم ایفای نقش طلاب و فعالان مذهبی در فضای مجازی

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار داشت: ما به عنوان یک طلبه و فعال اجتماعی مذهبی باید مأموریت ویژه خودمان که همان ربط با این الگوریتم بزرگ و نظام بزرگ عالم هستی با رویکرد فضای مجازی است، پیدا کرده و نقش ایفا کنیم.

وی با بیان این که ممکن است کار ما از نوع خرده مأموریت یا از نوع کارهای بزرگ جریان ساز باشد، گفت: ما هزاران سایت فرهنگی داریم ولی رتبه جستجوی خوبی ندارد که با کمی مداخله از نوع SEO می توان ضریب تأثیر آنها را پنج برابر افزایش داد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: نوع دوم، مداخلات کلان و استراتژیک است که باید بدانیم با این وضعیت تسلط نظام سلطه، استراتژی ما چه می تواند باشد؟ که در این زمینه نظریات متفاوتی وجود دارد مانند، فریب اطلاعاتی، کاهش دسترسی نظام سلطه و ایجاد نیاز دنیا در فضای مجازی به خود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه شناخت درستی از این میدان بزرگ نداریم و همیشه از این فضا ما را ترسانده اند، بلکه باید بر اساس توانمان در این اقیانوس فضای مجازی تصرف کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما