پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:21:32

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در گفت و گویی تشریح شد: 

پاسخ به ۱۰ هزار سؤال در روز توسط مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی

  • خلاصه :رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به پاسخ به سؤالات به سه روش تلفنی، فضای مجازی و مکتوب گفت: در همه بخش ها، روزانه به طور متوسط ۱۰ هزار سؤال مطرح میشود که 6 هزار مورد به بخش تلفنی اختصاص دارد. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم در گفت و گو با خبرنگار شفقنا پیرامون فعالیت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اظهار داشت: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در واقع یکی از مراکز وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی است که در آن به سؤالات ، به صورت سریع، مستقیم و میدانی از یکسو پاسخ داده می شود و از سوی دیگر ضمن تلاش برای نگاه آینده پژوهانه به سئوالات، ظرفیتهای موجود در حوزه پاسخگویی شناسانده می شود.
وی گفت: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی از سال ۱۳۸۶ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، گرچه پیش از این هم، فعالی تهایی به صورت مکتوب داشته است و در حوزه در محیط های فردی و مؤسسات خصوصی چنین اتفاقاتی می افتاد و به طور کلی، کارهایی به صورت جسته و گریخته در این زمینه انجام می شد، تا اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ساماندهی مراکز پاسخگویی به سؤالات دینی را صادر کرد و دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه کارهایی را آغاز کرد؛ پس از مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفت، دفتر تبلیغات اسلامی به این نتیجه رسید که کاستی هایی در حوزه پاسخگویی وجود دارد و مرکزی جامع باید متکفل این امر شود و لذا این مرکز را ایجاد کرد و امروز در شرایطی هستیم که هم از اعتماد فوق العاده مردم و هم اعتماد قابل توجه مراجع عظام تقلید برخوردار هستیم.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: این مرکز، دارای سه بخش اصلی پاسخگویی تلفنی، فضای مجازی و مکتوب و بخش های فرعی تر است. 
وی افزود: در پاسخگویی تلفنی از طریق کد تلفنی ۰۹۶۴۰۰ با مردم ارتباط می گیریم و مخاطبان بدون نیاز به گرفتن کد شهر، از سراسر کشور شماره مذکور به ما وصل می شوند؛ بخشی از روز را پاسخگویی زنده و برخط داریم که زمان فعلی آن ۱۰ ساعت است و بقیه ساعات روز، سیستم ما به صورت پست صوتی، سؤال را دریافت می کند و کد به همراه زمان پاسخ به سؤالکننده می دهد و تماس گیرنده در زمان مقرر که سیستم به تماس گیرنده اعلام کرده، تماس گرفته و پاسخ ضبط شده دریافت می کند.
حجت الاسلام والمسلمین مخدوم اظهار داشت: در پاسخگویی تلفنی چندین برابر ظرفیت مرکز درخواست و تقاضای طرح سؤال و تماس با کارشناسان را از جانب مردم داریم که مرکز بسته به امکانات و توان پاسخ می دهد، البته این به آن معنا نیست که اکثریت سؤال کنندگان، پاسخ نمی گیرند و اکثر روزهای سال هم این چنین نیست و امکان ارتباط و پاسخ گرفتن فراهم است اما برخی ایام سال مانند ماه مبارک رمضان که فراوانی سؤال مردم پررنگ تر می شود، خواه ناخواه امکان پاسخ به بخشی از تماس ها فراهم نمی شود.
وی با بیان این که به طور متوسط روزانه در بخش تلفنی قریب 6 هزار تماس را پاسخ می دهیم، گفت: گاهی اوقات سؤال کننده نمیداند که سؤال او در چه دسته ای است که در این صورت اپراتور زنده، سؤال را میشنود و تشخیص می دهد که در چه موضوعی است و به کارشناس مربوطه ارجاع می دهد.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: بزرگترین واحد پاسخگویی این مرکز، بخش تلفنی است که با همکاری بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید و محققین حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان در رشته های مختلف علوم اسلامی مشغول به پاسخگویی است و از بدو راه اندازی به بیش از ۱۴ میلیون سؤال پاسخ داده است.
وی در مورد سطح تحصیلات کارشناسان این مرکز افزود: کارشناسان ما در حوزه های مختلف علوم اسلامی از سطح قابل قبولی برخوردارند و معمولاً دارای سطح سه و چهار و کارشناسی ارشد هستند و در تخصصی که تحصیل کرده اند، فعالیت می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین مخدوم اظهار داشت: یکی از شاخه های بخش تلفنی، پاسخ به سؤالات از طریق پیامک است که به دلیل ترافیک بالای سؤالات احکام شرعی و حفظ آمادگی نسبت به سؤالات دینی دیگر، بخشی از مراجعات را با معرفی سرویس پیامک پاسخ میدهیم، به این صورت که فرد سؤالات را پیامک کرده و در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ را به صورت پیامک ارسال می کنیم.
وی گفت: سامانه بخش پیامکی به منظور پاسخگویی به سؤالات فقهی(احکام شرعی) راه اندازی شده و با شماره ۳۰۰۰۹۶۴۰ پاسخگوی سؤالات می باشد.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: در کنار بخش تلفنی، بخش فضای مجازی را داریم که چند فعالیت را به موازات هم انجام می دهیم؛ هم پایگاه داده داریم که بخشی از سؤالات در اختیار مردم قرار می گیرد و مستقیم می توانند مراجعه کنند و هم بانکهای اطلاعاتی داریم که کنار آن، مسیرهایی را برای پرسش و پاسخ پیشبینی کرده ایم.
وی بخش آفلاین یا غیرزنده را از جمله مسیرهای ارتباطی با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: از طریق این مسیر، افراد می توانند سؤالات خود را مطرح کنند؛ به عنوان نمونه، در انجمن های گفتگو می توانند سؤالات خود را مطرح کرده یا در شبکههای اجتماعی سؤال خود را بپرسند؛ روش دیگر، پاسخگویی زنده در فضای مجازی است.
حجت الاسلام والمسلمین مخدوم اظهار داشت: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی همچنین دارای یک ظرفیت گفت و گو(چت) است که هم در نرم افزارهای تلفن همراه قابل دسترسی است و هم در سایت ما معرفی شده و در اختیار مردم است که می توانند نام کاربری کارشناسان حاضر را دیده و با آنها چت کنند، البته با وجود مزیت هایی که دارد اما جذابیت بخش تلفنی را برای مردم ندارد.
وی با بیان اینکه در همه بخش ها بیشترین سنین مراجعه را جوان تشکیل می دهند عنوان کرد: در مقایسه تلفن و چت، به طور طبیعی، چت، سنین پائین تری را در بر می گیرد. همچنین ۷۴ درصد میانگین سنی جوان را در تلفنی داریم.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: در حوزه گفتوگوهای آزاد شرایطی را فراهم می کنیم که شرکت کنندگان سؤالات خود را آنگونه که می خواهند مطرح کنند و در عین حال، کاربران دیگر میتوانند در این گفت و گو شرکت کنند و در مورد آن سؤال اظهارنظر کرده و بحث در می گیرد، این بحث ها با مدیریت کارشناسان ما دنبال می شود و در نهایت پاسخ نهایی داده می شود؛ البته این بخش در حال تحول است و با به کارگیری نرم افزارهای جدید، به دنبال آن هستیم که میزان دسترسی و جنبه تعاملی را افزایش دهیم.
وی به فعالیت این مرکز در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در این شبکه ها به طور معمول با ربات کار می کنیم؛ به این صورت که کاربران سؤالات خود را از طریق ربات مطرح می کنند و کارشناسان ما از طریق سیستم در گروه های مختلف پاسخ می دهند و پاسخ از طریق سیستم به نام کاربری فرد ارسال می گردد؛ در شبکه های اجتماعی یکسری محیط انتشار داریم، به این نحو که سؤالاتی که در خلال مباحث مختلف در شبکههای اجتماعی پرسیده شده یا در بخش های دیگر از ما سؤال شده است، به مرور زمان یا به مناسبت هایی و یا به خاطر فراوانی برخی سؤالات به اشکال مختلف در محیط های خود منتشر می کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما