پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:24:16

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در چهل و ششمین نشست علمی «حکمرانی در قرآن» مطرح شد:

مغلوب شدن و خسران؛ ثمره تهدید اقتصادی مسلمانان

  • خلاصه :معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به آیه ای از سوره انفال، گفت: سرانجام کسانی که مسلمانان را تهدید اقتصادی می کنند، مغلوب شدن و خسران و ورود به جهنم است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در چهل و ششمین نشست علمی «حکمرانی در قرآن» که به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: سوره انفال هشتمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن است که در جزء ۹ و ۱۰ قرآن جای دارد. نام‌گذاری این سوره به نام انفال به دلیل استفاده از واژه انفال در نخستین آیه و بیان احکام آن است. سوره انفال به احکام انفال و ثروت‌های عمومی، خمس، جهاد، وظایف مجاهدان، رفتار با اسیران، ضرورت آمادگی‌های رزمی و نشانه‌های مؤمن اشاره کرده است.

وی با بیان این که آیه صلح، آیه نصر، آیه انفال، آیه خمس و آیه اولو الارحام جزو آیات این سوره هستند، گفت: سوره انفال با بحث آسیب شناسی جنگ بدر و انتقاد به عملکرد مسلمانان پس از پیروزی و دست یابی به غنائم آغاز می شود؛ از آیه 15 سوره انفال، آیات وارد دستوراتی در مورد جنگ، صلح، امنیت و... می شود که امور مربوط به حکمرانی است؛ از آیه 20 مباحث امامت، رهبری، فرماندهی و... مطرح می شود.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از ارکان مهم در امنیت سازی اسلامی رهبری الهی است، تصریح کرد: آیه 18 این سوره، از آیات راهبردی و کلیدی در عرصه حکمرانی و امنیت است. از آیه 20 تا 32 بحث اهمیت رهبری مطرح می شود و آسیب شناسی رفتار مومنان می شود که از اطاعت الهی و رهبری تعرض نکنند.

وی با اشاره به آیه 35 سوره انفال خاطرنشان کرد: اگر حکومت و امنیت سازی به افراد غیر متقی امور داده شود سرانجام آن پوچ و هیاهو است. از آیه 36 تهدیدات اقتصادی مطرح می شود که اموالشان را خرج می کنند تا راه خدا را صد کنند. 

 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما