پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:30:48

(مهار تورم، رشد تولید)

print

از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نشست علمی «نقد کتاب درباره شرّ» برگزار شد

  • خلاصه :نشست علمی «نقد کتاب درباره شرّ» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست علمی «نقد کتاب درباره شرّ» با حضور نعیمه پورمحمدی «عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب» به عنوان ارائه دهنده و حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیروانی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» به‌عنوان ناقد کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مبینی به‌عنوان دبیر علمی این نشست برگزار شد.

در این نشست، پورمحمدی، گزارشی از فصول کتاب و نحوه تنظیم، تدوین و ترجمه اثر ارائه داد و اظهار داشت: این کتاب به‌تفصیل مسئله شرّ و پاسخ‌های آن را در دو مجلد به‌ترتیب در الهیات سنتی و الهیات مدرن بررسی کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه کتاب در فضای علمی مسئله شرّ در فلسفه و الهیات غربی تنظیم شده است، به ناکام‌بودن تئودیسه‌ها و دفاعیه‌های سنتی در پاسخ به این مسئله پرداخت و سپس برخی پاسخ‌های الهیات مدرن از جمله الهیات اگزیستانسی، الهیات شبانی و... را تشریح کرد.

در ادامه، شیروانی با تقدیر از تلاش نویسنده این اثر، ضمن برشمردن محسنات کتاب از جمله تدوین و ترجمه مناسب و شیوایی قلم و... ، در پاسخ به ادعای ناکام‌بودن الهیات سنتی در پاسخ به مسئله شرّ، افزود: پاسخ‌های فلسفه و الهیات اسلامی در این مسئله را نمی‌توان نادرست تلقی کرد، ولی می‌توان گفت که پاسخ‌ها ناکافی هستند و باید امتداد مسئله شرّ با تنوعات گوناگون آن را در الهیات اسلامی پی گرفت؛ ضمن اینکه این مسئله با توجه به مبانی فلسفی انسان مدرن و بنیان‌های الهیات جدید غربی شکل گرفته و در نقد این مباحث باید نخست به نقد مبانی فلسفی و الهیاتی غرب مدرن پرداخت.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین مبینی با اشاره به دو نوع نگاه در فلسفه و الهیات سنتی و فلسفه و الهیات جدید، که مانند دو نوع منظر متفاوت در فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای می‌باشند، توجه و دقت بیشتر در طرح مسائل جدید را با توجه به این دو گونه نگاه فلسفی و الهیاتی خواستار شدند.

 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما