منو
تبليغات

 
چهره ماندگار تبلیغ
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان


حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان
دومین چهره ماندگار تبلیغ

نگاهی به بیش از نیم قرن تبلیغ


  نیم نگاهی به زندگی نامه:
در سال 1298 (ه ش) در خانواده‌ای مذهبی در جنوب تهران چشم به جهان گشود. والدینش هر دو اهل تهران بودند. پدرش مردی متدیّن، باسواد و دارای طبع شعر بود. در شش سالگی به مکتب‌خانه رفت. هم چنین در سایه پدر، هر روز صبح غلامرضا و برادرانش، قرآن، مسائل شرعیّه ومعراج السعاده نراقی را آموختند. بعد از مکتب خانه راهی مغازه عطاری پدر شد. هم چنین درخیاطی، نجّاری، سوهان کاری و تراش کاری مهارت هایی را کسب نمودند.
در سال 1318 به عنوان یک سرباز عادی در دانشگاه افسری مشغول خدمت شد. در این دوران تیراندازی، سوارکاری و شنا را زیر نظر مربیان سخت گیر با جدیّت تمام آموخت.
بعد از شهریور 1320 در تهران به تحصیل علوم دینی پرداخت و هم زمان در محل سکونت خود جلسات مذهبی تشکیل داد که این جلسات زمینه‌ی آشنایی ایشان با آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی گردید، و بعدها داماد این خانواده شد. شیخ غلامرضا مدّتی در حوزه علمیّه‌ی قم به تحصیل مشغول شد. با ذوق و توفیقی که در مطالعات تاریخی و مذهبی داشت، به تدریج از منبری‌های شناخته شده تهران شد. سرانجام به وعظ و خطابه روی آورد و در راستای سفر تبلیغی وی به سبزوار در سال 1324، دوستی با فخرالدّین حجازی ونیز تشکیل «انجمن تعالیم دینی» در دفاع از حریم مقدس اسلام و تشیّع اتفاق افتاد واین نقطه عطفی در سبزوار شد. کمی بعد کتاب «راهنمای سعادت» تألیف آیت الله خادمی وی را به اصفهان کشاند. با درخواست علمای اصفهان، آیت الله اسلامی، وی را به نمایندگی خود در تشکیل مدارس اسلامی گمارد.
اوّلین دوره‌ی کلاس های مذهبی برای محصّلین ابتدائی در سال 1326 در مدرسه‌ی درب کوشک بود که مقدمه‌ی تأسیس مدارسی به نام «جامعه ی تعلیمات اسلامی» در اصفهان شد.
در سال 1327 به دستور حضرت آیت الله العظمی بروجردی راهی کرمان شد. در کرمان علاوه بر انتشار روزنامه‌ی «پیام حق»، مبارزه علیه فرقه‌های منحرف و خوانین ظالم آن سامان را آغاز کرد، ضمن اینکه در فعالیّت‌های سیاسی و انتخابات مجلس شورای ملّی حضوری موثر داشت.
سرانجام به واسطه‌ی مخالفت‌هایی که با خوانین داشت به بندرعباس و سپس به جزیره‌ی قشم تبعید شد .در قشم با وضعیت نابسامان شیعیان آن‌جا آشنا شد و این باعث آغاز فعالیّت های اجتماعی ومذهبی در قشم وبهبود اوضاع شیعیان شد.
انگلیسی‌ها برای جلوگیری از ملّی شدن صنعت نفت تحریکاتی را در مناطق مرزی ایران به ویژه در کردستان به راه انداخته بودند، که با دور اندیشی آیت الله کاشانی و سخنرانی‌های فیروزیان ناکام ماند.
وی از طرف آیت الله کاشانی به آذربایجان و خوزستان نیز سفر کرد. اواخر تیر 1331 در اصفهان دستگیر شد. هم چنین پس از کودتـای  28 مـرداد نیز تحت پیگـرد  قرار گرفت. با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، به طرفداری از نهضت، فعالیت‌های چشمگیری کرد و بر اساس همین فعالیت‌ها بود که در 19خرداد1343 دستگیر وممنوع المنبر شد.
با دستگیری و تبعید امام خمینی به پاریس به عنوان بازوی پرتوان آیت الله خادمی دوره‌ی جدیدی از فعالیت‌های مبارزاتی با رویکرد فرهنگی را در اصفهان آغاز نمود.
فعالیت‌های عمده‌‌ی ایشان در «جامعه تعلیمات اسلامی» اصفهان متمرکز گردید. هرچند در این دوره نیز شهر‌های دیگر را فراموش نکرد. برای جلوگیری از، تأسیس مدارس مختلط، تولید فیلم‌های مبتذل، طرح مسائل مخالف شرع، تدریس مسائل جنسی در مدارس و اجرای تئاترهای مستهجن در ماه مبارک رمضـان  در اصفهان  فعالیّت‌های
گسترده‌ای نمود.
این واعظ سخت کوش پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عزیمت به مناطق حسّاس مانند مازندران، دشت مغان، گرگان و نواحی دیگر و همکاری با نهاد‌های متعدّد تلاش‌های زیادی جهت تثبیت نظام نوپای اسلامی انجام داد.
در راستای ارتقای معارف اسلامی، کتابخانه‌های متعدّدی را در مناطق مورد نیاز تأسیس نمود.
روستای پوده شهرضا، روستای قهجاورستان، روستای علی آباد مبارکه از او هدایایی ماندگار در دل دارد.
هم چنین ایشان در 45 روستا اقدام به ساختن مسجد کردند که از جمله این روستاها: روستای دوست محمد حاجی، دک، دهمرده، دل آسا و کفتارگی زابل می‌باشد.



  به روایت دیگران:

حضرت آیت الله طباطبائی نژاد (نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان):
خلوص نیّت ویژگی بارز ایشان بود
جناب آقای حجّت الاسلام و المسلمین فیروزیان بسیار علاقمند به راه و روش شهید نوّاب صفوی بودند. با عشق وعلاقه وبدون هیچ گونه چشم داشتی به مردم کمک می‌کردند. برای فقرا خانه می‌ساختند. خیلی نگران مناطق شیعه نشین بودند، لذا کمک های مردمی را جذب ومساجد شیعیان را بنا می کردند. خیلی اوقات خودشان در امر بنّایی مساجد شرکت می‌نمودند. نیّت خالص ایشان در خدماتی که انجام می‌دادند، باعث اثرگذاری بسیار در مخاطب می‌شد. از جمله منبری های خیلی خوب ومعروف بودند. انشاءالله خداوند به همه مبلّغین وروحانیّون ما توفیق دهد که خصوصیّات اخلاقی و روحی مانند این مرد بزرگوار را در خود تقویت کنند و نیّاتشان را در جهت الهی خالص گردانند.

 
حجة الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی (رئیس دفتر تبلیغات  اسلامی استان اصفهان):
ایمان به هدف، عزم راسخ واستوار، تواضع و فروتنی و توجه به نسل نو، از ویژگی های شاخص ایشان است
اگرعملی برای ما ثبت شود، همین خدمت به مبلّغین است. آن‌ها از عمق جان تلاش می‌کنند که به واسطه‌ی ایمانی که دارند آموزه‌های الهی را به سراسر نقاط جهان برسانند.
مرحوم داماد(اعلی ا... مقامه) می‌فرمودند: یک طلبه باید سه ویژگی داشته باشد: تقوا، علم و عقل اجتماعی. البته تقوا و علم لازم است ولی مهم‌تر از آن دو، عقل اجتماعی است.
و این عقل اجتماعی در شخصیّت استاد گرانقدر حجّت الاسلام والمسلمین فیروزیان موج می‌زند. ایمان به هدف، عزم راسخ واستوار، تواضع و فروتنی و توجه به نسل نو، از ویژگی‌های شاخص ایشان است. ایشان شاعری زمان‌شناس هستند و شعرهای زیبایی را سروده‌اند. در خطابه بسیار خوش‌بیان، در خطاطی بخصوص خط شکسته و نستعلیق بسیار قوی ونیز در اسب سواری مهارت دارند.
ایشان به عنوان یک انسان خستگی‌ناپذیر، همیشه راسخ و استوار درهمه عرصه‌ها وارد می‌شوند. در مناطق مرزی برای شیعیان کمک‌هایی را جمع آوری می‌کردند و خود را موظف به کمک به آن‌ها می‌دانستند.

 
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر (امام جمعه موقت اصفهان):
ولایت مداری و سـاده زیستی ایشان قـابل تقدیر است
حجت الاسلام والمسلمین فیروزیان مرد میدان های سخت بودند. آن جایی که توطئه علیه اسلام بود، ایشان حتماً برای مقابله با توطئه حضور داشتند. هفتاد سال تلاش و خدمت خالصانه برای اسلام در کارنامه ایشان ثبت شده است،که از جمله این خدمات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- نماینده ی آیت ا... کاشانی به نقاط مختلف کشور در نهضت ملّی کردن نفت
- همراه خستگی ناپذیر شهید نوّاب صفوی.
- یار و همکار بزرگ مرد و مجاهد، حاج عباس علی اسلامی در توسعه مدارس اسلامی.
- تأسیس مدارس اسلامی و ترویج حجاب و عفاف در آن زمان خفقان پهلوی.
- اعزام مبلّغ به مناطق مورد نیاز ومحروم.
- شناخت اقلیم های مختلف و مخاطبین برای تبلیغ مؤثرتر.

  
حجت الاسلام والمسلمین بهشتی نژاد (رییس اداره کلّ تبلیغات اسلامی استان اصفهان):
شیرینی گفتار ایشان چشیدنی است
اُنس با چهره‌های انقلابی نظیرآیت ا... کاشانی و شهید‌نوّاب‌‌صفوی‌از‌آقای‌فیروزیان چهره‌ای ساخت که در کنار چهره‌ی تبلیغ دین، روحّیه‌ی غیرت دینی و مقابله با طاغوت را روز به روز در ایشان تقویت کرد. ایشان مصداق بارز یک مبلّغ موفّق هستند. شیرینی گفتار و اطّلاعات کافی در مسایل تبلیغی ایشان مثال زدنی وچشیدنی است.

  
آقای جدیدی (رییس ستاد اقامه نماز اصفهان):
ساده زیست بود
آقای فیروزیان ازجمله روحانیّونی هستند که وجودشان سراسر خیر و برکت برای محرومین است. ایشان مبلّغی آگاه و خستگی ناپذیر می‌باشند. از نکات بارز ایشان این بود که ساده‌زیست بودند وخدمات بسیاری برای کشور وپیشرفت اسلام انجام دادند: از جمله خدمات ایشان تأسیس مدارس اسلامی در استان اصفهان وتربیت فرزندان متدیّن در این مدارس بوده است.


  نکته ای از زندگی تبلیغی حجت الاسلام و المسلمین فیروزیان (زید عزّه):

جناب آقای فیروزیان به نظر شما بهترین ابزار برای تبلیغ چیست؟
به کسانی که در کسوت روحانیّت و در این زمان هستند، باید عرض کنم که به عنوان سربـازان قوی امـام زمـان (عج) باید از خیلی چیزها بگذرند؛ از کمبودها، ناراحتی‌ها، دوری از زن و بچّه و ... . ما به عنوان جانشینان پیغمبر و ائمّه‌ی اطهار یا باید در این لباس باشیم یا بیاییم بیرون. ما باید برویم در روستاهای دور افتاده، تبلیغ کنیم، به فکر این نباشیم که روزی، چه می شود! یک خرجی برای زن و بچّه بگذاریم و برویم در روستاها تبلیغ کنیم.
وهابی‌ها که مبلّغینی را می فرستند قوی‌تر از آقا و ارباب ما نیستند. امام زمان (عج) سربازان خود را دوست دارد.
ما راهنمایان مردمیم وکار ما مانند کار انبیا مشکل است. حضرت نوح 900 سال تبلیغ کرد تا 72 نفر موحّد شدند. ما نباید به جهت احترامی که در بین مردم داریم مغرور شویم! ما باید برای کتک خوردن، زندان رفتن و کشته شدن آماده باشیم.
ما یا نباید بگوییم مبلّغ دین هستیم، و اگر گفتیم باید همچنان که انبیا سپر بلای توحید شدند ما هم از جان عمل به وظیفه کنیم.
یک وقت مبلّغی اصلاً خودش شخصاً به تبلیغ علاقه دارد و کاری ندارد به اینکه در این راهی که دارد می‌رود چیزی به او می‌دهند یا نه؟ کتکش می‌زنند یا نه؟ وقتی فقط برای خدا باشد، این روحیه، هم در او و هم در دیگران اثر می‌گذارد وزندگی‌اش را زیر و رو می‌کند.
من حالا که دیگر کارهای اجرایی از دستم بر نمی‌آید، مشغول نوشتن خاطرات و چیز‌های مفیدی در زمینه دینی می‌باشم، زیرا خاطرات، مشوّق طلاب و روحانیّون است. امیدوارم امام زمان(عج) عنایتی کنند و شاهد فرجشان در زمان خود باشیم.



  گزارشی اجمالی از دومین همایش چهره ماندگار تبلیغی:

معرفی چهره ی ماندگار عرصه ی تبلیغ و مجاهدت؛ حجّت‌الاسلام والمسلمین فیروزیان (زیدعزّه)
این همایش در بهمن ماه 1390 در سالن موسسه‌ی اهل البیت علیه السلام برگزار شد، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر اصفهان، برخی نمایندگان مجلس، استاندار محترم به همراه برخی از معاونین ایشان، جمعی از مبلّغان و اساتید حوزوی حضور داشتند .در ابتدای مراسم حجّت الاسلام و المسلمین تمنّایی شاگرد حاج آقا فیروزیان با بیان اینکه در دین اسلام مبلّغ و تبلیغ ارزش بسیاری دارد، تأکید کرد: زمانی       می‌توانیم وظیفه ی تبلیغی خود را به درستی انجام دهیم، که مشکلات فرهنگی یک منطقه و راهکارهای حلّ آن را بشناسیم و ابتدا در حدّ توان نیازهای مردم محروم منطقه را برطرف کنیم.
در ادامه حجّت‌الاسلام والمسلمین رهبر نماینده‌ی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و داماد حاج آقا فیروزیان با اشاره به اینکه علما دژهای محکم اسلام در برابر تهاجم دشمن هستند، گفت: آقای فیروزیان همواره حساسیّت خاصّی بر روی دین و ارزش‌‌های آن داشته اند و 70 سال در راه اسلام سخت تلاش کردند.
در ادامه حجّت الاسلام ارزانی گفت: تأسیس جامعه‌ی تعلیمات دینی مهم‌ ترین اقدام حجّت الاسلام والمسلمین فیروزیان برای تبلیغ دین بود، چرا که حکومت پهلوی با تأسیس مدارسی ویژه و مختلط قصد داشت بی‌عفّتی را در میان جامعه رواج دهد.
در پایان همایش، حاج آقا فیروزیان بر روی سن حضور یافتند و در بخشی از سخنان خود به جریان توسّل به حضرت زهرا(س) و شفای کمر درد خود توسط ایشان اشاره کردند و اشعاری را که برای حضرت زهرا (س) سروده بودند، خواندند. سپس دیگرشخصیّت ها برای تجلیل از ایشان به روی سن آمدند و از سوی نهاد های مختلف استان، تعداد زیادی تندیس‌ تقدیر که برخی به چهره‌ی ایشان مزیّن شده بود تقدیم و قاب‌هایی با مضامین آیات قرآن به ایشان اهدا ‌شد. و در آخر، از تمبر ویژه‌ی چهره‌‌های ماندگار استان رونمایی شد.

مشاهده گزارش تصویری کامل دومین همایش تجلیل از چهره ماندگار تبلیغ، حجت الاسلام و المسلمین فیروزیان:
سری اوّل
سری دوم


  مراسم ابطال تمبر به روایت تصویر:



  معرفی کتاب ها:

کتاب خاطرات و اسناد حجّت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان
به همّت مرکز اسناد  انقلاب اسلامی و تدوین آقای رحیم نیکبخت در سال 1390در 828 صفحه چاپ شده است. این کتاب شامل دو بخش: خاطرات و اسناد و تصاویر می باشد، در مقدمه این کتاب آمده است:
در  تاریخ تشیّع ، علما ومراجع به عنوان نوّاب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه وظیفه ی حفاظت و صیانت از تشیّع و حدود و ثغور آن را برعهده داشته اند. حاج شیخ غلامرضا فیروزیان داماد آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی مؤسس مدارس اسلامی می باشد که بیش از 70 سال در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی ومذهبی فعالیت داشته و از طرف آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی به ماموریت هایی اعزام شده اند .ایشان با شهید نوّّاب صفوی نسبت سببی داشته و پس از استقرار در اصفهان از نزدیکان آیت الله حاج آقا حسین خادمی به حساب می آمدند. ضمن اینکه نماینده جامعه تعلیمات اسلامی در اصفهان بودند و مدارس این جامعه را در اصفهان اداره   می کردند، بخش عمده ای از فعالیت های ایشان اختصاص به مبارزه با فحشا و منکرات موجود در دوره پهلوی بوده است. امّا با پیروزی انقلاب اسلامی در تثبیت انقلاب در مناطق مختلف چون مازندران، مغان، اصفهان و ... نقش مؤثری داشته اند. فهرستی از خدمات دینی و فرهنگــی که ایشان توفیق انجام آن ها را
داشته اند عبارتند از : * ساخت منزل برای تعدادی از کپرنشینان قشم * همکاری در ساخت بیش از 50 مسجد در نقاط مختلف کشور * احداث حوزه  ی علمیّه در بندر انزلی* احداث کتابخانه در روستاهای محروم در قشم واصفهان * احداث کتابخانه اختصاصی  در منازل اختصاص داده شده به مبلغین * رفع تعرّض از املاک مردم در اصفهان


کتاب گفتارهای ارزنده
شـامل خاطـرات حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان است که به قلم خود ایشان با همکاری مرکـز چاپ و نشـر بنیاد  بعثت در سال 1386 به چاپ رسیده است در فهرست این کتاب می خوانیم: * نجات به وسیله امام حسین(ع) * معجزه ای از امام رضا (ع) *  اثرات نماز از زبان یک جوان اروپا رفته * اهمیت نهی از منکر و...



  کارنامه تلاش:


  خاطرات خواندنی:

نماز و امانت داری خانه آخرت ما را می سازد
برادرکوچک حاج آقا از دنیا رفته بود .پسر بیست ساله ی برادرش نزد ایشان آمد.این طور شروع به تعریف کرد:دیشب خواب پدر را دیدم .از پدرم پرسیدم آن دنیا چگونه است ؟گفت : شما درک نمی کنید .گفتم :به اندازه ای که قابل درک است،بگویید .گفت:دنیای شما درمقابل آخرت مثل خانه هایی است که کودکان با قوطی کبریت درست کرده و با آن بازی می کنند .گفتم :پدر جان وظیفه من در این دنیا چیست؟ گفت :نماز وامانت داری

چونکه باکودک سر وکارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد
آموزش منظوم اصول دین برای کودکان، از شگردهای تبلیغی حجت الاسلام فیروزیان می‌باشد. بعضی سروده‌های ایشان هنوز آویزه گوش و هوش مربیّان و متربیّان این مرز و بوم است:
س: ای یار نیکو کلام                بر تو هزاران سلام                 
      دارم از تو سوالی               خواهم جواب عالی            
      چون که بیانت قوی است     اصول دین بگو چیست؟
ج:  ای یار شاد و خندان             جواب خود را بدان         
      که در شمار عدد                 به پنج قسمت شود  
س: بگو به من ای عزیز              چه باشد آن پنج چیز 
ج:  توحید باشد یکم                  نبوّت است دوم 
     معاد سومین است               این سه اصول دین است 
     دو اصل دیگر از آن                 که نزد ما شیعیان      
     راه هدایت بود                      عدل و امامت بود     
     که نام این دو مطلب              باشد اصول مذهب
     پایه ی دین اسلام                اصول دین بود نام
     که در شمار عدد                  به پنج قسمت شود 
س: بگو به من ای عزیز              چه باشد آن پنج چیز
ج:  توحید باشد یکم                  نبوّت است دوم 
     معاد سومین است               این سه اصول دین است 
     دو اصل دیگر از آن                 که نزد ما شیعیان      
     راه هدایت بود                     عدل و امامت بود     
     که نام این دو مطلب             باشد اصول مذهب

شیطان و مخلصین
در عنفوان جوانی توفیق سحرخیزی وشب زنده داری داشتم. در اتاقی خوابیده بوده بودم، از روی عادت همیشه قبل از سحر بیدار می‌شدم. شبی بعد از بیدار شدن ماه را زیر ابر دیدم و تشخیص وقت قدری برایم مشکل شد. در حالی که از پشت شیشه آسمان را نگاه می‌کردم، پیرمردی را با کت وشلوار و کروات در کنار خود دیدم که به من می‌گفت: برو بخواب! حالا خیلی زود است! من جواب می‌دادم: موقع نماز شب است. و او می‌گفت: بسیار زود برخاستی! بالاخره آمدم در رختخواب و دیدم کسی آنجا نیست. ناگاه به خودم آمدم که در اتاقی که من تنها هستم این پیرمرد که بود و چه شد. متوجه شدم شیطان به این صورت بر من ظاهر شده‌است.
چنین گفت شیطان به پروردگار             قسم برجلالت که در روزگار
فریبـم ز تو جملــه بندگـان                   جز آنان که باشند از مخلصان

::: دریافت کلیپ با حجم 145 مگابایت
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5629
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما