منو
تبليغات











 
اخبار و اطلاعیه ها

امیر پرچمی، نویسنده کتاب «محافل خانگی»
1402/7/29 شنبه اصلی‌ترین الگوهای ترویج فرهنگ دینی، توجه به محافل دینی خانگی است نویسنده کتاب «محافل خانگی» گفت: از اصلی‌ترین مدل‌ها و الگوهای ترویج فرهنگ دینی و همیاری در بنیه فکری و سیره شیعه محافل دینی خانگی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، امیر پرچمی، نویسنده کتاب «محافل خانگی» در آیین رونمایی، معرفی و بررسی از این کتاب که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری بیان کردند، زمانی در ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس موفق هستیم که نوجوان و جوان امروزی نیز همان‌طور به دفاع مقدس نگاه کند که ما در آثار آن را معرفی می‌کنیم.

وی افزود: ما ظرفیتی در قالب صله‌رحم و محافل خانگی داریم که مختص شیعه و به‌خصوص جامعه ایرانی اسلامی است و بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. این کتاب، دانش‌نامه و تجربه‌نگاری عملی به‌شمار می‌رود و دغدغه اصلی آن این است که چگونه محفلی دینی می‌تواند به تقویت و ترویج دینداری و دین‌باوری به‌ویژه در نسل جوان کمک کند.

نویسنده کتاب «محافل خانگی» بیان کرد: طی تحقیقی که درباره هیئت‌های مذهبی موفق در نقاط گوناگون شهر با مدیریت آقای قطبی انجام دادیم نیز به این نتیجه رسیدیم که وقتی جوانان ما در بافت هیئت به این باور برسند که اسلام نسخه‌ای کارآمد، موفق و به‌روز در تأمین نیاز‌های زیستی، روانی، اقتصادی و اجتماعی آنان است، به‌طور منطقی به آن تعلق پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: شهید محمدباقر صدر نیز در کتابی همین دغدغه را مطرح کرده است که اسلام باید برترین و کارآمدترین نسخه برای تأمین نیازهای همین دنیای ما معرفی شود؛ درواقع ضعیف‌ترین نوع معرفی دین این است که بگوییم باید در این دنیا سختی‌هایی را تحمل و از بعضی لذت‌ها خودمان را محروم کنیم تا در آن دنیا به برکاتی برسیم.

پرچمی تصریح کرد: روشنفکران اسلام معاصر، از جمله شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب بر این باورند که چشیدن طعم حیات طیبه و اسلام در زندگی این دنیا، مقدمه آخرتی خوب است؛ یعنی زمانی که نتوانیم از اسلام و آموزه‌های آن، زندگی رضایت‌بخش و با آرامش و آسایش داشته باشیم، در آن دنیا نیز نمی‌توانیم بهره چندانی ببریم؛ «الدنيا مزرعة الآخرة.» اسلام نسخه‌ای‌ست که برای جزء به جزء این دنیا در سبک زندگی برنامه دارد؛ بنابراین دغدغه اصلی در کتاب «محافل خانگی» نیز همین بوده است که چگونه می‌توان یکی از الگوهای اسلام را که صله‌رحم و محفل دینی خانوادگی است، به زمینه‌ای تبدیل کرد که هم برای نوجوانان و جوانان در زندگی روزمره، برکاتی در پرتو دین حاصل شود و هم تعلقی به آموزه‌های دینی پیدا کنند.


موارد تأثیرگذار در پایداری محافل خانگی

وی اضافه کرد: مطالبی براساس مستندنگاری و مستندسازی تجربیات موفق محافل خانگی در این کتاب جمع‌آوری شده است و چند محور دارد که شامل چگونگی تولد محفل و چگونگی تداوم و اثرات آن است. در قسمت تداوم و پایدار بودن محفل، مواردی که تأثیرگذار است، عبارتند از ساده بودن محفل؛ فضای محفل را نباید سخت و پیچیده کنیم، محتوایی که می‌خواهیم انتقال دهیم و برنامه اطعام و مکان آن را ساده برگزار کنیم. مورد دوم این است که محفل باید جذابیت داشته باشد و مورد دیگری که در پایدار بودن محافل تأثیرگذار به‌شمار می‌رود، مشارکت‌بخشی اقوام است.

نویسنده کتاب «محافل خانگی» ادامه داد: در راه‌اندازی اولیه محفل، فردی که فامیل او را قبول دارند و برایش ارزش قائل‌اند، باید مشارکت ویژه‌ای داشته باشد؛ بنابراین در راه‌اندازی اولیه و تداوم محافل خانگی مشارکت بسیار مهم است و مورد دیگری که در این‌باره تأثیر دارد، این است که بافت محافل خودمان را خوب بشناسیم و متناسب با آن محتوایی عرضه کنیم. عرضه محتوا نباید به‌گونه‌ای باشد که صرفاً خودمان آن‌ را بپسندیم؛ در نتیجه برای راه‌اندازی محفل ابتدا باید بافت فامیل را بشناسیم، به وضعیت موجود آن احترام بگذاریم و با اعضا ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم به مرور فضا را پرورش دهیم.

وی درباره اثربخشی محافل گفت: باید چنین برداشتی شکل بگیرد که محفل دینی خانوادگی، هم در تفریح و هم در تعالی مادی و معنوی تأثیر دارد. اتحاد و همبستگی نیز در شکل‌گیری و تداوم محافل خانگی بسیار مؤثر است. سفره نیز جزئی از محافل خانگی به حساب می‌آید که مدیریت آن بسیار مهم است و نباید به این مسئله ساده نگاه کنیم؛ چراکه سفره در فرهنگ ایرانی نماد اتحاد و با هم بودن است.

پرچمی بیان کرد: در این کتاب، در قسمت عملیاتی محافل خانگی، دو گروه مخاطب داریم؛ گروهی که شامل اعضای فامیل می‌شوند و گروهی که مبلغ‌اند و همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرماید، رساندن مطلب به مخاطب یک هنر است و نوشتن کتاب، پردازش هنری می‌خواهد؛ بنابراین این کتاب به شکلی تدوین شده است که تمامی این مخاطبان را دربرگیرد.


مشاهده در خبرگزاری حوزه
مشاهده در خبرگزاری ایکنا


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 407
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما