نشست نقد کتاب تجسم اعمال از منظر ابن عربی به همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی و با همکاری دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد. در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر صفایی اصل نویسنده کتاب به معرفی کتاب و تبیین فصلها و مباحث مطرح در کتاب پرداختند و گفتند: مبانی و ریشههای اصطلاح «تجسم اعمال» را میتوان در آیات و روایات و سپس در کتابهای عارفانی مانند ابنعربی یافت. مهمترین مبانی محیالدین برای اثبات تجسم اعمال، تجدد امثال، تطابق عوالم، تجرد قوه خیال و قدرت خلاق انسان در دنیا و آخرت است. او بر اساس مبانی یادشده معتقد است حیات برزخی هر انسانی در گرو آن چیزی است که در دنیا به دست آورده و انسانها در صورتهای اعمال خیر و شرّ خویش حبس میشوند. بر مبنای چینش عوالم هستی نیز هر موجودی که در دنیا تحقق یابد، مثالی در عالم ملکوت و همچنین وجودی عقلی در عالم جبروت دارد؛ بدین ترتیب ظاهر اعمال با باطن آنها که در دیگر عوالم وجود دارد، عینیت داشته و بهمحض تحقق عمل در نشئه دنیا، جزا بهعنوان امر جداییناپذیر آن محقق میشود و در ظرف قیامت ظهور مییابد.
در این نشست علمی پس از نقدهای مفصل دکتر گرجیان و دکتر فریدونی نویسنده محترم به پاسخ های اجمالی پرداختند و مقرر شد در تجدید چاپ کتاب نقدهای مطرح بر کتاب برطرف شود.
این کتاب از سری کتابهای ذیل همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت است که در بهار 1400 به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 350 نسخه و در 285 صفحه منتشر شده است. این نشست در روز چهارشنبه 8/10/1400 به طور همزمان در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد.
آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم پژوهشگده فلسفه و کلام تلفن: 371160 - 025 داخلی 1388 ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir