اخلاق مسیحی

مکینری، رالف؛ اخلاق مسیحی؛ مترجمان: محمد سوری، اسماعیل علیخانی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1386، 128ص رقعی.

در باب رابطه میان عقل وایمان و نیز درباره فلسفه اخلاق مواضع افراط‌آمیزی وجود دارد. امانوئل کانت معتقد است محتوای اخلاق مسیحی امری صرفاً فلسفی است. در این نگاه، آموزه اخلاق مسیحی، یا به اخلاق فلسفی فروکاستنی است یا آموزه‌ای بی‌ربط است. در سوی دیگر، نویسندگانی چون اثین ژیلسون قرار دارند که بی‌نیازی فلسفه به اخلاق را رد کرده و معتقدند بدون استعانت از وحی و انکشاف مسیحی، فلسفه حقیقی وجود ندارد.
مؤلف اثر حاضر با توجه و تأکید به مشکل بنیادهای اخلاق فلسفی مسیحی، در صدد است با شیوة توماسیِ معتدل و در عین حال اصیل خود، رابطه میان عقل و ایمان را تبیین کند. هدف وی این است که روشن کند دین از راه عقل قابل فهم است؛ هر چند قابل استنتاج از آن نیست. پرسش بنیادین که نویسنده در صدد پاسخ به آن است، این است که آیا اخلاق فلسفی ممکن است؟
این کتاب در واقع درس‌گفتارهای مؤلف است و با روش تحلیلی و توصیفی و تطبیقی موضوع مورد بحث را کاویده است.
نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که نه‌تنها اخلاق دینی امکان‌پذیر است، بلکه قابل دفاع است. همچنین بیان می‌کند که چگونه باید متوجه تطور معانی الفاظ و اصطلاحات متعارف در یک رشته از جمله رشته اخلاق بود؛ برای مثال، هم ارسطو که از اخلاق غیردینی دفاع می‌کند و هم توماس آکویینی که از اخلاق دینی هر دو از سعادت سخن گفته‌اند، اما به عقیده نویسنده آن دو فقط در لفظ سعادت با یکدیگر اشتراک دارند و مرادشان از این لفظ متفاوت است.
 
 
منبع:

تاریخ خبر: 1395/6/7 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 873 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 874
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 09:38:56
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما