صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛

آثار جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در رونمایی از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی این پژوهشکده را عنوان فاخرترین مؤثرترین و ارزشمندترین مرکز پژوهش های قرآنی کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، آیین رونمایی از جدید ترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، در ابتدای مراسم با بیان این که امسال وضع تولیدات ما بهتر است، گفت: امسال ما چهار اثر دیجیتال و 13 اثر مکتوب داریم که در این جا از آن ها رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه به معرفی اجمالی آثار پرداخت و اظهار داشت: اولین اثر کتاب «پیام های آسمانی» ویژه کودکان از مرتضی دانشمند؛ عنوان دیگر جلد سوم از کتاب «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی» از محمدعلی محمدی است که در حوزه پاسخ به شبهات در حوزه اعجاز قرآن است و عنوان دیگر «وفاق و اتحاد در اندیشه مفسران» از فرج الله میر عرب است.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: عناوین دیگر عبارتند از «فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن کریم» از عبدالله نظرزاده؛ «اعجاز هدایتی قرآن کریم» از عباس کوثری که از لحاظ موضوعی کار بسیار مهمی است و اثبات می کند که قرآن علاوه بر اعجاز در حوزه فصاحت و بلاغت در حوزه معارف هدایتی هم اعجاز دارد؛ «تفسیر قرآن به قرآن در آیینه روایات» از علی مدبر که این موضوع بسیار مورد انکار و تعرض است و این کتاب اثبات می کند که روایات ما تأکید دارد ما باید قرآن را با قرآن تفسیر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم خاطرنشان کرد: هچنین برخی عناوین دیگر عبارتند از «دانشنامه علوم قرآنی» و «تفسیر شناسی» به کوشش سید محمود طیب حسینی، علی خراسانی، محمد اکبری کارمزدی و علی مدبر که کل مبانی و منابع و قواعد و روشها و گرایش های تفسیری را جمع آوری کرده است؛ همچنین «دانشنامه معارف عقلی قرآن کریم» به کوشش سیدرضا اسحاق نیا، علی خراسانی، محمد اکبری و علی مدبر در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد؛ عنوان دیگر «ترجمه عربی فرهنگ قرآن» است و عنوان دیگر هم کتاب «فقه قرائت» از بنده است که در این مراسم رونمایی خواهد شد و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

در ادامه مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که این پژوهشکده را به عنوان فاخرترین مؤثرترین و ارزشمندترین مرکز پژوهش های قرآنی کشور می دانستیم، گفت: سر این موفقیت علاوه بر این که در حوزه علمیه قم است و زیر مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی است وجود چند گرایش و محور، این پژوهشکده را به عنوان سرآمد پژوهشکده های قرآن و معارف کشور و جهان اسلام قرار داده است.

وی عمیق بودن و مستند بودن را از ویژگی های برجسته این پژوهشکده دانست و اظهار داشت: سومین ویژگی بروز بودن آثار این پژوهشکده است و بسیاری از آثارش ناظر به نیازهای روز و تقاضاهای مخاطبان است؛ ویژگیهای دیگر آثار این پژوهشکده جذابیت از حیث محتوایی، ساختاری و ظاهری، منظومه وار بودن و جامع نگری و جامع گرایی در حوزه مخاطب از دیگر ویژگی های این پژوهشکده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که اثر پژوهشی نمودار نفس نفیس و نمایانگر تبدیل شدن مقطعی از عمر یک پژوهشگر در قالب یک اثر است، گفت: در آثار پژوهشی قرآنی تبدیل عمر نفیس به نفیس تر از خود است و مصداق آیه «ان الله اشتری من المؤمنین بأموالهم و أنفسهم بأنّ لهم الجنه» است؛ و رونمایی از آثار پژوهشی قرآنی شاهد بازاری شدن اندیشه پژوهشگر است.

وی با بیان این که حقیقتا پژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی برترین و متخصص ترین پژوهشگران قرآنی کشور هستند، افزود: ویژگی مهم این پژوهشکده فرهنگ سازمانی قرآنی و تخلق قرآنی پژوهشگران آن است و رفتار و اندیشه قرآنی در کنار هم را دارا هستند و وظیفه و رسالت ذاتی ما به عنوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور حمایت از مثل این پژوهشکده است و امیدواریم بتوانیم قدردانی کافی را از این پژوهشکده داشته باشیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی اظهار داشت: این پژوهشکده اگر بتواند جامعه مخاطب خود را توسعه دهد مناسب خواهد بود یعنی از انحصار مخاطبین خاص عبور کند و به نیازهای حوزه کودک، نوجوان و جوان ورود کند که در برخی آثار این رویکرد مشاهده می شود.

وی با اشاره به لزوم بین المللی کردن آثار، افزود: اگر بشود که در گام اول آثار به هفت زبان اول دنیا  ترجمه شود و در گام دوم به هفت زبان دوم بسیارتأثیرگذار خواهد بود و باید توجه داشت کهدر ترجمه فرهنگ زبان مقصد لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به لزوم بازسازی و بازنویسی آثار برای نسب جوان، تصریح کرد: خیلی از آثار قرآنی دشوار فهم و مفصل و مبسوط است و اگر بشود آثار به صورت پالتویی و مختصر ارائه شود برای جذب نسل جوان بسیار مؤثر خواهد بود.

منبع:

تاریخ خبر: 1397/3/7 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 2574 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما