صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

آثار احیا شده علما برای حوزویان تکلیف ایجاد می کند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که احیای آثار علما برای حوزویان تکلیف ایجاد می کند، گفت: این احیا ضمن این که قدردانی و تجلیل از محققی است که تا آخر عمر از آن حجره محدود خود برای نشر علم و دین استفاده کردند، باید ارزش علما هر چه بیشتر برای حوزویان و غیرحوزویان مطرح شود. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مسؤولان تهیه و انتشار موسوعه کلامی علامه کاشف الغطا اظهار داشت: به خاطر این موسوعه ای که دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای احیای آثار این عالم متحمل شده، به سهم خود تشکر می کنم. 
وی احیای آثار علما را از برکات حوزه عنوان کرد و گفت: دفتر تبلیغات اسلامی و این پژوهشگاه تا کنون دوران خوبی را سپری کرده اند و آثار بزرگانی از جمله شهید اول و ثانی و جمع دیگری از ارکان علما و فقها را احیا کرده که اینها از برکات حوزه است و از نقاطی است که باید نسبت به آن اذعان کرد بالاخره یکی از جهات حرکتی و تحولی در حوزه این است که آثار بزرگان و گذشتگان را احیا کند که به نحو خوبی انجام می شود. 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) احیای آثار بزرگان را مقدمه ای بر لزوم کشف نوآوری های بزرگان دانست و تصریح کرد: این احیا باید مقدمه باشد یعنی مقدمه بر این که محققان این پژوهشگاه نکات کلیدی و نوآوری ها و رموزی که بزرگان در لا به لای این مطالب علمی خود دارند و هنوز مخفی است را در آثار بیاورند. در تمامی مباحث از جمله فقهی و کلامی هنوز ناگفته هایی که در این کتاب های مسطور و مکتوب وجود دارد، فراوان است، منظور از ناگفته ها مطالبی می باشد که تا کنون به گوش دیگران نرسیده است. 
وی افزود: اکنون مسئولیت بزرگتر برای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فضلا و اساتید حوزه همین است، به عبارت دیگر این احیا یک موضوع تکلیفی را برای دیگران ایجاد می کند، قبل از احیا می گفتیم که به آثار علما دسترسی نداریم و رفع تکلیف می شد، اما این احیا ضمن این که قدردانی و تجلیل از محققی است که تا آخر عمر از آن حجره محدود خود برای نشر علم و دین استفاده کردند، باید ارزش علما هر چه بیشتر برای حوزویان و غیرحوزویان مطرح شود. 
آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: این موضوعی است که برای طلبه ها تکلیف درست می کند که واقعا ببینیم که افکار علما چه بوده و عمری را فکر و تحقیق کرده اند و عمری را بدون تعلقات مادی و دنیوی کتاب نوشته اند. 
وی گفت: باید بدانیم که انگیزه بزرگان ما تنها فهم و نشر دین بوده و عظمت دین را برای دیگران بیان کنند، اما این طور نبود که بخواهند در این میدان ها مطرح کنند و برای خود عنوانی را اخذ کنند. 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که آثار علما باید برای حوزویان الگو باشد، تصریح کرد: باید از این جهت بهره برداری شود که به طلبه ها و اساتید حوزه بیشتر تذکر داده شود که بزرگان ما به چه صورت کار می کردند. باید کیفیت کار گذشتگان را به اساتید و طلاب حوزه ارائه دهیم. علما آثاری را دارند که نشاط و انگیزه ایجاد می کند. 
وی افزود: هر چه آثار گذشتگان در کتابخانه های اهل سنت یا سایر مذاهب احیا شود، اعتبار شیعه، علمای شیعه، علوم حوزوی و مذهب تشیع را زیاد می کند. هنوز بخشی از اهل سنت در مکه و مدینه خبر ندارند که یک دوره فقه به نام جواهر داریم که معروف ترین دوره فقهی ما است. احیای آثار گذشتگان برکات خوبی را در بر دارد. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: احیای آثار مقدمه ای است که گروه هایی بنشینند و کارهای اساسی انجام دهند. روش های اجتهادی و نوآوری های فقهی و کلامی می تواند برای روش علمی ما و غنابخشیدن به مسائل علمی مؤثر باشد. 
منبع:

تاریخ خبر: 1396/11/14 شنبه
تعداد بازدید کل: 2839 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما