صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

فیلسوف فرانسوی تبیین کرد؛

فلسفه سیاسی جدید، بازتعریف نسبت علوم طبیعی و علوم انسانی

جامعه شناس فرانسوی گفت: با توجه به منسوخ شدن مفهوم حاکمیت توسط ساختار آب و هوایی جدید باید مفاهیم هویت، حفاظت و امنیت را باز تعریف کرد، لذا نیاز به بدنه سیاسی جدیدی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، برونور لاتور در همایش رویکرد کنشگر- شبکه و فلسفه تکنولوژی که با همکاری قطب بنیادهای نظری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با استعانت از نظریه گایا نظریه ای معطوف به حذف مرزهای طبیعی و حذف دوگانه جز و کل، اظهار داشت: گایا با تجدید نظر در مفاهیم مرز و حاکمیت خود را مبری از وجود ارگانیسم برتر می کند.
وی گفت: قائلان به وجود ارگانیسم برتر از منظری دو سطحی به هستی می نگرند و ایده نظم سیاسی منشأ رابطه اجزا کل است که در آن اجزا اعضایی مجزا و بی بصیرت در کلی ما فوق هستند که این رابطه در عمل هیچ کاربردی ندارد، هر چند ممکن است گاهی مجبور شویم از کل در برگیرنده اجزا صحبت کنیم اما این کل موقتی است.
این فیلسوف فرانسوی «هستومندهای همپوشان» را جایگزین رابطه اجزای کل کرده و افزود: این جایگزینی بسیار واقع گرایانه تر از وجود نظمی برتر است و به این ترتیب ساختار آب و هوایی جدید، نیازمند بدنه سیاسی جدید است که با استفاده از هستومند های همپوشان و بسط شبکه ای که به فرد سازی هستومند می انجامد، می توان به این مهم دست یافت.
وی این را پارادوکسی بزرگ در موقعیت سیاسی حال حاضر عنوان کرد که ملت و دولت ها در تلاش اند تا امنیت را به مرزها بازگردانند؛ آن ها با سلطه بر مرزهای خود از آن ها دفاع می کنند، در حالی که تغییرات شگرف زیست محیطی  محدودیت های مفهوم حاکمیت را به خوبی نشان می دهد.
لاتور در خصوص چیستی بدنه سیاسی تصریح کرد: فرض بر این است که نظمی مافوق وجود دارد، طبیعی یا الهی که وظایف را میان تمام اعضا جامعه توزیع می کند، به طوری که اعضا نمی توانند آن را تغییر دهند و فقط اجزا فرمان بردار و در حال کار هستند، لذا بدنه سیاسی دقیقا به مثابه ارگانیسم برتر است که پیشوند برتر به معنای کل مافوق اجزا است و جهت پایداری نظام اجتماعی هر یک از اجزا به طور جداگانه منافع خودخواهانه خود را دنبال می کند و حاصل کلی است که مزایای عمومی را به همراه دارد.
وی به ضرورت تعریف بدنه سیاسی جدید پرداخت و تأکید کرد: از آنجایی که با تغییرات زیست محیطی مواجه هستیم که ترسیم مرزها و محدودیت ها را با مشکل مواجه می کند، لذا نمی توان با تعریف بسیار ابتدایی ارگانیسم برتر در گوشه ای از جهان به کار خود ادامه دهیم؛ تجدید نظر در ایده بدنه سیاسی زمانی میسر است که رابطه اجزای کل به مؤلفه های همپوشان جایگزین شود که در نهایت استعاره بدنه سیاسی می تواند واقع گرایانه تر ترسیم شود.
این فیلسوف فرانسوی ابراز داشت: با توجه به منسوخ شدن مفهوم حاکمیت توسط ساختار آب و هوایی جدید باید مفاهیم هویت، حفاظت و امنیت را باز تعریف کرد، لذا نیاز به بدنه سیاسی جدیدی است که با استفاده از همپوشانی هستومند ها بتوان در این مفاهیم و تعریف بدنه سیاسی تجدید نظر کرد؛ ساختار آب و هوایی جدید نیازمند بدنه سیاسی جدید است.
منبع:

تاریخ خبر: 1396/2/2 شنبه
تعداد بازدید کل: 4330 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما