صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

رییس قطب بنیاد نظری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبیین کرد: 

متافیزیک علوم اجتماعی مدرن

رییس قطب بنیاد نظری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: جریانی که متافیزیک را تابع اراده انسان می دانست، ریشه در جریانی دارد که به شناخت غلظتی می بخشید و بر همه امور تور مفاهیم را می افکند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست تأملی پیرامون فلسفه و علوم انسانی با موضوع متافیزیک و علوم انسانی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به سخنرانی با موضوع «متافیزیک علوم اجتماعی مدرن» پرداخت و اظهار داشت: به لحاظ تاریخی در یونان معنایی از فلسفه رایج بود که از آن با نام سوفیا یا فیلاسوفیا یاد می شود؛ این فلسفه بر اساس یک مدل و تصویری از جهان شکل می گرفت. در ذیل این معنا از فلسفه موضوع به دو بخش تقسیم می شد: موضوعی که مستقل از اراده انسان وجود دارد(حکمت نظری) و موضوعی که با اراده انسان ایجاد می شود(حکمت عملی)، فارابی از این علم به علم انسانی نیز یاد می کند.
وی گفت: در مقابل این معنا از فلسفه معنای خاص از فلسفه وجود داشت که از آن به علم کلی نیز یاد می شد؛ در آن زمان گفته می شد که همه علوم متافیزیک دارد و هیچ علمی نمی تواند فارغ از داوری های متافیزیکی وجود داشته باشد، اما در دوران متأخر مقطع دیگری شکل گرفت که به انکار متافیزیک می پرداخت. در این مقطع به لحاظ واقع هستی در انسان ظاهر می شود و به زبانی بیان می شود که غایب می شود و مورد انکار قرار می گیرد. اوج این رویکرد در نیمه دوم قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم رخ می دهد. 
رییس قطب بنیاد نظری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در ادامه، جریان دیگری شکل گرفت که متافیزیک را تابع اراده انسان می دانست. این رویکرد ریشه در جریانی دارد که به شناخت غلظتی می بخشید و بر همه امور تور مفاهیم را می افکند. یعنی متافیزیک تبدیل به اپیستمولوژی می شود، بر این اساس ذهن انسان امری سیال و نامتعین فرض می شود که حقیقت را می سازد و حقیقت بر ساخته تلقی می شود. در ذیل جریان دوم و سوم علوم انسانی شکل گرفت که در هر یک نوعی ظهور و بروز یافت. 
منبع:

تاریخ خبر: 1396/2/2 شنبه
تعداد بازدید کل: 3273 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما