صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

در گفت وگو با مبلغ رسانه ای معاونت فرهنگی تبلیغی تبیین شد:

جزئیات بیشتر از قدردانی آیت‌الله جوادی آملی از فیلمنامه نگارش شده در دفتر تبلیغات اسلامی

کارگردان فیلم کوتاه «تیهو» با اشاره به نگارش فیلمنامه این فیلم زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی گفت: آیت الله جوادی آملی، به دلیل برگزیده شدن این فیلم در جشنواره فیلم عمار، از من تقدیر کرد و گفت این طلبگی، لباس و معمم شدن فراموش نشود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، سیدصدرالدین فردوسی، کارگردان فیلم کوتاه «تیهو» که اثرش در اکران‌های ویژه ماه رمضان جشنواره مردمی فیلم عمار در حال نمایش است، درباره این فیلم کوتاه گفت: «تیهو» روایتگر داستان شخصی است که در ماه رمضان با فردی روزه‌خوار مواجه می‌شود اما او به جای تذکر دادن در ذهن خود، توجیهاتی را برای کار آن فرد می‌آورد و در همین زمان که این شخص مشغول تصور و تخیل است با پیرمردی روبرو می‌شود که خیلی ساده، به آن فرد روزه‌خوار تذکر می‌دهد.
وی افزود: ایده ساخت این فیلم، اواخر سال ۹۳، از داستان کوتاه یک طلبه داستان‌نویس به نام آقای «مهدی شریفی» شکل گرفت و پس از آن با دوستان خود در گروه هنری و تبلیغی عقیق، این ایده را به فیلمنامه تبدیل کردیم که آقایان حبیبی و سلیمانی کار نگارش آن را انجام دادند.
این کارگردان ادامه داد: بعد از نگارش فیلمنامه، زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی، زمستان سال ۹۳ وارد مرحله پیش تولید شدیم و در اسفندماه ۹۴ فیلمبرداری را شروع کردیم.
فردوسی خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه «تیهو» از ابتدای سال ۹۵ آماده نمایش در برنامه‌ها و جشنواره های فرهنگی بود و برای نمایش در چندین جشنواره و برنامه فرهنگی ارسال شد؛ این فیلم کوتاه در جشنواره‌هایی چون جشنواره مردمی فیلم عمار، جشنواره مسجد در استان گلستان و جشنواره جنات نمایش داده شده است.
وی اضافه کرد: موضوع این فیلم کوتاه امر به معروف و نهی از منکر است اما به صورت همزمان احکام شرعی و ارزش‌های اجتماعی را هم دربرمی‌گیرد؛ در حقیقت این فیلم به دنبال برطرف کردن مسائل و مشکلاتی است که در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر باید به آنها پرداخته شود.
این کارگردان متذکر شد: فیلم کوتاه «تیهو» با یک بودجه معمولی و نسبتا محدود تولید شد؛ ولی به دلیل گروهی بودن کار و دقت اعضا، به پیشرفت‌های بسیار خوبی هم رسیدیم و سختی و مشکلات مسیر تولید فیلم، خیلی احساس نشد.
فردوسی با اشاره به فعالیت های گروه عقیق ادامه داد: اعضای این گروه طلبه که پشتوانه علمی خوبی دارند و در کنار تحقیق و پژوهش، بعضا کارهای ادبی هم انجام می دهند و اقدام به تولید هم می‌کنند چرا که صرفا ارائه مطالب به صورت نوشته، پاسخ مناسبی نخواهیم گرفت.
وی در ادامه سخناش خاطرنشان کرد: اگر فیلمی مثل «تیهو» را سریع و بدون پشتوانه تحقیقی بخواهیم انجام بدهیم عموم جامعه را دربر نمی‌گیرد و فقط جمع های محدود مذهبی را جذب خواهد کرد؛ به همین دلیل، موضوع فیلم کوتاه «تیهو» را که در سه دوره زمانی می‌گذرد از یک فیلم آلمانی اقتباس کردم.
فردوسی در ادامه سخنانش درباره تقدیر آیت الله آملی از فیلم «تیهو» بیان کرد: در سالگرد حماسه بهمن ۱۳۶۰ مردم آمل، طلاب این شهر همایشی با حضور آیت الله جوادی آملی برگزار کردند که در جریان یکی از اعضای مجمع نمایندگان آمل که فیلم را دیده بودند، خطاب به آیت الله جوادی می‌گویند که ما بسیار دوست داشتیم آیت الله جوادی آملی هم فیلم را مشاهده کنند که این امر صورت نگرفت؛ ولی برنامه تقدیر از این فیلم برگزار شد.
وی ادامه داد: بعد از این موضوع، آیت الله جوادی آملی نیز پس از تماشای تیزرهای موسسه اسراء که در موضوعات مختلفی بود، نظرات خود را بیان کرد.
فردوسی افزود: آیت الله جوادی آملی در این همایش، به دلیل برگزیده شدن فیلم «تیهو» در جشنواره مردمی فیلم عمار، از من تقدیر کرد و پس از احوالپرسی، گفتند این طلبگی، لباس و معمم شدن فراموش نشود و انجام کارهای هنری را نیز درباره موضوعات دینی تأیید کردند.
این کارگردان در ادامه سخنانش درباره دیگر آثار خود عنوان کرد: قبل از «تیهو» یک فیلم در مورد لوازم آرایشی و حجاب ساخته بودم و در حال حاضر، در صورت فراهم شدن شرایط لازم قصد دارم تا یک فیلم کوتاه به نام «نمی دانم» بسازم.
فردوسی در بخش دیگری از سخنانش درباره کم توجهی فیلمسازان به سوژه‌ها و موضوعات دینی یادآور شد: اصولا پرداختن به موضوعات دینی، مقداری سخت و دشوار است چرا که در فیلم، قصد دادن پیام مستقیم و شعار نداریم تا فضای هنری اثر حفظ شود و این موضوع، کار را در انتخاب سوژه و ساخت فیلم سخت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سینمای غرب، روی موضوع فلسفه هنر به خوبی کار شده است و این مسئله، در ادبیات، رمان و نمایشنامه تجلی پیدا می کند که بعد از آن در سینما، با اقتباس فیلمنامه از رمان و ادبیات، آثار بسیار خوبی ساخته می شود.
کارگردان فیلم «تیهو» در همین باره بیان کرد: فکر می کنم برای سینمای کشور نیز ابتدا باید این حلقه ها پر شود؛ به عبارت بهتر ابتدا باید کارهای نظری و موارد مربوط به ارزش های اجتماعی خود را انجام بدهیم و سپس وارد دایره داستان، نمایشنامه، رمان و داستان کوتاه شده و در این زمینه ها کار کنیم و درنهایت فیلم های خود را از این تحقیق و پژوهش ها اقتباس کنیم.
منبع:

تاریخ خبر: 1396/3/25 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 3746 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما