صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

عدالت در کنار عقلانیت سبب فاصله گرفتن از افراط و تفریط می شود

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عقلانیت است که می تواند جایگزین جهل شود و اگر بر اساس عقل و خرد عمل کنیم، آنگاه قوه غضبیه به جای این که به درنده خویی میل پیدا کند به شجاعت و دفاع از مظلومان میل خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگ ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: علت برگزاری این کنفرانس، مشکلاتی است که امروز در سطح جهان اسلام با آن مواجه هستیم که از مجموعه این مشکلات می توان به عنوان انحطاط امنیتی یاد کرد.
وی گفت: امروز بخش هایی از جهان اسلام گرفتار نه تنها نا امنی، بلکه انحطاط امنیتی است؛ مسلمانان را به عنوان تنها دینی معرفی می کنند که پیروان آن همدیگر را می کشند و این کارهایی که در سطح جهان اسلام اتفاق می افتد، ناشی از مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کسی جز مسلمانان و قشر نخبه نمی تواند این مشکل را درمان کند؛ البته سیاسیون مهم هستند اما نقش علما و دانشمندان به همان میزان نیز مهم است؛ جهالت های علمی و عملی موجود در جهان اسلام باید برطرف شود تا این رنج ها و نامنی ها کاهش پیدا کند. 
وی افزود: عقلانیت است که می تواند جایگزین جهل شود و اگر بر اساس عقل و خرد عمل کنیم، آنگاه قوه غضبیه به جای این که به درنده خویی میل پیدا کند به شجاعت و دفاع از مظلومان میل خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهار داشت: اگر عقلانیت ریاست وجود ما را بر عهده گیرد، از شیطنت فاصله می گیریم و به بصیرت آراسته می شویم و اگر عقلانیت ریاست وجود ما را بر عهده گیرد، از شهوت رانی، قدرت طلبی و شهرت طلبی پیراسته شده و به سطح عفت و زهد و آراستگی جهان اسلام میل پیدا خواهد کرد.
وی افزود: نتیجه اش که تحت ریاست عقل باشد، به عدالت منجر می شود و عدالت در کنار عقلانیت سبب می شود از افراط و تفریط فاصله گرفته و امت وسطی که خدا از ما می خواسته، شویم. 
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در پنل ها حدود 30 بحث و ایده بحث می شود؛ 53 ایده رسیده که در قالب کتابی به دو زبان فارسی و عربی در اختیار قرار می گیرد.
وی افزود: مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب را تأسیس کنیم و امیدواریم این کنفرانس مقدمه ای برای فعالیت های این مجمع باشد و این گفتگو یک جریان مستمر فکری میان اندیشمندان ایرانی و مراکز علمی ایران، اساتید، نخبگان و مراکز علمی فعال در جهان عرب که دوستدار عقلانیت، اعتدال، امنیت، آرامش و بهبود دین و دنیای مردم خود هستند، شود. 
منبع:

تاریخ خبر: 1395/11/3 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 1875 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما