مسعودی
در دومین شب شعر حنجره های جاری رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:خاستگاه هنر حوزوی قرآن و عترت است رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که در تفکر اسلامی هنر صرفا برای هنرنمایی هدف نبوده و فاقد تاثیر بایسته است ، گفت: خاستگاه هنر حوزه قرآن و عترت است.   به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، حجت الاسلام محمد مهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در دومین شب شعر حنجره های جاری که در محل مجتمع شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا(ع) گفت: حوزه های علمیه کارکرد پیدا و روشنی در طول حیات بیش از هزار ساله خود داشته و مهم ترین این کارکرد ها در عرصه دستاوردهای آشکار حوزه ها را کارکرد مرجعیتی و کارکرد مصلحانه حوزه ها دانست  کارکرد مرجعتی حوزه که پرسش ها و نیازهای عباد با رجوع ایشان ،به حوزه ها و عالمان همواره پاسخی بایسته یافته است در زمینه دانش اسلامی است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: از دیگر مرجعیت های مورد نظر مرجعیت در زمینه رفتار اسلامی و مرجعیت در زمینه مبارزه با بدعت ها و شبهات دینی است؛ کارکرد دوم حوزه کارکرد اصلاحی آن  است که با ارائه الگو های معنوی همانند عالمان، زاهدان و انسان های متقی همراه بوده و این مهم در زمینه همگرایی رفتارهای دینی تاثیرخود را گذاشته  است.
وی با اشاره به دو کارکرد نه چندان پیدای حوزه های علمیه در پیش از یک هزاره تمدنی خاطرنشان کرد: مظاهر این کارکردها یکی ولایت امر امت در عصر غیبت و برقراری رابطه میان امت و امام امت بوده است ؛ عالمان، فقیهان و نایبان بر حق آن حضرت در طول  غیبت نیازهای دانشی ، سیاسی ، فرهنگی ، ومعنوی مردم را تدبیر نموده اند.
حجت الاسلام مسعودی افزود: کارکرد دوم نه چندان آشکارحوزه های علمیه ترویج  هنرمندانه مظاهر و جلوه های قرآن و عترت است، قرآن کریم غنی ترین منبع محتوایی برای ارائه به انسان جویای حقیقت است؛ در حوزه ها، کلام وحی و بیان معصومین (ع) تفسیر شده و  جلوه های زیبای هنری و ظرافت های موجود در آن مورد اشاره قرار گرفته است .
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نمود بارز هنر در عرصه شعر در طول تاریخ اظهار کرد: این لطافت و ظرافت نه تنها مد نظر موافقان بوده بلکه حتی مخالفان را به اعتراف وا داشته است. شعر علمای دین و علمای حوزه مظهری برای معرفی محتوا و جلوه های ظاهری وحی و سنت بوده و کم تر عالمی در اسلام ظهور پیدا کرده بوده  مقام فقاهت و عالمیت خویش  را با قالب و ادبیات  هنری همچون شعر به تصویر نکشیده باشد.
 
 
ضرورت تکیه هنر های ادبی به یک پایگاه مستحکم
حجت الاسلام مسعودی با اشاره به لزوم خدمت هنرمندانه به ساحت ملکوتی وحی  و نیز کلام معصوم (ع) تاکید کرد: هم در گذشته و هم در دوره های آینده یکی از ابزار های کارکردی مهم، هنرهایی همچون شعر،نثر،خط و سایر جنبه های هنری است که از ویژگی های متناسب با حوزه ها برخوردار می باشد .
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که یکی از ویژگی های هنر حوزه و حوزویان اصیل بودن  آن است، ابراز کرد: هنر به این نیاز دارد که به یک بنیان و پایگاه مستحکم تکیه کند؛ هنر حوزه، خاستگاه خود را قرآن و عترت، قرار داده است و از محتوای ارزشمندی این دو عنصر گرانبها برخوردار بوده است.
وی با بیان این که هنر تنها برای هنرنمایی محض نیست، یادآور شد: هنر برای القای پیام ها و نکته های عمیق و موثر بوده و حوزه های علمیه همواره تلاش کرده اند تا در کنار مضامین هنری یک پیام حقیقی را نیز منتقل کنند نه اینکه تنها به زیبایی های ظاهری بسنده  نمایند؛ ارزش گرایی شعر و هنر حوزه ویژگی سومی است که باید به آن پرداخته شود؛ در حقیقت هنر حوزه بی موضع و خنثی نیست بلکه همواره به دنبال حاکمیت ارزش ها و اصول معنوی بوده است .
حجت الاسلام مسعودی افزود: مهم ترین موضع گیری شعر حوزه دفاع از حق در برابر باطل، ارزش گرایی و دفاع از حقوق مظلومان بوده است؛ هرچند هنر همیشه حاشیه هایی را با خود به همراه داشته است  اما نباید این گونه تصور شود که هنر نمی تواند بدون ملاحظه این حاشیه ها رشد نماید هنر نزد عالمان حوزوی همواره از ابتذال به دور بوده و بر تقوای الهی تکیه کرده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که پیوند امروزین هنر با اهداف کارکرد و سازمانی و نهادی نظام بیان داشت : ما باید در یک سیستم هنر خود را به جامعه عرضه کنیم؛ موثرترین و راهگشا ترین دستاوردهای سیستمی نظام اسلامی دستاورد های هنری و معنوی آن بوده است
 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما