به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حجت الاسلام والمسلمین قطبی مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، در مصاحبه ای با اشاره به ضرورت و اهمیت موضوع آموزش گفت: یادگیری و آموزش زیربنای توسعه در تمامی جوامع محسوب می شود. این اعتقاد وجود دارد که هر جامعه نسبت به آموزش دقت بیشتری داشته باشد زمینه و ظرفیت بیشتری ایجاد می کند تا جامعه رشد کند و به بالندگی برسد و بتواند نوآور و پیشتاز باشد، آموزش و یادگیری اضلاعی دارد و در هر کدام از این اضلاع می شود اقدامات نواورانه را انجام داد و اقدامات خلاقانه را ارائه کرد و مسیر یاددهی و یادگیری را شتاب بخشید.
وی در ادامه افزود: همانطور که در محورهای این رویداد اشاره شده است استعدادیابی و ارزیابی توانایی افراد در آموزش افراد موثر است امروزه روش های مختلفی در سطح جامعه برای استعدادیابی و استعداد سنجی یافت می شود که میتواند منطق وسیع تر و بلند تری پیدا کند به ویژه اینکه در این زمینه علاوه بر استعداد های فرد ارزش های محیطی و مولفه ها و ارزش های فرهنگی را نیز در نظر بگیریم.
حجت الاسلام قطبی افزود: بخشی دیگر که در یادگیری موثر است تامین محتوای این مسیر است که در هر آموزشی باید محتوایی ویژه منتقل شود و در حوزه محتوای آموزشی هر چه بیشتر کار کنیم آموزش هایمان پربار تر خواهد شد و زمینه تاثیرگذاری بیشتر را خواهد داشت اگر محتواعمیق، سالم، جذاب وتقاضا داشته باشد تاثیر گذار خواهد بود، در این مسیر می توان نوآوری ها و ابتکارات زیادی به خرج داد و اتفاقات زیادی را رقم زد تا بتوان از روش های مستقیم و غیر مستقیم و ترکیبی و جذاب بهره گرفت به این دلیل که یاددهی متناسب با مخاطب در تمام رده های سنی و شرایط موقعیت های مختلف و شکل های متنوع یادگیری و یاددهی این عملیات تقویت شود و توسعه یابد و تعمیق شود.
وی ابراز داشت: علاوه بر اینها ابزار و تکنولوژی ها نیز موثر هستند یعنی به موازات اینکه روش ها نوآور میشوند و محتوا بالنده می شود باید ابزارهای متناظر هم طراحی شود و به وجود بیاید، ابزار فرایند یادگیری را تسهیل میکند به عنوان دستیار در کنار مربی و فرد یاد دهنده قرار میگیرد و میتواند کمک کند.
مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: امروزه تکنولوژی های پیشرفته می تواند در بسیاری از شرایط جای مربی را بگیرد و جانشین مربی بشود یعنی آموزش های ما در بسیاری از موارد می تواند به صورت تکنیکال ارائه شود و به صورت دائمی و تکثیر پذیر درآید و این اتفاق خوبی است که به واسطه تکنولوژی در اختیار ما قرار می گیرد.به عنوان مثال آموزش هایی که ضبط می کنیم و در سامانه قرار می دهیم بر اساس ظرفیت های تکنولوژی تکثیر و تکرار میشود و بارها یک موضوع آموزش داده می شود یک بار ضبط میشود و از این محتوا هزاران بار استفاده میشود.
وی در پایان ابراز داشت: یکی دیگر از مقوله هایی که اینجا وجود دارد مدیریت آموزش است یعنی تشخیص بدهیم مخاطب ما چه کسی است و چه نیازی دارد و چه محتوایی باید تهیه کنیم و یا چه روشی ارائه کنیم چه نوع ابزار هایی داشته باشیم و فواصل و قطعات آموزشی را در نظر بگیریم و همه آنچه پیرامون مدیریت آموزش ارزیابی نظارت و نیاز سنجی آموزش هست در حوزه مدیریت قرار می گیرد. در همه این زمینهها می توانیم نوآوری و خلاقیت و ابتکاراتی داشته باشیم همانگونه که بشر در طول اعصار و قرون متمادی تلاش کرده است و ابتکاراتی که تا امروز به دست ما رسیده است خلق نموده است و آورده های جدید یافته است این مسیر همچنان می تواند بیشتر توسعه پیدا کند و رو به رشد باشد هرچه خلاقانه تر کار کنیم با سرعت و کیفیت و عمق آموزش میتواند بیشتر بشود و فرصتهای برابری برای رشد و توسعه انسان ها ایجاد کند و به تبع آن رشد و توسعه جوامع ایجاد شود.