مسعودی
کنشگری اجتماعی در جهت تثبیت ارزش های الهی مطلوب است حجت الاسلام والمسلمین مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در چهاردهمین همایش کوثر هدایت به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت صدیقه طاهره(س) پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی چهاردهمین همایش سالانه کوثر هدایت به همت اداره اعزام خواهران مبلغه و با همکاری اداره فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد .

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن قدردانی از دست اندرکاران این همایش گفت: شرایط امروز جهان و انسان بحران زده عصر کنونی، اهمیت برگزاری همایش ها و نشست های علمی با موضوع بازخوانی تاریخ و میراث غنی و ارزشمند شیعه به ویژه موضوعات مرتبط با امر ولایت و به طور خاص الگوبرداری از روش و منش فردی، خانوادگی و اجتماعی حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا علیها السلام را بر همگان روشن ساخته و ارزشمندی والای این نوع فعالیت های علمی را به خوبی قابل ادراک می گرداند.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی ابراز داشت: تحولات فکری و فرهنگی حاکم بر جوامع بشری، زمینه تغییرات اساسی را در انسان عصر حاضر ایجاد نموده است؛ انسانی با ماهیت جدید که از احساسات و گرایشات ویژه ای برخوردار بوده، قواعد خاص خود را دارد و رفتارهای غیر قابل پیش بینی شده ای از او صادر می شود.

وی افزود: تحلیل و بررسی واقع بینانه چرایی این تحول و دگردیسی، ما را به تزلزل و سقوط نهاد خانواده رهنمون می سازد. در برخی جوامع شاهدیم که انسان امروز بگونه ای تغییر یافته که نقش و جایگاه خود را در نظام خانواده به کلی از دست داده است؛ نه والدین شایسته ای برای فرزندان، نه فرزندی صالح برای والدین و نه همسری مناسب برای شریک زندگی خویش است.

چنین انسانی که تهی از نقش و جایگاه درون خانوادگی است در جامعه نیز انسانی نخواهد بود که به کنشگر اجتماعی مثبت تبدیل گردد.

تحلیل شخصیت افرادی که در اتفاقات و حوادث ماه های اخیر در داخل کشور نقش داشتند نشان از این واقعیت دارد که آنچه در مولفه های شخصیتی انسان امروز در جهان معاصر به عنوان انسان تغییر یافته وجود دارد، در این افراد هم یافت می شود؛ انسان هایی که نه در بعد اندیشه و باور و نه در بعد رفتار، صلاحیت و شایستگی نام پدر و مادر یا فرزندانی که صلاحیت فرزندی بایسته در یک خانواده را برای والدین خویش داشته باشند.

حجت الاسلام مسعودی در ادامه گفت:  متاسفانه نگرش های صرفا مادی گرایانه و سوگیرهای معطوف به امور دنیوی عرصه علم و دانش را هم به بیراهه کشانده است. چه بسیار دانشمندانی که از فکر بالنده و ادبیات نیک و رفتار شایسته برخوردار نیستند و جز تفکر آسیب زا و عملکرد مخرب محصولی در حیات مادی آنان مشاهده نمی شود. اینها مشکلاتی است که در بین برخی متفکران داخلی و روشنفکران خارجی حتی کشورهایی که ادعای تمدنی و پیشرفت در علوم مختلف را دارند شاهد هستیم. نه دانش این کشورها دانشی است که از آن علم مفیدی متولد شود و نه مهارتهای آموزشی و پژوهشی آنها مهارتی است که از آن انسانی سالم و شایسته تربیت شود و نه عملکردها و رفتار، رفتار هایی است که سعادت اجتماعی را به همراه داشته باشد. تحلیل ها و بررسی های علمی نشان می دهد علت اصلی این همه انحراف، فاصله گرفتن انسان معاصر از  نهاد اصیل و تاثیرگذار خانواده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز داشت: در این شرائط است که می توان به اهمیت و ارزش  شخصیت هایی همچون حضرت زهرا سلام الله علیها بیش از پیش پی ببریم؛ شخصیت والایی که پدر گرامی اش او را مادر پدر خطاب می کند، در گفتار و رفتار از او به بزرگی و عظمت یاد می شود تا جایی که احترام گذارندگان ایشان را احترام گذارنده به حق متعال و آزار رساننده به ایشان را آزار رساننده به خداوند متعال برمی شمارد که این همه نشانه آن است که حضرت زهرا (س)  تربیت یافته پدر و مادری با کرامت و عظمت و برخواسته از خانواده ای رشد یافته و متعالی بوده است.

وی در ادامه افزود: چنین شخصیت با عظمتی که نتیجه خانواده ای سالم و برتر است در هر جایگاه و شانی که باشد به بهترین شکل ممکن نقش خود را ایفا می کند. گاه در جایگاه مادری، نام برترین زن و شایسته ترین مادر هستی را از آن خود می کند مادری که ام الائمه المعصومین علیهم السلام لقب می گیرد. از این جایگاه است که فرزندان شایسته ای به جامعه بشری عرضه می شود که مسیر تاریخ بشریت را تغییر می دهند و صلاح و سعادت جوامع انسانی را تا روز قیامت رقم می زنند و گاه در جایگاه همسر بهترین نقش را ایفا می کند و به مقامی می رسد که مولای متقیان در هنگام فراق و وداع با آن حضرت، ناله جان سوز سر می دهد و به محضر پیامبر اعظم صل الله علیه و اله اظهار حزن و اندوه می نماید که این خود نشانگر مقام والا و با عظمت همسری ایشان در نهاد خانواده است و گاه در جایگاه اجتماعی ایشان را شخصیتی بسیار ویژه و برجسته به عنوان یک کنشگر مثبت، موثر و برجسته اجتماعی می یابیم. ایشان در تبیین کنشگری اجتماعی افزود: کنشگری اجتماعی همیشه امری مطلوب و ارزشمند محسوب نمی شود. اگر این کنشگری اجتماعی در جهت تثبیت  ارزشهای الهی، تثبیت ارزش های دینی و مذهبی و تثبیت ارزش های مکتبی نباشد جایگاه و ارزشی ندارد. اینکه فردی مظلومانه در لباس مدافع نظام اسلامی و امنیت عمومی به شهادت می رسد و مدعیان کنشگری اجتماعی سکوت را ترجیح داده و در نقطه مقابل، مدعیان دروغین حقوق بشر و انسانیت در جایی که کمترین اقدام قانونی و شرعی در برابر قاتلین و آشوبگران انجام می شود، داعیه اعتراض سر می دهند نشان از مسیر بی راهه ای است که در جایگاه کنشگری اجتماعی به وجود آمده است. جهان امروز در یک فضای خلاف هنجارها و ارزشهای واقعی حرکت می کند اما صدیقه کبری علیها السلام به ما این آموزش را  می دهد که حضور فعال در عرصه اجتماعی بایستی در مسیر تحقق ارزش های دینی، تقویت ارزش‌های والا و پاسداری و پاسداشت از مبانی دینی و مکتب و پاسداشت مقام امام جامعه باشد نه در خلاف آن.

حجت الاسلام مسعودی افزود: کنشگری اجتماعی در صورتی ارزشمند است که به اقامه دین و ارزشهای الهی، پاسداشت و مراقبت از مقام رهبری و ولایت در ساحت اجتماع و مکتب یاری رساند. اینها اموری هستند که وظیفه تک تک ماست و بایستی فارغ از شعار و جنبه های کلیشه ای مرسوم، نسبت به جهان معاصر و انسان سرگشته امروز، تحقیقات و پژوهش های معطوف به حل این مسائل انجام شود. معرفی شخصیت های معصوم و والایی نظیر حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به بشریت در عصر حاضر در اصل معرفی الگویی است که در جایگاه فرزندی، همسر و والدینی و همچنین در جایگاه کنشگری اجتماعی مثبت، فردی موفق و متعالی است.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما