کوثر هدایت
به همت اداره اعزام خواهران مبلغه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید: اولین نشست تخصصی چهاردهمین همایش کوثر هدایت اولین نشست تخصصی چهاردهمین همایش کوثر هدایت با حضور سیدمحسن اصغری نکاح دانشیار و مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در  این نشست"سیدمحسن اصغری نکاح دانشیار و مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد"  به ارائه مباحثی پیرامون موضوع "نوجوان و مدیریت مصرف متعادل کالاهای فرهنگی و رسانه ای" پرداخت.

این استاد دانشگاه ضمن تعریف سواد رسانه گفت: ما در عصر دشوار تربیت رسانه ای به سر می بریم و در این اوضاع باید بدانیم رسانه و مدیریت رسانه ای چیست؟ سواد رسانه درکی است متکی بر مهارت، که بر اساس آن انواع رسانه و تولیدهای رسانه ای را باید بشناسیم، مورد شناسایی قرار دهیم و به تولید و انتقال آن برسیم. تربیت رسانه ای و سواد رسانه ای نیازمند رژیم است که بایستی هوشمندانه مراقبت کنیم از مواد غذایی مناسب در زمان مناسب و به اندازه کافی استفاده کنیم

وی در ادامه بیان داشت: در هرم تربیت رسانه ای، سواد دیجیتال پایین ترین مرتبه است. ما باید رژیم رسانه ای را برای خود و اطرافیان و جامعه ایجاد کنیم که بتوانیم مواجهه نقادانه با رسانه داشته باشیم و تحلیل رسانه انجام دهیم. یعنی زیرساختها و مبانی وجهت گیری های آنها را نقد کنیم و در نهایت به تولید رسانه ای هدفمند به عنوان فعال رسانه ای برسیم.

اصغری نکاح با بیان آسیبهای رسانه تاکید کرد: در استفاده از رسانه فرصتها و آسیبهایی وجود دارد که از فرصت ها باید استفاده کرد و مراقب آسیبها باشیم. ما باید بدانیم استفاده از رسانه ها لازم ومفید است ولی اعتیاد آور خاموش است. اولین تاثر رسانه تاثیر بر ادراک ماست و ما را معتاد می کند.امروزه مغزهای ما متورم شده است حداقل آسیبش این است که ما را معتاد می کند و حداکثر ان این است که مغز، شناخت، ادراک، انگیزه های ما را تغییر می دهد و به سمت بازسازی می رود.یعنی ما را استثمار و برده خود میکند. اگر ما سواد کافی نداشته باشیم به سمت آن پیش می رویم.

وی ابعاد و سطوحی را برای تربیت رسانه ای معرفی کرد: سطح دانشی که شناخت مفهوم و ماهیت انواع رسانه هااست، رژیم رسانه ای ، سطح مواجهه نقادانه و تحلیل ، سطح مهارتی که طراحی و تولید و انتخاب انواع رسانه ها می باشد و نیازمند مهارت است.

وی با بیان این مطلب که رسانه میتواند واقعیت ها را انتقال دهد و به صلح، آرامش، تعالی جامه بشریت کمک کند و همینطور می تواند خطرناک باشد و با دروغ، چهره پردازی فربکارانه افراد را درگیر کند؛ گفت: ما یک عمر برای فرزندانمان زحمت میکشیم که به صورت سالم رشد کنند، اگر سواد رسانه ای نداشته باشیم این اتفاق می افتد که رسانه تغییر شناختی در او ایجاد و در مسیر خودش از او استفاده و سرمایه گذاری ما را مصادره به مطلوب کند.

اصغری نکاح ضمن تاکید بر این مطلب که ما بزرگترها باید از خودمان شروع کنیم به بیان راهکار هایی جهت مدیریت استفاده از رسانه پرداخت و گفت:.

هر وقت سراغ رسانه می رویم باید به این سئوال پاسخ دهیم که آیا نیاز ما واقعی است یاکاذب؟ و دقت کنیم با توجه به نیازهای واقعی به رسانه مراجعه کنیم. سپس ببینیم آیا راه جایگزینی برای رسیدن به آن نیاز واقعی وجود دارد؟ در همین راستا دقت کنیم که آیا در فضای مجازی فقط مصرف کننده هستیم یا تولید هم انجام می دهیم؟

در قدم بعدی باید حرص رسانه انجام دهیم و اگر در گوشی های خودمان اپلیکیشن هایی که نصب کرده ایم را استفاده نمیکنیم آنها را حذف کنیم

وی گفت جهت تربیت رسانه ای کودکان، نوجوانان در خانواده و مدرسه ابتدا باید از موبایل و بازیهای رایانه ای شروع کرد. مادران نقش کلیدی دارند و بایستی تربیت رسانه ای را جدی بگیرند. امروزه در بسیاری از موارد موبایل برای کودکان یک اهرم است. موبایل می تواند اهرم تربیتی باشد. اگر پدر و مادران صبور باشند و در مقابل بی قراری های فرزند جهت استفاده از موبایل متانت و آرامش خود را حفظ کنند و با مدیریتی که در پیش میگیرند جهت استفاده فرزندشان برنامه داشته باشند میتوانند به عنوان اهرم تربیتی از موبایل استفاده کنند. از طرفی موبایلی که در آن محتوای مناسبی باشد از این جهت نیز جنبه تربیتی دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که چه زمانی برای فرزندمان موبایل، تبلت و.. تهیه کنیم گفت: فقط یک قاعده میتوان مطرح کرد که هر چه دیرتر و هر چه کمتر و هر چه هدفمند تر باشد بهتر است.

اصغری نکاح در پایان اشاره کرد: امروزه همه جهان کفر در مقابل معنویت و اسلام ایستاده است و در فضای مجازی بر علیه جمهوری اسلامی متحد شده اند چرا که ما یک ندایی از اسلام را در جهان مخابره میکنیم. از این جهت با ظرافت و سیاست باید در این فضا وارد شویم.

این نشست تخصصی با حضور 200 نفر از مبلغان، مدیران و اساتید آموزش و پرورش، بسیج کارمندان خواهر برگزار شد.

همایش کوثر هدایت در چهاردهمین سال،  با مشارکت اداره فضای مجازی هنر ورسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، دفتر خواهران مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی، اداره کل آموزش و پرورش، حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهید رجایی و بسیج پایگاه شهید هاشمی نژاد دفتر تبلیغات اسلامی، بسیج اساتید دانشگاه،  برگزار می شود.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما