رحمانی
در نشست خبری چهارمین جشنواره کتاب سال سبک زندگی مطرح شد؛ ترویج ادبیات، گفتمان‌سازی و ایجاد جریان پایدار حول محور سبک زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی در این نشست خبری به تبیین جایگاه و اهمیت موضوع جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی دبیر جشنواره و رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی در این نشست خبری در تبیین جایگاه و اهمیت موضوع جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی گفت: واژه سبک زندگی یکی از پرکاربردترین و پربسامدترین واژه‌هایی است که در سال‌های اخیر در محاوره ها و گفتگوهای علمی، سیاسی و رسانه‌ای کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این اصطلاح دست کم در یک دهه اخیر یکی از کلیدواژه‌های پرکاربرد در بیانات مقام معظم رهبری است. به‌ منظور تأکید بر جایگاه این مفهوم و تأثیر آن بر مدیریت فرهنگی، سیاسی و علمی جامعه، در بیانیه گام دوم نیز به آن تکیه شده تا افق چهل‌ساله آینده براساس برخی از این محورهای پایه مورد توجه قرار گیرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه اصطلاح سبک زندگی در بین گروه‌های دانشی و در نگاه عامه نیز رواج پیدا کرده و نوعاً برای اشاره به بٌعد جذاب زندگی از آن استفاده شده است، افزرود؛ نمودارهای سرچ واژگان در پایگاه های اطلاعاتی نشان می دهد که در سال‌های اخیر این اصطلاح از طریق موتورهای جستجو به فراوانی جستجو شده است، وی خاطرنشان کرد: این نشانه‌ها حاکی از توجه عامه مردم و پیدایش ذهنیتی نسبت به مفهوم سبک زندگی است. توجه به سبک زندگی سالم یا ناسالم از سوی فعالان عرصه بهداشت و درمان، استفاده از مفاهیمی مانند گزینش ارادی و انتخاب از سوی روان شناسان در تعریف این اصطلاح، و توجه به سنجش سبک زندگی از طریق سبد خانوار، جهت تحلیل هویت اجتماعی با نظر به رشد فرهنگ مصرف و مصرف گرائی از سوی جامعه شناسان، بیانگر وسعت نگرش های تخصصی به حوزه سبک زندگی است.

وی در ادامه افزود:  به دلیل اهمیتی که سبک زندگی در حوزه های عمومی پیدا کرده، سیاست‌گذاران فرهنگی و سیاستمداران در عرصه حکمرانی نیز از آن غفلت نکرده اند. تردیدی نیست که بی توجهی به این حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. دست‌کم در دوران کرونا با رشد نفوذ رسانه ها و دولت الکترونیک از طریق سلطه هوش مصنوعی و واسطه گری شبکه‌های اجتماعی، یکی از مهم ترین حوزه ها که دست خوض تغییر شده، سبک زندگی است که باید با حساسیت بیشتری نسبت به آن برخورد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی، سبک زندگی را یک مفهوم کاملاً کاربردی، مطابق با واقعیات و حوزه عمل دانست و ابراز داشت: سبک زندگی مقوله کاملاً عمل‌گرایانه است و با نگاه‌ عمل‌گرایی باید به این مفهوم نگاه کرد و آن را نمودی از رفتارها دانست، نه صرفاً گفتار و اندیشه. امروزه سبک زندگی، سنجش پیشرانه‌های تحول و تغییر اجتماعی و سیاسی قلمداد می‌شود.

رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی در حوزه انتقال مفاهیم مرتبط با سبک زندگی، حوزه کتاب است که ما در قالب برپایی جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی آن را تدارک دیده‌ایم.

وی در ادامه به تبیین اهداف جشنواره چون: «دستیابی به آثار فاخر سبک زندگی و معرفی آن به مخاطبان؛ ایجاد شبکه تعاملی و ارتباطی میان فعالان عرصه سبک زندگی؛ شناسایی استعدادها در عرصه سبک زندگی و حمایت از آن‌ها؛ ترویج ادبیات مربوط به سبک زندگی؛ گفتمان سازی و ایجاد جریان پایدار حول محور سبک زندگی» پرداخت و از تمامی فعالان عرصه کتاب، ناشران و مؤلفان فرهیخته‌ای که در حوزه سبک زندگی فعالیت دارند دعوت نمود که آثار خود را از طریق وب‌گاه برای دبیرخانه به آدرس book-lsf.dte.ir ارسال نمایند.

مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مهلت ارسال آثار را ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ و اعلام نتایج داوری ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ و تاریخ برگزاری اختتامیه جشنواره را بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در شهر مشهد عنوان کرد و گفت: ما در این جشنواره به‌دنبال احیا، اشاعه و ترویج ادبیات سبک زندگی هستیم و تلاش شده است مفاهیم مرتبط به این واژه در نشست‌های علمی اصلاح شود لذا پیش‌نشست‌هایی برای جشنواره تدارک دیده ایم و در همین رابطه به برگزاری کرسی های ‌نقد و مناظره خواهیم پرداخت.

حجت‌الاسلام رحمانی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم در چهارمین مرحله جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی یک گام اساسی برای این موضوع برداریم، زیرا سبک زندگی به لحاظ مبانی، رویکردها و ادبیات نیازمند بازنگری جدی است؛ و قاعدتاً اصلاح این بحث پایه، باید بین نخبگان صورت بگیرد .

دبیر جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «در قالب جشنواره‌های کتاب آثاری برگزیده می‌شوند و درنهایت در گوشه کتابخانه‌ها خاک می‌خوردند، آیا در جشنواره چهارم تدبیری اندیشیده شده که کاری متمایزی صورت بگیرد و خروجی‌های این رویداد مهم فرهنگی در اختیار تصمیم‌سازان قرار گیرد و با تصمیم‌گیران به اشتراک گذاشته شود؟»؛ گفت: اتفاقی که ما به‌دنبال رقم زدن آن هستیم، اولاً شناسایی فعالان عرصه سبک زندگی و ایجاد پیوند و ارتباط بین آن‌ها است. نکته دوم، معرفی آثار به جامعه کتاب‌خوان است که مفهوم سبک زندگی و اصطلاحات وابسته به آن، در معرض عموم و خصوص قرار بگیرد و به‌صورت صحیح از آن استفاده شود، چون استفاده نادرست از سبک زندگی و مفاهیم مرتبط با آن ‌یک آسیب جدی در عرصه فرهنگ ایجاد می‌کند. نکته سوم در پرتو برگزاری جشنواره، کتابخانه تخصصی سبک زندگی ایجاد شده است که آثار در آن قرار می‌گیرد و در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها در معرض عموم و مسئولان متولی قرار خواهد گرفت.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما