نوروزی
در در دومین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، مطرح شد؛ تربیت؛ زمینه ساز خوشبختی و بدبختی جوامع انسانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد نوروزی در دومین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، به جایگاه، اهمیت و ضرورت تربیت انسان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد نوروزی استاد حوزه علمیه و مدیر گروه آموزشی اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی و عضوهیئت‌علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌ره در دومین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، ضمن اشاره به جایگاه، اهمیت و ضرورت تربیت انسان، «تربیت» را توجه به حیاتی‌ترین مقوله انسانی دانست و گفت: همه سامانی‌ها و نابسامانی‌ها، صلاح‌ها و فسادها، سعادت‌ها و شقاوت‌ها به نوع تربیت باز می‌گردد و تربیت، بستر خوشبختی و بدبختی انسانها و جوامع انسانی است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان موجودی است که در میان دو بی‌نهایت قرار دارد: تکامل و سقوط. این عنصر مستعد می‌تواند برترین موجود هستی و نیز پَست‌ترین آنها شود. انسان موجودی مستعد همه والایی‌ها و همچنین همه تباهی‌ها است که البته نتیجه‌اش به نوع تربیت آدمی بسته است، یعنی سعادت و شقاوت آدمی به دست خود اوست.

حجت‌الاسلام‌ نوروزی در ادامه با استناد به گفتار امیر مؤمنان در حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه که مردم را به سه گروه: عالم ربانی و متعلم بر راه رستگاری و هَمجٌ رعاع (اصحاب متمایل به چپ و راست) تقسیم فرموده است، گفت: ربانی با یاءِ نسبت به معنای مربی (تربیت‌کننده) ومقصود از عالم ربانی عالمان فقیه، حکیمان با تقوا، عالمان به حلال و حرام و احکام الهی هستند که مردم را با دانش خویش تربیت کرده و به اصلاح و تدبیر امور دینی و پرورشی آنان می‌پردازند. یا اینکه مقصود از  عالم ربانی، عالمان منسوب به رب است یعنی کسانی که تنها متوجه خدا بوده و به غیر او مشغول نشوند.

این سلسله‌ نشست‌ها توسط امور تربیتی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و با همکاری کانون عترت، تاریخ و سیره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و نیز مرکز تخصصی طوبی، مدارس علمیه گوهرشاد، نرجس(س)، قرآن و عترت، اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س)، باقرالعلوم(ع)، امام خمینی(ره)، دانشگاه شهید مطهری (خواهران و برادران) و پایگاه بسیج دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود. این دوره به‌طور مستمر طی ۱۵ جلسه(هفته در میان) برگزار می‌شود که در صورت قبولی در آزمون نهایی، گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطاء خواهد شد.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما