شتاب دهنده
مدیر شتابدهنده کسب وکار فردوسی: اعتبار‌ پایین علوم انسانی در ایران از موانع تجاری‌سازی این حوزه است / شاخصه‌های ارزش‌آفرین علوم انسانی اولین دورهمی طلاب و دانشجویان علاقه‌مند به ایده‌پردازی تیم‌سازی کارآفرینی در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، مصطفی مکارم، مدیر شتابدهنده کسب وکار فردوسی در این نشست به تبیین «مدل‌های ارزش‌آفرینی ویژه فناوری‌های نرم با توجه ویژه بر علوم و معارف اسلامی» پرداخت و گفت: فناوری‌هايی كه ريشه در علوم غيرطبيعي چون علوم انسانی، هنر و … دارند و حوزه‌ عملياتی آن‌ها دنياي فكر و ذهنِ انسان است، فناوری‌ نرم گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: فناوري نرم بر مبنای یک مدل محتوایی و یا یک نظریه علوم‌انسانی، عملیاتی جهت ارتقای کیفیت زندگی انسان و جوامع بشری ترسیم شود.

مکارم با بیان اینکه فناوری فرهنگي به گروهی از فناوری ها گفته مي شود كه شالوده صنايع فرهنگي را مي سازند و هدف غايي آن ها، اعتلاي حيات روحاني و پالايش روحي بشر است، افزود: کارآفريني فرهنگي، مديريت روندها و فرآيندهاي توليد و عرضه خدمات و كالاهاي فرهنگي و هنري است به گونه‌ای كه نوآورانه به احياء و آفرينش ارزش فرهنگی بپردازد.

مدیر شتابدهنده کسب وکار فردوسی در ادامه به صنایع خلاق اشاره و مطرح کرد: هر نوع فعاليتي که داراي يک مولفه هنري قوي باشد تا هر نوع فعاليت اقتصادي که فرآورده هاي سمبليک توليد مي کند و وابستگي شديدي به مقوله مالکيت معنوي دارد و براي يک بازار تا حد امکان بزرگ انجام مي شود در گستره صنايع خلاق جاي مي گيرند.

تأکید رهبر انقلاب بر کاربردی نمودن دانش در جامعه

وی «تأکید و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به علوم انسانی و کاربردی نمودن دانش در جامعه» را از جمله فرصت های پیش‌روی فناوری نرم عنوان کرد و افزود: توجه ویژه در اسناد بالا دستی کشور و بزرگان کشور به حوزه علوم انسانی، گردش مالی بسیار مناسب در حوزه علوم انسانی در سالهای اخیر و منابع محتوایی غنی به خصوص منابع دینی از دیگر فرصت های پیش‌روی فناوری نرم است.

مکارم توجه ویژه دانشجویان و طلاب نخبه کشور به فعالیت در حوزه های علوم انسانی و اقبال جامعه به استفاده از محصولات این حوزه را از دیگر فرصت‌های پیش‌روی فناوری نرم برشمرد.

مدیر شتابدهنده کسب وکار فردوسی ادامه داد: ایجاد یک حلقه ارزش‌آفرین در علوم انسانی فرآیندی دارد که شامل ۱)شناسایی نیاز، ۲)تولید محتوی و ایده، ۳)کسب دانش و مدل مفهومی، ۴)تولید محصول یا خدمت، ۵)عرضه مناسب، ۶)برند شدن، ۷)تولید ثروت و ۸)استفاده گسترده می شود.

شاخصه‌های ارزش‌آفرین علوم انسانی

وی خاطرنشان کرد: یک ارزش‌آفرین علوم انسانی باید دارای شاخصه‌های اثربخشی، اقتصادی، پویا و زنده بودن باشد تا محصول یا خدمت موردنظر ارزش‌آفرین باشد به این معنا که مشتری واقعی برای آن هزینه کند و در صورت رضایت مجددا مراجعه کند.

مکارم با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در فناوری‌های نرم «فناوری‌های سخت» است، متذکر شد: تیم‌های پویا در فناروی های نرم که نیازها را شناسایی و مطابق با آن نیاز، محصول تولید کنند وجود ندارد و بزرگترین مشکل چرخه پول در کشور این است که همه در حال تولید محصول فقط برای ایرانیان هستند.

وی با بیان اینکه راه اندازی کسب وکار در وهله اول نیازمند شناسایی نیاز است، افزود: پس از شناسایی نیاز مخاطب باید به پژوهش و تولید فناوری پرداخت که شامل جمع آوری محتوا با مبنای علمی و ترسیم نقشه محتوایی است، در مراحل بعدی به ترتیب شامل تیم سازی، ارتباط با یک شرکت فناوری‌های سخت، بازاریابی و فروش محصول و بازخورد می باشد.

مدیر شتابدهنده کسب وکار فردوسی عنوان کرد:‌ ایجاد مجموعه یا تیم‌سازی نیازمند ارکانی است که عبارتند از «تولید محصول»، ‌«طراحی مدل کسب و کار»، «محتوایی؛ دانش فنی و نقشه محتوایی» و «رکن حقوقی».

مکارم در ادامه سخنانش به تجاری‌سازی این فناوری اشاره و بیان کرد: برای اینکه فناوری‌های نرم را تجاری‌سازی کنیم ابتدا باید سراغ نیازها برویم سپس با ایده و دانش فناوری نرم ایجاد کرده و با فناوری سخت یعنی تولید محصول به سمت تجاری‌سازی پیش برویم.

مشکلات تجاری‌سازی فناوری‌های علوم انسانی

وی به مشکلات تجاری‌سازی در حوزه فناوری‌های علوم انسانی اشاره و عنوان کرد: عدم اعتماد به نفس دانشجویان و دانش آموختگان علوم انسانی و طلاب، ارتباط ضعیف میان علوم انسانی و متخصصان علوم سخت و نگاه ارزشی غیرمنطقی به فعالیت های علوم انسانی از موانع تجاری سازی فناوری های نرم است.

مدیر شتابدهنده کسب وکار فردوسی اعتبار گذاری پایین درجامعه ایران به رشته های پایه و علوم انسانی را از مشکلات تجاری‌سازی فناوری های نرم برشمرد و افزود: امکان ورود همه رشته ها و همه علوم به حوزه علوم انسانی، عدم ارتباط درگیرانه متخصصین و محصلین علوم انسانی به جامعه، عدم امکان نمایش دادن موفقیت های حوزه علوم انسانی، ضعف در فعالیت های بین رشته ای و نبود امکان ثبت تجاری فناوری‌های علوم انسانی از دیگر مشکلات تجاری‌سازی در این زمینه به شمار می رود.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما