بازدید طلاب مدرسه علمیه رضویه بیرجند از اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی
توسط اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری پردیس سینمایی هویزه مشهد نشست تخصصی نقد و تحلیل آثار جشنواره فجر با حضور سعید قطبی‌زاده منتقد سینما درپردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، سعید قطبی‌زاده در نشست تخصصی نقد و تحلیل آثار جشنواره فجر در سینما هویزه مشهد گفت: ارزش فیلم ماندگار به خلاقیت محض کارگردان است و ما هیچ وقت نباید نسخه ببیچیم که پیام های سیاسی در فیلم‌های جشنواره فجر باشد.
این منتقد سینما درباره علل پایین بودن سطح جشنواره فجر گفت: سطح جشنواره از سال‌های گذشته پایین‌تر بود ولی فاجعه نبود، فاجعه در حواشی جشنواره اتفاق افتاد، جلوگیری از پخش بعضی از فیلم‌ها که این یک نوع محافظه‌کاری را به جشنواره تحمیل کرد و برای من از اول محتمل شد که جشنواره سیاسی خواهد بود. 
قطبی‌زاده تصریح کرد: این که در هیئت انتخاب چهره‌هایی غیر سینمایی بودند نیر بر سیاسی بودن جشنواره دامن زد، زیرا ما در استانه انتخابات هستیم و سینما زیر مجموعه ریاست جمهوری است، از آنجایی که جشنواره فجر ویترین فرهنگی نظام است، وزیر  ارشاد و رئیس سینما باید پاسخگو باشند، این احتیاط بیش از حد از آن سمت بام افتادن را در پی داشت و این نشان داد رفتار های غیر حرفه‌ای در سینما نتایج غیر فرهنگی و سیاسی در بر  دارد، مانند: داوری‌ها، که خیلی انتقاد‌ها را بر انگیخت، این داوری غیر تخصصی جشنواره را سیاسی کرد و نقطه تاریکی را در جشنواره به وجود آورد.

وی درباره داوری‌های جشنواره فجر اظهار کرد: همیشه در ادوار مختلف راجع به سه جایزه اعتراض می‌شد، اما امسال فقط سه جایزه به حق داده شد و الباقی نمایش بی کفایتی داوران و بیان یک دیدگاه سیاسی بود، چرا باید داوران زیر سلطه مدیریت سینما جایزه بهترین فیلم را به این فیلم بدهند؟ تا در نهایت نیز نه داوران خوشحال از انتخاب باشند و نه برنده جایزه بهترین فیلم.
سعید قطبی‌زاده در رابطه با مدیریت جشنواره فجر افزود: دلایل بالا نشان داد ارزیابی ما نباید بر کیفیت فیلمها باشد و شیوه مدیریت جشنواره نیز مهم است که امسال کودکانه بود سال‌هایی است که کیفیت فیلم‌ها بالا است و مدیریت ضعیف و برعکس این قضیه نیز صادق است اما امسال جزو نادر دوره‌هایی بود که هر دو مورد کیفیت و مدیریت دست به دست هم دادند برای پایین آوردن سطح جشنواره و این امر نشان داد که مدیریت سیاسی دیگر جوابگو نیست و باید به مدیریت صنفی روی بیاوریم.

این منتقد سینما درباره عدم تخصص گرایی در نظام مدیریتی کشور ادامه داد: وقتی کسی به عنوان سکان‌دار بخش فرهنگی انتخاب می‌شود اگر با سینما محشور نباشد فاجعه رخ می‌دهد و یک سال این آدم باید توجیه شود راجع به اعضای سینما، به نظر من نظام مدیریتی کشور ما دچار یک نوع عدم تخصص گرایی است، هر کس بسته به تجربیات و کارنامه و عملکردش شایسته گرفتن یک مقام است که این تخصص گرایی در کشور استفاده نمی‌شود، در اینجا دانش اهمیت ندارد و نتایج آن را می‌بینیم ، عدم تخصص و شناخت مطلقا باعث بی‌اعتمادی می‌شود و بی‌اعتمادی افسار گسیختگی را در بر‌دارد.


وی در رابطه با شجاعت مدیران در سینما گفت: زمانی که من با آقای عیاری صحبت کردم راجع به فیلمش گفت: می‌دانستم فیلم را نمایش نمیدهند اما می‌خواستم امتحان کنم و ببینم نتیجه چه می‌شود و مطمئن بودم کسی نیست که تصمیم بگیرد، آقای شمقدری گفت من به رنگ ارغوان را رفع توقیف می‌کنم و فیلم آمد و در جشنواره همه جوایز را درو کرد، هیچ کس نیز بعد دیدن فیلم هوس ترور، عشق ممنوع و ... را نکرد، این مدیریت صحیح است.


سعید قطبی‌زاده راجع به بخش بین الملل جشنواره فجر که به تازگی از این جشنواره جدا شده است گفت: جشواره فیلم فجر در سال‌های اخیر دچار مشکل هویت شده است، این را به عنوان دوست‌د‌‌‌ار جشنواره می‌گویم و منظور برگذار نشدن جشنواره نیست. اما جشنواره در یک سردرگمی به سر می‌برد، بزرگترین معذل زمینه بین‌المللی بود که نمی‌توانست هدفش را معنا ببخشد و به فیلم‌های بده آسیای میانه و اروپای شرقی جایزه می‌دانند. 


وی ادامه داد: مثلا بازیگری از ایران جایزه بازیگر بین‌الملل را می‌گرفت ولی در بخش ایران حتی نامزد نمی‌شد که خوشبختانه این بخش را جدا کردند و یک جشنواره دیگر شد که آن هم بی خاصیت است، زیرا یک سری فیلم‌ها قابل نمایش نیستند به دلایل سیاسی و اجتماعی ما به سراغ 90 درصد تولیدات سینمای جهان نمی‌توانیم برویم مگر در آن 10 درصد چند فیلم خوب پیدا می‌شود، انگار به زور باید جشنواره برگزار کنند و فیلم‌هایی بگذارند که بشود نمایش داد، مثلا بنده یک فیلم را دیدم که قرار بود در این جشنواره پخش بشود و دارای محتویات غیر اخلاقی بود و وقتی به یکی از داوران گفتم چگونه می‌خواهید این را نمایش دهید گفت: خب حذف می‌کنیم، سانسور کردن فیلم هیچ توجیهی ندارد و این توهین به فیلم‌ساز است. 


منتقد سینما در رابطه با دخالت سیاست در سینما تصریح کرد: ما شاهد برتری نگاه سیاسی دولتی بر نگاه صنفی سینمایی هستیم، انتخابات، رویکردها و تعاریف سیاسی هستند، به عنوان رییس سازمان سینما گفته می‌شود که امسال در فیلم‌ها شاهد نگرش فیلم‌سازی به تدبیر و امید در فیلم‌ها هستیم و این جمله مانند یک جک است، این تفکر از دیدگاه‌های چپ و کپک زده‌ی شوروی دهه 70 می‌آید، اعتبار هنر به آزادی آن است، ارزش فیلم ماندگار به خلاقیت محض کارگردان است و ما هیچ‌وقت نباید نسخه ببیچیم که پیام‌های سیاسی در فیلم‌های جشنواره فجر باشد.


وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها سانسور خود مردم هستند، وقتی مردم از فیلمی مانند سلام بمبئی استقبال می‌کنند حرفی برای گفتن نمی‌ماند، اگر من بگویم این فیلم بد است، مستقیما روبروی مردم قرار می‌گیرم.


سعید قطبی‌زاده راجع به رابطه منتقدان و فیلم‌سازان افزود: چرا سال‌هاست که منتقدان نقد منفی نمی‌نویسند؟ یک فضای پر وحشت و سرشار از توهین به وجود آمده است که اگر من بگویم فلان فیلم بد است، باید تحمل تهدید و تهمت را داشته باشم و منتقدان ترجیه می‌دهند وارد بازی حاشیه نشوند در صورتی که زمانی ارتباط بین منتقدان و فیلم سازان به ارتباطی سازنده تبدیل می‌شد و این ارتباط باعث رشد همزمان دو نفر می شود، فضای سینمای ایران محفلی است و این وضعیت استاندارد نیست.


این منتقد سینما در رابطه با فیلم فروشنده گفت: معیار من برای ارزیابی فروشنده بر مبنای استاندارد‌های خود آقای فرهادی است، ولی به نسبت فیلم‌های شاخص ایشان فیلم متوسطی است، وقتی فروشنده را نگاه می‌کنم فکر می‌کنم یک سری شعارزدگی‌ها در بحث زنان در جامعه ایران، تضاد طبقاتی و یک سری حرف‌های سیاسی که ربطی به هسته مرکزی درام ندارد در آن وجود دارد که داستانی نیستند ولی در جدایی نادر از سیمین همه چیز در رابطه با متن و داستان است.

 
 
 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما