واعظی
با تعهد و هوشمندی بیشتر در عرصه فرهنگ کنشگری داشته باشیم حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی به چالش های فرهنگی پیش رو در سبک زندگی اسلامی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی  با اشاره به چالش های سبک زندگی اسلامی گفت: در سبک زندگی اسلامی چالش‌هایی شامل دو وجه «نرم‌افزارانه یا درونی» و «وجه رفتاری یا بیرونی» وجود دارد. در سبک زندگی غربی و چه اسلامی وقتی می‌توان شناخت درستی پیدا کنیم که این دو وجه را به‌خوبی بازشناسی و بازتعریف کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی وجه نرم‌افزارانه یعنی باورها و علایق جهت‌گیری‌ها خاطرنشان کرد: وجه بیرونی، یعنی کنش‌ها و رفتارها ـ که کنش انسان‌ها می‌باشند ـ که تحت تأثیر وجه درونی است و آن‌چه باعث تثبیت سبک زندگی می‌شود، شناسایی مرکز ثقل و کانون توجه به درون است. تغییر آدمیان، کیفیت نظام‌های زیباشناسانه و باورها، معطوف به جنبه بیرونی رفتارها می‌باشند.

وی با اشاره به آیات قرآن و منابع دینی گفت: در اینجا نیز این تاکید و تمرکز بر ایمان تقوا و حب الهی و ترس از پروردگار و آنچه به درون آدمیان بر می گردد وجود دارد و همانگونه که در حوزه بیرونی و روابط و عملکرد و آنچه که به جنبه های بیرونی سبک زندگی مربوط میشود آیات فراوانی در خصوص اعمال صالح و عبادت و نوع معاشرت و رفتار بین مسلمین و اخوت و برادری که تاکید دین است وجود دارد.

 وی در ادامه افزود: امروز تلاشگران عرصه سبک زندگی با چالش هایی مواجه هستند و منظور از چالش اتفاقات و تغییرات و تحولاتی است که در بستر جامعه اتفاق افتاده است تا امر تثبیت و ترویج و گسترش سبک زندگی اسلامی را با مانع مواجه نماید و کار را دشوار می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی یادآورشد: درباره این تغییرات و تحولات که در پهنه جامعه و فرهنگ عمومی اتفاق افتاده است شاهد دو نگاه هستیم،  نگاه افراطی و نگاه تفریطی،  نگاه افراطی این است که این تغییرات را به شکل مبالغه آمیزی نشانه ی زوال نهادهای اجتماعی و زوال سنت، زوال اخلاق و فروپاشی اخلاق و ارزشهای اخلاقی و از بین رفتن نهاد دین و نهاد روحانیت و آنچه که ارکان و مظاهر سنت تلقی می شود بدانیم . با یک نگاه مبالغه آمیز اینگونه تحولات اجتماعی را نشان از زوال تمام عیار سنت و زوال تمام عیار نهادهای مهم جامعه ما مانند نهاد دین و خانواده، روحانیت، و اخلاق نشان میدهد که این نگاهی افراطی است. اما نگاه تفریطی اینگونه نیست و اصلاً این تغییرات را قبول نمی کند و با نگاهی تفریطی اینهارا جنگ روانی و جنگ رسانه ای و جنگ شناختی دشمن تلقی می کند گویی هیچ اتفاق معناداری در بستر جامعه ما اتفاق نیفتاده است واینها تنها سیاه‌نمایی و تبلیغات سوء دشمنان و هجمه شناختی دشمن است. اینجا واقع‌نگری اقتضا می‌کند که ما نه دچار افراط و نه تفریط بشویم و تحولات را ببینیم و کنشگران تاثیر گذاران عرصه زندگی واقع نگرانه محیط را ببینند و فعالیت های خودشان را به حسب اتفاقاتی که در پهنه جامعه ‌افتاده تنظیم کنند و بر هوشمندی محیطی و مخاطب شناسی خودشان بیفزایند و در روش ها و قالب ها آماده انعطاف باشند و آماده باشند تا محتوای موثر و فاخری عرضه کنند تا تاثیرگذاری بهتری در عرصه ترویج و تثبیت سبک زندگی اسلامی داشته باشد

 نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا ابراز داشت: البته برخی از این چالش ها و تحولاتی که در عرصه فرهنگ اجتماع رخ داده است مختص به جامعه ایران نیست بلکه این چالشها جهانی است و تنها جامعه ایرانی و اسلامی با آن مواجه نیست بلکه اتفاقی است که در فرایند گذر تاریخی انسان و سبک زندگی بشر افتاده است، برخی از چالش ها بروز پیدا کرده اما حجم و گستره و شدت و ضعف آن تغییر می کند که اهم این چالش ها در حوزه فرهنگ هستند و پژواک فرهنگی دارند.

اولین چالش که باید مورد توجه قرار گیرد،  شکاف نسلی است که نباید همه جوانان به شکل کلی مورد قضاوت قرار گیرند، ما در نسل جدید نیز افراد فراوان وفادار به سبک زندگی اسلامی و سنتی داریم و اما واقعیت این است که در بخش هایی از نسل جوان مان شاهد تفاوت های نسلی هستیم که به لحاظ نوع نگاه شان به زندگی در شبکه باور ها و علایق و ارزش ها و منطق زبانی و  و منطق نگاه به مسائل، متفاوت هستند و این تفاوت باید لحاظ شود و شناخته شود.

 وی افزود: ویژگی های این نسل و نوع نگاه شان به مسائل، انتظاراتشان و نوع توقعی که نسبت به زندگی فردی و جمعی دارند مورد توجه قرار گیرد و شناخته شود و واقعیت موجود نباید مورد غفلت واقع شود. اگر می خواهیم در مورد آنها تاثیرگذار باشیم باید آنها را بشناسیم و به زبان مفاهمه و گفتگو و منطق تاثیرگذاری در آنها را باید بشناسیم و پیدا کنیم و خودمان را به اندازه کافی آماده کنیم تا بتوانیم با این نسل ارتباط موثری برقرار کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما