فذقدانی
دفتر تبلیغات می‌تواند در حوزه‌های مختلف فرهنگی اثرگذار باشد در مصاحبه ای با قدرت الله فرقدانی مدیر کل منابع انسانی و پشتیبانی شعبه خراسان رضوی به بررسی فعالیت های دفتر در دهه های گذشته پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسانی به مناسبت سالروز تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی در مصاحبه ای با قدرت الله فرقدانی مدیر کل منابع انسانی و پشتیبانی شعبه خراسان رضوی به بررسی فعالیت های دفتر در دهه های گذشته پرداخته شد.

قدرت الله فرقدانی در خصوص سیر تحولی که تا کنون دفتر تبلیغات اسلامی داشته است گفت: همراه با پیروزی انقلاب اسلامی اشتیاق فراوانی در بین مردم و طلاب و مخاطبان ایجاد شده بود تا با اسلام و تعالیم آن بیشتر آشنا شوند. ضرورت پاسخگویی به این نیاز توسط طلاب جوان و انقلابی حوزه علمیه قم درک، اساسنامه این نهاد تدوین و پس از موافقت حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه، در اردیبهشت 1358  دفتر تبلیغات اسلامی رسما تأسیس شد.  

فرقدانی ابراز داشت: دفتر تبلیغات در ابتدای کار در دهه ۷۰  عمدتا با اعزام مبلغان، دوره‌های آموزشی کاربردی از جمله زبان‌های خارجی و آشنایی با مهارت‌های رایانه و چاپ و انتشار مجلات و نشریاتی نظیر پاسدار اسلام جهت پاسخگویی به شبهاتی که عمدتا از سوی تفکر مارکسیسم مطرح می‌شد، کار خود را آغاز نمود و به تدریج همگام با تغییر نیازهای فرهنگی جامعه، دفتر هم که حلقه واسط میان حوزه علمیه و مردم بود با توجه به نیازهای روز، برنامه‌های خود را روزآمد می‌کرد

مدیر کل منابع انسانی و پشتیبانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در دهه ۸۰ برای اجتناب از موازی‌کاری با سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و تمرکز بر کارهای بر زمین مانده،  اهداف و مأموریت خود را بازطراحی و به تبع آن ساختار تشکیلاتی دفتر نیز تغییر کرد

طبق ساختار و مأموریت جدید، دفتر در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و هنری و رسانه‌ای فعالیت‌های بسیاری داشته است که در نتیجه در رشته‌های تخصصی علوم اسلامی، علوم انسانی،  مهارت‌های تبلیغی داخلی و بین‌المللی بسیاری تربیت یافته و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و تبلیغی حضور دارند. از سوی دیگر شاهد تولید حجم انبوهی از آثار پژوهشی در قالب کتاب، نشریه، مقاله و ... هستیم.   فعالیت‌های تبلیغی و اعزام نیز به جهت کیفی و کمی به طور چشمگیری توسعه یافته است.

ایشان تأکید کردند: دفتر تبلیغات اسلامی همگام با تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی و... خود را منطبق ساخته و در امور برنامه‌ای تحولات مؤثری را شاهد هستیم. مثلا در دهه گذشته دفتر تبلیغات اسلامی توجه جدی به معضلات و مسائل اساسی فرهنگی در سططح کشور داشته و برای حل مسائل نسخه قطب‌های فکری و فرهنگی را در دستور کار قرار داد که ذیل هر قطب 3 یا 4 میزکارتخصصی متکفل برنامه‌ریزی جهت مواجهه با حداقل یکی از مسائل مهم فرهنگی کشور شده است.

دفتر تبلیغات اسلامی پس از بررسی مسائل فرهنگی حدود 15 مسئله را به عنوان ریشه‌ای‌ترین مسائل شناسایی کرد که هر دسته از مسائل ذیل یک قطب قرار گرفت و به این صورت 4 قطب اصلی شکل یافت و در برنامه‌ریزی‌ها تلاش کرد تا برنامه‌ها، راهکارها و منابع انسانی و مالی خود را متمرکز بر حل آن مسائلنماید

اکنون هر بخش دفتر بطور تخصصی و با رویکرد راهبردی به دنبال حل مسائل است، مبلغان بطور تخصصی در حوزه‌هایی نظیر تحکیم نظام خانواده، تعمیق باورهای دینی، مقابله با فرق انحرافی، رعایت اخلاق در کنشگری اجتماعی و فرهنگی، عفاف و حجاب و... اعزام می‌شوند. آموزش‌ها معطوف به تربیت نیروی انسانی برای کمک به حل مسائل مدنظر است. پژوهش‌ها و تولیدات فکری نیز در همین راستا پیگیری می‌شود

همچنین طی دهه گذشته برای موضوع فضای مجازی، هنر و رسانه اهمیت ویژه‌ای قائل شد و ساختاری درحد معاونت را برای ورود جدی و تخصصی در این حوزه به تصویب رساند. نیز برای تقویت پویایی و رقابت در حوزه فکر و عمل بویژه با جذب طلاب جوان و خلاق به عرصه‌های خلاق و نوآور، مرکز خلاقیت اشراق را راه‌اندازی کرد که تا کنون پس از حدود 2 سال گروه‌هایی به تجاری‌سازی رسیده‌اند!

 

فرقدانی در خصوص چشم انداز دفتر خاطر نشان کرد: با توجه به سوابق و تحولات دفتر در خلال سال‌ها و دهه‌های گذشته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که دفتر مولود انقلاب اسلامی است و در حوزه‌های فکری و فرهنگی موجب ارتقاء سطح فرهنگ دینی جامعه مخصوصاً جوانان و نوجوانان شده است و همچنان پویا و زنده می‌تواند در حوزه‌های مختلف فرهنگی اثرگذار باشد. همچنین سابقه دفتر نشان می‌دهد که این نهاد همیشه سعی کرده است که در کنار نهادهای فرهنگی دیگر نقش ایفا کند و از موازی‌کاری پرهیز نماید بگونه‌ای که حتی اگر در مأموریت‌های فرهنگی خود دیگر نهادها ورود داشته باشند و به حد اشباع برسد، آن مأموریت را از فعالیت‌های خود حذف و فعالیت‌های بکر و برزمین مانده را احیا نماید.

بنابراین فکر می‌کنم دفتر در چشم انداز آینده خودش هم برای خود و هم در سطح جامعه می‌تواند تحول آفرین باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما