استادی
نشست تخصصی «نوشتن برای فضای مجازی» برگزار شد در راستای تحقق اهداف آموزشی دومین سوگواره بین¬المللی ملت امام حسین (ع) نشست تخصصی «نوشتن برای فضای مجازی» به همت اداره فضای مجازی هنر در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی،‌ محمد جواد استادی رئیس اداره فضای مجازی هنر و رسانه با اعلام این خبر ابراز داشت: اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که عهده‌دار مسئولیت دبیرخانه بخش متون ادبی دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) است، در راستای تحقق رویکردهای آموزشی سوگواره، توانمندسازی طلاب علاقه‌مند به نوشتن و کنشگری در فضای مجازی و هدایت و راهبری علاقه‌مندان به شرکت در سوگواره، نشست تخصصی کارگاهی آموزشی را با عنوان «نوشتن برای فضای مجازی» برگزار نمود.

وی افزود: این نشست تخصصی با حضور سه تن از اساتید و کنشگران فضای مجازی و با حضور سی نفر از طلاب علاقه‌مند به شکل حضوری و هشتاد نفر از علاقه‌مندان از سراسر کشور به شکل مجازی و به شکل متمرکز برگزار شد.

 محمد جواد استادی دبیر بخش متون ادبی سوگواره در بخش نخست این نشست، پیرامون اهداف سوگواره و فرایند آن توضیحاتی ارائه نمود و در ادامه این استاد حوزه نویسندگی خلاق به بیان تفاوت‌های نوشتن برای کاغذ و نوشتن برای فضای مجازی پرداخت.

استادی ضمن بیان ویژگی‌های نوشتن برای وب، به تأثیر اینترنت در شکل‌گیری تحولات نگارشی اشاره نمود و به تعریف روایت و جایگاه آن در نوشتن پرداخت. وی ضمن تعریف اشکال سه‌گانه روایت و کارکرد هر یک از آن‌ها، پیرامون این مسئله که کدام نوع از روایت می‌تواند مناسب نوشتن برای فضای مجازی باشد توضیحاتی ارائه نموده و مصادیقی را نیز ارائه داد.

بخش دوم این نشست با حضور رضا حاتمی وفا، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی  فضای مجازی و با موضوع «سوژه‌یابی برای نوشتن در فضای مجازی» برگزار گردید.

حاتمی وفا از لزوم طبقه‌بندی منابع مورد نیاز نویسنده برای انتخاب و پرداخت سوژه با هدف انتخاب درست هدف در نوشتن برای بازتاب جهان‌بینی نویسنده صحبت کرد. مخاطب‌شناسی متناسب با موضوع و هدف نویسنده در پرداخت به سوژه از دیگر نکاتی بود که در این بخش به آن پرداخته شد.

به اعتقاد حاتمی وفا، موضوع انسان-رسانه‌ها به‌عنوان موضوعی جدید در فضای مجازی و تأثیرگذاری از دیگر موارد برجسته‌تر است و برای انسان-رسانه شدن لازم است تا بایستگی‌های کنش در فضای مجازی و هویت اختصاصی آن مشخص گردد. ماندگاری محتوا زمانی محقق خواهد شد که در فرم و چارچوب هنری منعکس شود.

حاتمی وفا از سه‌ضلعی مهم رسانه در فضای مجازی نام برد و سه ضلع این مثلث را فرم، سازمان‌دهی و محتوا دانست و اشاره کرد که برای ماندگاری تولید و اثربخشی آن در فضای مجازی باید از تعامل این سه ضلع بهره برد. او اشاره کرد که در فضای مجازی همه قالب‌های هنری برآمده از یک متن خام هستند. درواقع بسیاری از فرم‌های هنری منتشر شده در فضای مجازی برآمده از یک متن هستند.

حاتم وفا در ادامه این نشست اشاره کرد که ذائقه‌شناسی مخاطب در تولید و نوشتن برای فضای مجازی حساس‌تر و مهم‌تر از حوزه‌های دیگر است، به دلیل آن‌که حضور و توقف مخاطب در یک مطلب در فضای مجازی بسیار کوتاه و پرشتاب است.

در بخش سوم این نشست محمد جواد میری مدرس نویسندگی پیرامون برخی نکات فنی و تکنیکی نوشتن برای فضای مجازی ارائه بحث کرد. انتخاب زاویه دید درست برای نوشتن، نخستین موضوعی بود که محمدجواد میری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار داد. تعریف زاویه دید و چگونگی انتخاب زاویه دید درست از سوی میری طرح شد و مثال‌ها و مصادیقی نیز برای درک بهتر موضوع مطرح شد. انتخاب زاویه دید جدید در نوشتن امکاناتی را برای نویسنده به وجود می‌آورد و البته با محدودیت‌هایی نیز مواجه است. یکی از ویژگی‌های مثبت انتخاب زاویه دید جدید، طرح مباحث کلیشه‌ای با زبان جدید است. میری به‌عنوان نمونه ضمن اشاره به بایستگی طرح مباحث دینی همانند عاشورا پرداخت و اشاره کرد که چنانچه بتوان از زاویه دید جدید برای طرح این مباحث استفاده نمود امکان خلق آثار جدید و پرکاربردی فراهم خواهد آمد و بازخوانی یک دغدغه واحد از زوایای دید متنوع یک اصل الزامی است.

وی در ادامه این نشست به اهمیت و جایگاه «ایجاز» در فضای مجازی پرداخت. این استاد نوشتن ضمن بازتعریف ایجاز متناسب با فضاهای جدید نوشتن ازجمله نوشتن برای رسانه و فضای مجازی، به چگونگی برخورداری متن از ایجاز مناسب پرداخت.

میری، تصویری و عینی بودن متن‌هایی که برای فضای مجازی نوشته می‌شوند را یکی از ویژگی‌های الزامی نوشتن دانست و حدود و شیوه‌های عینیت بخشیدن به آنچه موضوع نوشته است از دیگر مواردی بود که درباره آن گفت‌وگو شد. از دیگر مباحث ارائه‌شده از سوی میری، مسئله اهمیت تیتر و چگونگی انتخاب یک تیتر درست برای نوشتن بود.

شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن انجام کار عملی طرح‌شده با عضویت در سامانه اشراق دفتر تبلیغات اسلامی و برخورداری از مزایای آن، گواهی شرکت در نشست را نیز دریافت نمودند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما