اجتهاد
از سوی شبکه اجتهاد منتشر شد؛ تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی؛ موافقان و مخالفان . شبکه ی اجتهاد در مجموعه مصاحبه هایی به بررسی نظر موافقان و مخالفان تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شبکه اجتهاد در این پرونده آورده است: مطلوبیت تحول صحیح در متون درسی حوزه، نیازمند استدلال نیست. ایستایی و جمود بر متون گذشته نه تنها به تعمیق مباحث علمی کمک نمی‌کند بلکه از ارتقاء سطح علمی طلاب می‌کاهد و به مرور به نشاط علمی حوزه‌های علمیه ضربه می‌زند؛ پس اصل تحول امری شایسته و بایسته است؛ اما باید توجه داشت که تحول نیازمند مدیریت، نظارت و کمک‌رسانی است.

اجتهاد معتقد است جلوگیری از هر حرکت اصلاحی، مانع از تحقق تحول صحیح است و از سوی دیگر نیز نمی‌توان هر تغییری را تحول صحیح نامید؛ بلکه باید حساس بود و از حرکت‌های شتاب‌زده و غیرصحیح، جلوگیری کرد.

اخیراً در پی مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه قم و ارائه‌ی برنامه‌ی جدید آموزشی، بخش‌هایی از کتب موجود سطوح عالی حذف و کتب جدیدی به عنوان متن درسی و جایگزین ارائه گردید. به‌تبع، طرح آموزشی جدیدی که از سوی مدیریت حوزه‌های علمیه قم در حال اجراست، برخی از اساتید و فضلای حوزه از روی دغدغه‌مندی که بسیار هم ارزشمند است، حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسل‌های آینده، انتقادات و مخالفت‌هایی را داشته‌اند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته و البته نیازمند تدقیق و موشکافی است.

«اجتهاد» بر این باور است موافقان و ناقدان برنامه‌ی جدید آموزشی حوزه، همه بر اصالت و صیانت از جایگاه حوزه و حفظ تراث پای فشاری دارند و یک هدف را دنبال می‌کنند اما ممکن است در روش‌ها و شیوه‌ها، تفاوت فکری یا اختلاف روش‌ و سلیقه داشته باشند.

برای بررسی موضوع، پرونده «تحول نظام آموزشی حوزه و تغییر متون درسی؛ موافقان و مخالفان» در دو بخش با ۶۰ اثر و گفتار از اساتید، به تبیین ابعاد برنامه‌ی جدید آموزشی حوزه پرداخته و در خلال مباحث نیم‌نگاهی هم به بایسته‌های درس خارج معیار در فقه معاصر داشته است.

بخش «نظام آموزشی و تحول متون درسی» با آثار و گفتاری از آیات و اساتید: محمد یزدی، سید محمد غروی، رضا مختاری، محمدحسین احمدی فقیه، احمد مبلغی، علی نصیری، سیدمجتبی نورمفیدی، سید محمدصادق علم‌الهدی، محمد باقری شاهرودی، رضا حبیبی، سید حمید جزایری، محمدعلی خزائلی، حمید درایتی، علی‌اکبر فراجام، سیدحمدی علوی آزیز، سید محمدباقر خسروشاهی، محمدتقی اکبرنژاد، سیدمحمود مرتضوی شاهرودی، سیدسجاد ایزدهی، سیدکاظم سیدباقری، محمدرضا رضوانی، سید علیرضا واسعی، حسین جوان آراسته و

بخش «تغییر متون، موافقان و مخالفان» با آثار و گفتاری از آیات و اساتید: سیدموسی شبیری زنجانی، محمدمهدی شب‌زنده‌دار، علیرضا اعرافی، مهدی رستم‌نژاد، محمدجواد فاضل لنکرانی، محمدحسن صافی گلپایگانی، محمد قائنی نجفی، محمدتقی شهیدی، ابوالقاسم علیدوست، علی‌اکبر سیفی مازندرانی، حسین شوپایی جویباری، محمد عندلیب همدانی، سیدمحسن حسینی‌فقیه، محمدتقی اکبرنژاد، محمدعلی رنجبر، محمدکاظم تقوی، غلامعباس هاشمی، محمد متقیان تبریزی، حمیدرضا میررکنی‌بنادکی، علی بهادرزایی و

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما