فرهنگی تبلیغی
به همت اداره اعزام خواهران مبلغه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، برگزار شد؛ برگزاری کارگاه «مهارت های سخنوری» در شهرستان درگز باهمکاری اداره اعزام خواهران مبلغه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، کارگاه «مهارت های سخنوری» در شهرستان درگز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، لعیا سجادی رئیس اداره اعزام خواهران مبلغه با اعلام این خبر ابراز داشت: این کارگاه یک روزه جهت ارتقاء سطح علمی و مهارتی خواهران طلبه، شناسایی طلاب علاقمند و با استعداد در زمینه کارهای تبلیغی و پایش میزان اطلاعات مبلیغین حوزه علمیه درگز جهت تشکیل پرونده تبلیغی برگزار شد.

وی افزود: در این کارگاه استاد حوزه خانم حسینی ضمن بیان اهمیت و ضرورت تبلیغ، به بیان نقش تبلیغات در مخاطب پرداخت و گفت:  تبلیغات در این موارد بر مخاطب تاثیرگذار است: ایجاد بازار رقابت، ارتباط با مخاطب بصورت مستقیم یا غیر مستقیم، معرفی محصول یا کالا و برجسته سازی آن، اثر بر انتخاب مخاطب، افزایش آگاهی مخاطب، ایجاد اعتماد بین تامین کننده و تامین شونده.

وی ابراز داشت: جوهره و بنیان تبلیغ بر سه شکل استوار است. الف: هویت بصری ب: هویت شنیداری ج:هویت کلامی

این استاد حوزه ضمن بر شمردن تعدادی از شیوه های تبلیغ گفت:

در تمام شیوه های تبلیغی دو نوع اصلی تبلیغ مستقیم (روش گفتگو وخطابه (و روش غیر مستقیم) نوشتاری و تصویری ( مشاهده می شود. در این میان خطابه از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار است

حسینی اظهار داشت: در سخنرانی با دو مسئله اصلی سبک و اسلوب رو برو هستیم؛ سبک یعنی شاکله و هیئت اجرایی(ادبی ،محاوره ای ، تلفیقی،کلاسداری و... اسلوب یعنی هیئت وشاکله محتوایی خطابه به جهت اقناع اندیشه یاتحریک احساس.

وی در ادامه به راهکارهای اقناع اندیشه و تحریک احساس اشاره کرد و بیان داشت: راهکارهای اقناع اندیشه عبارت است از: تجزیه وتحلیل، تقسیم و تنظیم، توضیح وتبیین، نقد و بررسی، مقایسه و...

راهکار های تحریک احساس نیز عبارت است از: داستان ،شعر ،بیان حکایت و...

حسینی برای تهیه محتوای تبلیغی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: محتوی، همان مطالبی است که مربی و مبلغ میخواهد به مخاطب برساند که یکی از ارکان اصلی تبلیغ بشمار می آید. برای تهیه محتوی خوب باید موضوع مناسب انتخاب شود.

وی در بیان ویژگی پیام یا محتوی عنوان داشت: ویژگی پیام از دو جهت بررسی میشود:  الف- ویژگی شکلی (تدریجی یا دفعی ،کوتاه یابلند، مثبت یا منفی ) ب: محتوی از جهت مغز وباطن که باید دقیق، مرتبط و به موقع باشد.

وی  مواردی را به عنوان ممنوعات در محتوی برشمرد و گفت:  پیام غیر قابل درک ممنوع، پیام غیر جذاب ممنوع، پیامی که در مدار موضوع نیست ممنوع.

حسینی در پایان به نکته مهمی اشاره کرد و بیان داشت: گاهی مبلغ با پیام یا محتوی تبلیغی فقط یکسری اطلاعات را به مخاطب عرضه میکند  وگاهی بالاتر از سطح شناختی است و پیامهای تفکر بر انگیز ایجاد میکند و سبب درک مطلب و کاربردی شدن پیام میشود که قطعا مبلغ وقتی کارش را درست انجام میدهد که صرفا سبب افزایش دانش و آگاهی مخاطب نباشد بلکه به مخاطب کمک کند تا به مرحله تجزیه وتحلیل برسد.

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری کارگاه آموزشی، آزمون جذب و گزینش و ارزیابی 22 مبلغ شهرستان درگز با حضور خانم سجادی رئیس اداره اعزام خواهران مبلغه دفتر تبلیغات اسلامی مشهد  و دو تن از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد برگزار شد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما