پروژه
به همت گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید: سمینار پروژه “رویکرد تمدنی در سیره و سنت علوی با تأکید بر انسان گرایی دینی” اولین سمینار پروژه “رویکرد تمدنی در سیره و سنت علوی با تأکید بر انسان گرایی دینی” برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اولین سمینار پروژه “رویکرد تمدنی در سیره و سنت علوی با تأکید بر انسان گرایی دینی” با ارائه سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی با حضور اعضای شورای علمی گروه هنر و تمدن اسلامی و نیز نمایندگاه دو گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و حکمت و فلسفه اسلامی برگزار شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از دغدغه هایی که از دیرباز ذهن مرا به خود مشغول ساخته، مقوله زیست تمدنی است که اگر در جامعه امروز ما مورد توجه قرار بگیرد، قطعا زندگی مناسب تر و انسانی تری رقم خواهد خورد، به همین منظور پروژه حاضر را دنبال کردم تا در سیره و سنت امام علی (ع) به عنوان پیشوای مذهبی و الگوی برتر، رویکردهای تمدنی را شناسایی و برجسته سازی و از آن طریق به جامعه معرفی کنم.

وی در ادامه افزود: هسته کانونی رویکرد تمدنی را در انسان گرایی امام می توان یافت که مقوله انسجام اجتماعی و برابری معطوف به آن معنا و ارج می یابد. در گزارش ها و اخباری که از امام به ما رسیده، نوع نگاه آن حضرت به ارزشمندی و کرامت داری انسان، قابل توجه است، به گونه ای که جامعه همبسته و منسجم اجتماعی ذیل همان ارزش دفاع پیدا می کند، چه آن که همه شهروندان آن تعلقی بیرونی نژادی، نسبی، کیشی یا - با هم داشته باشند یا نداشته باشند. از نظر امام همه شهروندان، دارای کرامت و حقوق اند و باید با همه آنان به صورت برابر رفتار کرد، همان چیزی که در حیات تمدنی اصل محوری به شمار می آید.

واسعی کار ارائه شده را اولیه، خام و درصدی از پروژه مد نظر دانست که در مسیر کار به کمال و پختگی لازم خواهد رسید.

پس از آن حاضران جلسه هر یک به اظهار نظر پرداختند و از نویسنده خواستند تا علاوه بر منابع حدیثی، از داده های متون معتبر تاریخی و سیره ای نیز استفاده کند، هم چنین در نشان دادن رویکردهای تمدنی، واقع بینانه و غیر گزینشی عمل کند تا مخاطب به درستی نگاه های تمدنی امام را دریابد. دوری گزینی از مآخذ ضعیف دیگر پیشنهاد اعضا بود، چنان که روشن سازی رابطه برابری اجتماعی با انسجام و نیز تفاوتی که میان عدالت و اجتماعی و برابری اجتماعی وجود دارد، از دیگر تاکیدهای صاحب نظران بود.

مجری در پایان ضمن احترام و پذیرش نکات اصلاحی و ارزشمند اعضای حاضر، این نکته را اضافه کرد که هر چند آن چه عرضه می شود، علمی و پژوهشی است، اما بی گمان  وجهی از رویکرد فرهنگی تبلیغی را در نظر خواهد داشت و به بیان دیگر، کتاب تا حدی جانب دارانه و مذهبی خواهد بود و این چیزی نیست که بتوان از آن فاصله گرفت، اما کوشش آن است که از انصاف علمی دور نیفتد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما