اصغری نکاح
گزارش نشست علمی دوم دوره آموزشی کنش گری دینی در فضای مجازی با موضوع زیست عفیفانه؛ بایدها و نبایدهای فضای مجازی؛ برگزاری نشست علمی زیست عفیفانه؛ بایدها و نبایدهای فضای مجازی به همت اداره فضای مجازی هنر و رسانه، اداره اعزام خواهران مبلغه و با همکاری پایگاه بسیج شهید هاشمی نژاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست علمی زیست عفیفانه؛ بایدها و نبایدهای فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در ابتدای این جلسه دکتر اصغری نکاح به عنوان استاد مدعو جلسه ابراز داشت:  عصری که در آن زندگی می کنیم نام های زیادی به آن داده شده است. یک زمان می گفتند عصر اتم، عصرفضا، عصر معنویت و ... به نظر من اولویتی که باید در ذهن افراد کنشگر باشد این است که این عصر ، عصر تربیت رسانه ای است. ما امروزه دچار تربیت رسانه ای هستیم. این یک شاه راهی است  که باید در آن با تامل و تدبر وارد شویم.

وی گفت: ما باید فهم رسانه ای داشته باشیم. برای این که بخواهیم فهم رسانه ای داشته باشیم باید از رسانه شروع کنیم. رسانه چیست؟ رسانه یعنی فرایندی که، وسیله ایکه، ابزاری که... ما باید نگاهمان را به رسانه تنظیم کنیم. بعضی ها بسیار منفی و با طرد و انفعال به آن گاه می کنند و برخی هم بی خیال هستند و به عنوان ابر ابزار بشریت در حال حاضر تسلیم آن شده اند.

اصغری نکاح بیان داشت: رسانه را چه به عنوان ابزار رسانه مانند گوشی، چه به عنوان فرآیندهای رسانه ای مانند اپلیکیشن ها و آنچه در تعاملات مجازی به عنوان شبکه های فضای مجازی مطرح می شود ، چه به عنوان کنش ها و فلسفه وجودی که در تربیت دارند؛ ما آن را لازم و مفید می دانیم اما باید متوجه باشیم که اعتیاد آور است و اعتیاد آور خاموش است. لذا باید حتما رسانه نسبت به این فضا آسیب شناسی شود.

استادیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی متذکر شد: بزرگ ترین ابزار شیطان و جبهه باطل رسانه است. جبهه حق هم باید از همین ابزار استفاده کند به شرطی که درست استفاده شود. بعضی ها می روند دنبال دوره های نقد بهاییت، وهابیت، انجمن حجتیه و .. ولی بعد از مدتی خودشان محو در دوره می شوند و آن عقاید را می پذیرند. در حال حاضر هم اگر کسی با تربیت رسانه ای خودش شروع نکند ممکن است ذوب در فضای رسانه ای شود.

اصغری نکاح ضمن بیان این مطلب که رسانه ای بودن به معنی این که ما دائم درگیر رسانه شویم نیست بلکه باید آگاهانه، هدفمند و برنامه ریزی شده استفاده کنیم؛ راهکارهای مدیریت رسانه را اینگونه بیان کرد: اولین نکته این است که نیاز واقعی ما به رسانه و نیاز کاذب به آن چیست؟ رسانه در مواردی جزء ضروریات است. هر کسی به عنوان فعال فرهنگی و اجتماعی باید بدانیم  نیاز واقعی مان به رسانه چیست؟ نیاز خانوادگی، علمی، آموزشی، تبلیغی، و... نیازهای واقعی را باید فهرست کنیم. نیازهای کاذب چیست؟ نیازهای کاذب را باید حذف و نیازهای واقعی را مدیریت کنیم.

یک راهبرد دیگر این است که، هر موقع میخواهیم سراغ رسانه برویم باید بپرسیم آیا راه جایگزینی برای رفع نیازها وجود دارد یا خیر؟ ما نیاز داریم به ارتباط، به کسب اطلاعات و... یک راهش رسانه است. ولی راه بهتری برای جایگزینی نیاز من وجود ندارد؟

اصغری نکاح در پایان اظهار داشت: رسانه باعث شده است که ما فقرهای زیادی داشته باشیم. فقر حرکتی، فقر هیجانی و فقر ارتباطی. برای این که این اتفاقات نیفتد باید تمرین کنیم. تمرین به این صورت است که باید یک هرس رسانه ای داشته باشیم.

شایان ذکر است که این نشست تخصصی با حضور 20 نفر از مبلغان خواهر و کارمندان بسیج دفتر تبلیغات به صورت حضوری و حدود 60 نفر در فضای مجازی در اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما