دوره آموزشی
مراسم افتتاحیه دوره آموزشی کنش گری دینی در فضای مجازی برگزار شد؛ افتتاحیه دوره آموزشی کنش گری دینی در فضای مجازی به همت اداره فضای مجازی هنر و رسانه، اداره اعزام خواهران مبلغه و با همکاری پایگاه بسیج شهید هاشمی نژاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه دوره آموزشی کنش گری دینی در فضای مجازی در قالب نشستی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اولین نشست علمی در افتتاحیه دوره آموزشی کنش گری دینی در فضای مجازی  با موضوع " بایسته های حضوردر فضای مجازی" با حضور امیرجلیلی نژاد، مشاور رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و سردبیر سابق روزنامه قدس، آغاز شد.

جلیلی نژاد، به وجه تمایز فضای رسانه ای امروز دنیا با زمانی که رسانه های مکتوب رواج بیش تری داشت، اشاره کرد وگفـت: در 200 سال گذشته، رسانه های مکتوب، سلطه و قدرت بلامنازع کنترل و هدایت افکار عمومی را داشتند. قدرت این رسانه ها تا حدی بود که باعث شدند جنگ های بسیاری مانند جنگهای جهانی اول و دوم و حتی در تاریخ معاصر، جنگ ویتنام توجیه شوند. تاثیر این رسانه ها بیش از هر دوره ای و بیش از هر چیزی بر خبرنگارها به عنوان افرادی که در این رسانه ها کار می کنند استوار بود؛ زیرا آنها زودتر از دیگر افراد جامعه یک موضوع و یک خبر و یک اتفاق را متوجه می شوند. یعنی در روزنامه نیویورک تایمز، تایمز و.. در 100 و یا 50 سال گذشته، خبرنگار خبری را می آورد که افراد در فضای عمومی جامعه از آن اطلاع نداشتند.

وی گفت: در 30 سال اخیر که از تولد اینترنت می گذرد یک تغییر جدی را در موضوع خبر داشتن و خبررسانی شاهد بودیم. این تغییر عمده به این صورت است که وقتی واقعه ای اتفاق می افتد تیتر، خبر و یا حتی تحلیل آن در کمتر از نیم ساعت در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. به عبارتی تمام جزئیات مربوط به آن خوانده، شنیده و دیده شده است. این بدان معناست که دیگر نیازی به رسانه  های مکتوبی که فردا می خواهد مثلا خبر از زلزله امروز بدهد؛ نیست و این خبردیگر هیچ جذابیتی ندارد.

جلیلی نژاد به بیان تغییر ذائقه مخاطب و تاثیرات شبکه های مجازی  پرداخت و در ادامه ابراز داشت:  تغییر ذائقه مخاطب در فضای داستانی نیز خودش را نشان می دهد و امروز که داریم با هم صحبت می کنیم  اینستاگرام که نماد تبرج در زندگی مدرن است با 40 میلیون مخاطب در کشور ما رسانه جدی بلامنازعی در عرصه فضای مجازی است.

جلیلی نژاد دربیان یکی دیگر از تاثیرات فضای مجازی گفت: ذائقه ای که نسل ما را را به طرف گفتار مینیمالی می برد زندگی مان را هم مینیمالی می کند. مثلا می گوییم چرا برای دعای عرفه 3 ساعت وقت بگذاریم. در حالیکه اگر به زندگی روستایی در جایی که آنتن موبایل نباشد نگاه کنیم. می بینیم حوصله، وقت، صبر و برکتی که کارها پیدا می کند بسیار فراخ تر است.

وی ضمن بیان اهمیت داشتن سواد رسانه ای به روز نسبت به مقولات مختلف فضای مجازی ابراز داشت: ما در خاورمیانه و حتی کشور خودمان بیش از اندازه تحت تاثیر فضای مجازی هستیم. یک دلیل عمده آن تغییر ذائقه مخاطب به صورت جدی از رسانه های مکتبوب و رسانه ها به طرف انسان رسانه هاست. طبق یک پژوهش که اخیرا انجام شده است بیش از 55 درصد اثر امید در شهر مشهد منشعب از اینفلوئنسرهاست. چطور ممکن است فرمان یک موضوع فرهنگی، دینی و از همه مهمتر موتور متحرکه زندگی دست کسانی باشد که هیچ کدام نه تحصیلات آنچنانی و نه عمق جدی نسبت به موضوعات مختلف دارند.

مشاور رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: برای داشتن سواد رسانه ای باید بحث های انحرافی اشتباه و نادرست را بشناسیم. همچنین در این سواد رسانه ای فقط به درستی و نادرستی اخبار توجه نکنیم بلکه به یک دست های عمیق تری که در این لایه های فرهنگی اجتماعی گفته می شود توجه کنیم. اگر خودمان می خواهیم تولید محتوا داشته باشیم بر مبنای سوادرسانه ای يا، مخاطب شناسی باشد. مثلا دانش آموزان ما از اینستا مهاجرت کرد ه اند به تیک تاک. در اینستا هم اگر گزارش دهیم که این صفحه مصداق کودک آزاری، پورن و ... است اینستا صفحه را می بندد ولی تیک تاک این کار را نمی کند به همین دلیل برای دانش آموزان جذاب است. چون محدودیتی در تیک تاک نیست.کسی که میخواهد در فضای مجازی کار کند باید توجه داشته باشد که در دو سه سال آینده تیک تاک است ک در بین جامعه جوان ایرانی جای جدی باز خوهد کرد.

مشاور رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ادامه با توضیحاتی درباره اوقات فراغت و حرکت دنیا به سمت هوش مصنوعی، به بحث آینده و جهان مجازی پرداخت و گفت: یک لایه گنگ و نامفهوم وبسیار پر آب و رنگی که جایگزین جدی چیزی است که امروز فضای مجازی گفته می شود. غرب برای این که فضای مجازی را نشان دهد چند فیلم مشهور در سالهای اخیر ساخته که نشان دهنده عطش و علاقه غرب  برای تبدیل فضای مجازی  به جهان مجازی است. اوقات فراغت مفهومی است که در این 200 سال به شدت با آن مواجهیم. از طرفی در افق آینده صحبتی که می شود این است که ما با یک موضوعی مواجهیم به نام هوش مصنوعی. یعنی بسیاری از کارهایی که مردم انجام می دهند در آینده وجود نخواهد داشت و در 5 سال آینده هوش مصنوعی بسیاری از کارها را از انسان می گیرد.

وی در پایان افزود: با توجه به سرعت پیشرفت دانش بشری امیدوارم این دوره آموزشی  فقط محدود به آشنایی مبلغان به بحث فضای مجازی و لزوم توجه به فضلی مجازی نباشد و با یک نگاه به آینده به این فکر کنیم که نیاز جامعه شیعی دیندار به دین داری، اخلاق و اعتقاد چگونه باید باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما