واسعی
در نشستی از سلسله نشست‌های «خوانش تمدنی قرآن» مطرح شد؛ قدرت یا کثرت ملاک حقوق اجتماعی نیست عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: درباره برابری انسان‌ها در جامعه اسلامی باید گفت که مقوله قدرت نباید وارد صحنه شود و یا اکثریت تعیین‌کننده وضعیت آدمیان در جامعه باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشستی از سلسله نشست‌های «خوانش تمدنی قرآن» که به صورت مجازی و به همت پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد، اظهار کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند چون قدرت در اختیار مسلمانان قرار دارد و یا در جامعه‌ای که اکثریت آن مسلمانان هستند می‌توانند در مواجه غیر مسلمانان هر گونه رفتاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که حقوق افراد تابع اکثریت تعریف نمی‌شود، بلکه انسان‌ها به حکم انسان بودنشان دارای حقوقی هستند و جامعه باید حق و حقوق آن‌ها را رعایت کند و همواره تلاش کند تا حقی از کسی ضایع نشود. اینکه در قرآن آمده است که عدالت پیشه کنید و ستمگری نکنید شاید ناظر به همین موضوع باشد.

واسعی بیان کرد: در واقع اگر ما مقوله قدرت و یا اکثریت را ملاک تعیین وضعیت حقوقی افراد جامعه بدانیم باید انتظار داشته باشیم که اگر روزی جامعه با اکثریت غیر مسلمانان شکل گرفت و یا اگر غیر مسلمانان قدرت را به دست گرفتند مسلمانان چه انتظاری از آن‌ها خواهند داشت.

وی  با بیان اینکه بی‌گمان در چنین جامعه‌ای، مسلمانان انتظار دارند که با آن‌ها به انصاف رفتار و حقوق آن‌ها را در جامعه رعایت کنند، گفت: پس طبیعتاً همین انتظار برای افرادی که غیرمسلمان هستند و در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند وجود دارد و این حق برای آن‌ها ثابت خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: با توجه به آیاتی که در قرآن آمده می‌توان دریافت که مسلمانان نباید غیر مسلمانان را اولیای خود انتخاب کنند. اینکه فرد دیگری را به عنوان ولی و دوست خود انتخاب کند امری فردی، عاطفی و انسانی است، چرا که انسان می‌تواند با افرادی رابطه داشته و یا نداشته باشد که این موضوع غیر از حقوق اجتماعی است که برای آدمیان در جامعه تعریف می‌شود.

واسعی تصریح کرد: بنابراین آیاتی که به عدالت‌گری توصیه می‌کند و همچنین آیاتی که به عدم تجاوز به دیگران پافشاری دارند شامل حال این وضعیت می‌شود که اگر مسلمانان اکثریت جامعه را تشکیل دادند و یا اینکه اگر قدرت را در اختیار بگیرند، هرگز از مسیر عدالت و اعتدال خارج نشوند تا حقوق افراد زیر پای تعدی و تجاوز، پایمال نشود.

منبع ایکنا

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما