شفیعی
در نشست مجازی با موضوع «قرآن متنی برای آرامش و امنیت ، مطرح شد؛ قرآن؛ متنی برای آرامش و امنیت مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: قرآن متنی است برای آرامش، صلح، امنیت و دوستی و نه متنی برای خشونت، فتنه گری و متنی برای ایجاد شکاف بین انسان‌هاست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی، در نشست مجازی با موضوع «قرآن متنی برای آرامش و امنیت» که به همت پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد اظهار کرد: قرآن به عنوان متنی آسمانی دارای ویژگی‌های قابل توجهی است که پاره‌ای از این ویژگی‌ها را باید از متن استخراج کرد. در حقیقت این متن مقدس برای خود نقش‌های برجسته‌ای قائل شده که در اینجا به یکی از نقش‌های مهم این متن اشاره می‌کنم.

وی بیان کرد: در واقع قرآن گاهی برای خود نقش هدایتگری و گاهی نیز نقش تبیین‌گری قائل است، اما یک نقش مهم دیگری که قرآن در راستای هدایتگری برای خود تعریف کرده است، دعوت به آرامش، امنیت و صلح است.

مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی ادامه داد: این در حالی است که ما در آیات متعددی با این رویکرد و با این ویژگی برجسته مواجه هستیم. در اینجا می‌توان به آیه ۱۶ سوره مبارکه «مائده» اشاره کرد که خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «کسانی که این افتخار را پیدا می‌کنند که از مسیر این متن به هدایت برسند، خروجی آن‌ها، هم آرامش خویش است و هم ایجاد آرامش در جامعه پیرامونی آن فرد خواهد بود

شفیعی اضافه کرد: به عبارتی در این آیه شریفه، قرآن کریم نشان هدایت‌گری انسان‌ها را صلح طلبی، آرامش و دیگر دوستی می‌داند و به همین جهت هر اندیشه و تفکر و هر انسانی که مدعی پیروی از این متن است اما خروجی رفتارهای او خشونت است نمی‌تواند این فرد خود را پیرو و هدایت شده به وسیله این متن بداند.

وی بیان کرد: همچنین قرآن کریم در سوره مبارکه «قریش» به چند نعمتی که ره‌آورد وحی برای جامعه پیرامون نبوی است اشاره می‌کند که یکی از نعمت‌ها را امنیت برشمرده است، آنجا که می‌فرماید نعمت امنیت، یکی از نعمات ره‌آورد این متن است.

مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی تصریح کرد: در واقع ما در آیات متعددی متوجه می‌شویم که قرآن کریم از صلح به عنوان یک امر و یک واقعیت انسانی دفاع کرده و انسان‌ها را دعوت می‌کند تا بیش و پیش از آنکه به جنگ، عداوت، کینه و ظلم فکر کنند به رحمت، صلح، عشق و آرامش فکر کنند. آنگاه که خداوند در برخی از آیات به پیامبر اسلام(ص) دستور می‌دهد زمانی‌که دشمنان، مشرکان و کفار پیشنهاد صلح می‌دهند این پیشنهاد آن‌ها را بپذیر و رد نکن.

شفیعی تأکید کرد: از این‌رو آنچه از مجموعه آیات قرآن کریم می‌توان نتیجه‌گیری کرد این است که قرآن متنی است برای آرامش، صلح، امنیت و دوستی و نه متنی برای خشونت، فتنه گری و متنی برای ایجاد شکاف بین انسان‌هاست.

منبع: خبرگزاری ایکنا

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما