بررسی
در نشست علمی جریان های مدیریتی حاکم بر علم در تمدن اسلامی مطرح گردید: بررسی دستاوردهای کلی دوره شکوفایی تمدن اسلامی نشست علمی جریان های مدیریتی حاکم بر علم در تمدن اسلامی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست علمی جریان های مدیریتی حاکم بر علم در تمدن اسلامی با حضور   محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی به عنوان ارائه دهنده و عباسعلی نصرآبادی به عنوان دبیر علمی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست محمد باغستانی گفت: زمینه های کلی پیدایش جریان تولید علم در تمدن اسلامی شامل منابع اصیل فرهنگ اسلامی و پیدایش جهان اسلام(فتوحات اسلامی) است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اصول بیرونی حاکم بر جریان تولید علم در تمدن اسلامی شامل ۷ اصل است. اصل حمایت از اقتباس علمی،  اصل حمایت از ساخت زبان علمی، اصل حمایت از گسترش فرهنگ علم دوستی  در اشکال گوناگون آن، اصل فراهم آوردن امکانات آموزشی و پژوهشی، اصل حمایت های مالی از دانش  و دانشوران، پذیرش نظام اداری و سیاسی نامتمرکز و تأسیس شهرهای علمی.

محمد باغستانی در خصوص اصول درونی حاکم بر تولید علم در تمدن اسلامی گفت: اصول درونی حاکم بر تولید علم در تمدن اسلامی شامل اصل دانش طلبی بدون مرز، اصل  مدارا و رواداری در عرصه دانش، اصل استدلال  محوری، اصل حقیقت طلبی در دانش، اصل  وحدت مبنایی دانش ها، اصل  کوشش گری مدام در دستیابی به دانش و اصل تناسب روش پژوهش با موضوع علوم می شود.

مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: مدیریت فضای ذهنی، مدیریت کلان جهانی در شرق و غرب جهان اسلام، مدیریت یکپارچه سازی تولید دانش با حفظ تنوع موضوعی آن، مدیریت ساخت سامانه های مکانی تولید علم، مدیریت ساخت فضای رقابتی در تولید علم، مدیریت شیوه های  حمایت مالی  از  دانشوران، مدیریت قلمرو ارتباط با نهاد علم وعناصر درونی آن(ایفای  نقش  حمایتی) از ویژگی های جریان مدیریت بیرونی علمی است.

وی در خصوص ویژگی های مدیریت درونی نهاد علم گفت: مدیریت تعیین ضوابط دانش جویی، مدیریت اخلاق دانشجویی، مدیریت همگانی سازی دانش در  جهان اسلام ، مدیریت تولید دانش های کارآمد در  جامعه ، مقابله با جریان های شبه علمی با تکیه بر عقلانیت علمی، مدیریت سامانه ی رقابت درونی دانشوران ازطریق گفتگو و مناظره ها و مدیریت روابط با جریان بیرونی حاکم بر علم  از جمله ویژگی های مدیریت درونی نهاد علم است.

باغستانی به تشریح دستاوردهای کلی دوره شکوفایی تمدن اسلامی پرداخت و گفت: از دستاوردهای کلی دوره شکوفایی تمدن اسلامی می توان به حفظ و شرح و سامان دهی دانش جهان باستان،  نقد و بررسی آراء  و نظریه های  پیشینیان، ابداع نظریه های نو در  دانش های  گوناگون، ورود در تکنولوژی با ساخت ابزارهای مورد نیاز در  جامعه ی مسلمانان در عرصه های  گوناگون، تبدیل دستآوردهای خود به بخشی  از  تاریخ علم جهانی، زمینه سازی های  متعدد برای  ظهور  دانش های  نو در  جهان(عصر رنسانس) و تربیت دانشوران جهانی اشاره نمود

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما