آموزش
در نشست علمی – فرهنگیِ «بایسته‌های تربیتی دختران با تاسی به سیره حضرت معصومه (س)» مطرح شد؛ تأثیر محبت والدین و الگوشدنِ ایشان در زمینه عفاف و کمال معنوی یکی از مباحث تربیتی مشهود در زندگی حضرت معصومه(س) تأثیر محبت والدین و الگوشدنِ ایشان در زمینه عفاف و کمال معنوی، رفتار عزتمندانه پدر است

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام حسن احمدی، کارشناس مسائل تربیتی خانواده و مدیر موسسه فرهنگی تربیتیِ شوق زندگی در نشست علمی – فرهنگیِ «بایسته‌های تربیتی دختران با تاسی به سیره حضرت معصومه (س)» که  به همت امور فرهنگی مرکز تخصصی آخوندخراسانی و با مشارکت مرکز تخصصی طوبی، مدارس علمیه اسلام‌شناسی و گوهرشاد، برگزار شد، ابتدا به جایگاه بزرگ حضرت معصومه (س)، احیای سیره فاطمیِ آن‌بانوی کریمه اشاره و گفت: متأسفانه در جامعه دینی ایران از سیره آن حضرت بویژه در موضوع جایگاه و تربیت «دختر» تاکنون سند و برنامه قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد.

وی با اشاره به ارزش دخترداری در اسلام، گفت: دین اسلام برخلاف سایرملل که ارزش و جایگاه خاصی برای زن قائل نیستند، جایگاه واقعی دختران و زنان را برجسته می‌کند تا ملاک برتری را تقوا و ارزش‌های معنوی و فضایل اخلاقی افراد برجسته شود و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به احادیثی چون روایت رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): «نِعْمَ الْوَلَدُ: الْبَناتِ؛ مَلَطَّفاتٌ مُجَهَّزاتٌ، مُؤَنَّساتٌ، مُبارَکاتٌ، مُفَلَّیاتٌ» و امام صادق(علیه‌السلام): الْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَهٌ وَ إنَّما یُثابُ عَلَى الْحَسَناتِ وَ یُسْأَلُ عَنِ النِّعْمَهِ» و…، به اهمیت نقش دختران در خانواده و جامعه تأکید کرد.

مدیر موسسه فرهنگی تربیتیِ شوق زندگی در بخش دوم سخنان خود به زمینه‌های تربیتی حضرت معصومه(س) در سه  مقوله: الف) داشتن مادری با کمالات؛ ب) محبت والدین؛ و ج) رفتار‌های عزتمندانه پدر اشاره کرد و با بیان مثال‌هایی از سیره کریمه اهل‌بیت آنها را تشریح کرد.

کارشناس مسایل تربیتی خانواده در بخش نهایی به تفاوت‌های تربیتی دختران و پسران اشاره کرد که شامل مواردی از قبیل: تفاوت جنینی و مغزی؛ تفاوت در رشد؛ تفاوت در تغذیه؛ تفاوت در رفتار و گفتار      ؛ تفاوت در بازی؛ تفاوت در احساس و عاطفه؛ تفاوت عقلی و تفاوت دوران بلوغ است.

حجت‌الاسلام احمدی در پایان افزود: تربیت هریک از دختر و پسر باید براساس جنسیت هرکدام باشد وگرنه ممکن است فرزندان در آینده، در یافتن هویت جنسی خود دچار مشکل شوند. او گفت:  با پسر و دختر باید به‌گونه‌ای رفتار شود که ناظر به تقویت و پررنگ شدن ویژگی‌ها و تفاوت‌های روحی و فیزیولوژی آنها باشد. ایشان به جهت تازگی موضوع بحث و جهت اطلاع بیشتر مخاطبان نسبت به تفاوت‌های تربیتی دختر و پسر از نگاه ائمه (علیهم‌السلام) و بویژه حضرت زهرا و فاطمه معصومه سلام‌الله علیهما، منابع و کتاب‌هایی تخصصی نیز معرفی کرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما