ربانی
برگزاری مجامع و مسابقات کتابخوانی و نقد کتاب اثر بسزایی در ترویج فرهنگ کتابخوانی طلاب دارد در مصاحبه با استاد حجت الاسلام ربانی بیرجندی مطرح شد:مسئولان چگونه می توانند در مسیر اهمیت موضوع کتاب خوانی قدم بردارند و انس با کتاب را در بین طلاب بیشتر کنند

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد در مصاحبه ای به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در پاسخ به این پرسش که مسئولان چگونه می توانند در مسیر اهمیت موضوع کتاب خوانی قدم بردارند و انس با کتاب را در بین طلاب بیشتر کنند، گفت: انسان زمانی که تشنه می شود، به دنبال آب راه می افتد و یا اگر گرسنه شود به دنبال غذا می رود و آن را به دست می آورد. سختی برخی امور برای افراد مبتدی خیلی زیاد می باشد. مانند نماز خواندن یا روزه گرفتن و یا زکات و خمس دادن و…لذا در برخی از امور باید سختی اول کار را انسان تحمل کند تا به یک روال عادی در زندگی منجر شود.
وی افزود: انس با کتاب را می توان به این امور سخت ملحق کرد، چرا که مانوس شدن با کتاب بسیار سخت می باشد. لذا در ابتدای کار باید مشقت فراوان را سپری کرد تا بعد از چند سال به یک نتیجه اجمالی برسیم .
پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان اذعان داشت: اگر خواسته باشیم یک جمله در این رابطه به طور مفید گفته باشیم این است که انس با کتاب فطری نیست. مطالعه ایجاد کردنی است و باید نفس را وادار کرد به این کار تا به نتیجه برسد. مانند مراقبت به نماز در امور عبادی.
وی خاطرنشان کرد: در خاطره ایی از عالم بزرگوار مغنیه به یاد دارم که ایشان می گوید که زمانی که از قاضی القضات لبنان اخراج شدم به دنبال گمشده خود بودم و آن را در کتب و مطالعه آن ها دیدم. حتی نقل شده است که ایشان در مقدمه کتاب کاشف می گوید که اگر من به بهشت بروم بدون کتاب خانه چکار کنم؟ مسئولان در این مسیر باید خودشان اهل مطالعه و کتاب باشند تا طلاب زیر دست آنها به کتاب خوانی علاقه مند شوند و در واقع طلبه نباید از محیط های مختلف تاثیر بپذیرد . مسئول پژوهش مدرسه نباید از کتابخانه دور شود و ملازم باشد تا بتواند به نتیجه یعنی انس با کتاب برسند. از دیگر مزایای مطالعه این است که باعث فرآوری بحث و درس می شود. این فراوری باعث عمق بخشیدن به مباحث می شود. برای مطالعه نباید حد ومرز قرار داد چون علم و علم آموزی نهایتی ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی درپاسخ به این پرسش که چگونه انگیزه را ایجاد کنیم تا به نتیجه برسیم، گفت: باید ارزش مطالعه برای مخاطب ما تبیین شود تا به کمک ما بیاید. در مرحله بعدی کارگزاران و مسئولین باید در این مسیر باشند و اهل کتاب باشند. بنا بر اصل مشهور که گفته می شود الناس علی دین ملوکهم.
وی اظهار داشت: برگزاری مجامع کتاب خوانی، مسابقات کتابخوانی، نقد کتاب ومی تواند اثر بسزایی داشته باشد. باید بین طلابی که در این مسیر هستند و اهل مطالعه اند، با تشویق های مختلف و… با غیر آنها فرق گذاشت، تا حس کتابخوانی در مدرسه و بین طلاب حاکم شود.  کار پژوهشی زمان بر می باشد و باید حوصله داشت تا به یک نتیجه مطلوب برسد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما