نشست
جریان شناسی تفکر اجتماعی سیاسی شیعیان در مصر نشست جریان شناسی تفکر اجتماعی سیاسی شیعیان در مصر توسط گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز آخوند خراسانی (ره) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، احمد راسم نفیس، رییس حزب تحریر الشیعه مصر در نشست جریان شناسی تفکر اجتماعی سیاسی شیعیان در مصر که توسط گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز آخوند خراسانی (ره) در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد به بحث پیرامون تفکرات اجتماعی جریانات سیاسی مختلف در مصر پرداخت.

وی این جریانات را به دو طیف اصلی تقسیم  و گفت: گروه‌ هایی که از ابتدا شیعه بودند و گروه های دیگری که بعدها به تشیع گرویدند.

به گفته وی اکثر این گروه ها مباحث سیاسی را دنبال می کنند و به ویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران و رهبری حضرت امام خمینی (ره) گرایشات بیشتری به این مباحث پیدا کردند. از جمله این افراد خانم صفی ناز کاظمی اصفهانی هستند که یک ایرانی الاصل بوده و اکنون بیش از ۸۰ سال سن دارند و در جریانات سیاسی و مذهبی مصر حضور جدی داشته و یکی از حامیان اخوان المسلمین هستند.

جهاد اسلامی دیگر جریانی است که در مصر وجود دارد و برای آزادی فلسطین فعالیت می کند. این گروه نیز بعد از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. شهید فخرالشهاوی موسس این جریان بود. نویسندگان بزرگ مصری همچون دکتر فهمی الشنهاوی و دکتر بشیر نافع نیز جزو این جریان بودند که به خاطر برخی از مشکلاتی که برای آنها پیش آمد به آمریکا منتقل شدند و مجله ای را با عنوان العالم تأسیس کردند که بعد از مدتی متوقف شد. از نظر او این شخصیت ها در وقایع مصر تأثیرگذار بوده و هستند.

ازجمله گروه هایی که رئیس حزب تحریرالشیعه مصر به آن اشاره داشت گروه ملی گراها و یا ناسیونالیست های عربی هستند که حمایت های معنوی از جریان مقاومت دارند. از جمله جمال زهران و محمود رفعت که تحت عنوان حزب وفاق قومی مشغول به فعالیت سیاسی بوده و از دولت سوریه نیز حمایت می کنند. این گروه شیعه هستند ولی در امور مذهبی ورود جدی ندارند.

گروه بلاد اسلامی گروهی است که وی به عنوان گروه هوادار جمهوری اسلامی از آن یاد می کند. البته سینه چاک ایران نیستند ولی غالبا از جوانانی تشکیل شده اند که از ایران حمایت می کنند.

گروه دیگر مرتبط به شیعیان یمانی هستند که در مصر و بسیاری از کشورها به این گروه گرویده اند. شاید مهم ترین دلیل جذب به این گروه شرایط مالی آنها باشد که به پیروان خود کمک های مالی زیادی می کند. یک شخصیت برجسته مصری هم با پیوستن به این گروه کتابی را در تأیید این جریان منتشر کرده است.

راسم عنوان کرد: که یک عده از شیعیان مصری جذب سازمان امنیت مصر شده اند که شخصیت های بزرگی را شامل می شوند. اینها با پول خریداری شده اند و برخی از آنها توانسته اند به بعضی از مراکز مهم شیعه حتی بیوت برخی از علما نفوذ کنند و تأثیرگذار باشند و حتی توانسته اند نظرات برخی از بزرگان شیعه را به نفع خود تغییر دهند و شاید بشود گفت که موفق ترین گروه شیعه نیز همین افراد هستند که پیشرفت های قابل توجهی نیز کسب کرده اند. آنها با مراکز مهمی از ایران نیز ارتباط گرفته اند و محبوبیت هایی را نیز پیدا کرده اند. به گونه ای که پس از فوت یکی از شخصیت های آنها مجمع جهانی اهل بیت پیام تسلیتی برای آنها ارسال کرد. لذا ایران باید بسیار مواظب باشد که در دام آنها نیافتد.

به اعتقاد وی ما هم اکنون با دو طیف کفر و اسلام مواجه هستیم و مشکلات فکری زیادی داریم که مصیبت های فراوانی نیز برای ما همراه داشته است. وضعیت نابسامان سوریه و عراق و این نوع کشورهایی که با شیعه مرتبط هستند مباحث استراتژیکی است که باید به فکر حل آن باشیم و نگذاریم که افراد جبهه کفر در مراکز مهم ما وارد شده و تأثیرگذار باشند.

بعد از انقلاب ۲۰۱۱ که اخوان المسلمین به عنوان یک گروه سیاسی ظهور پیدا کردند ایران از آنان حمایت کرد و آنها را تأیید کرد و از آنها به عنوان قهرمان و مدافعین اسلام نام برد و دیدیم که اخوان المسلمین در سوریه چه اقدامی کردند و علیه دولت قانونی سوریه چه موضع گرفتند. به گونه ای که محمد مرسی حزب الله را تهدید کرد تا از لبنان خارج شود و حتی به عربستان رفت و اعلام کرد عربستان در خط مقدم است و اگر عربستان حرکت کند آنها نیز دنباله رو هستند. به این معنا که عربستان هر کاری که بخواهد انجام دهد از عربستان وهابی حمایت می کنند که متاسفانه دولت ایران نه تنها این حرکت و بیانات رو تقبیح نکرد بلکه بیانه ای بسیار نرم منتشر کرد که شایسته نبود.

در پایان راسم بیان کرد که جنگ امروز ما با وهابیت بوده و ادامه دارد و علی رغم اینکه تضعیف شده اند ولی هنوز تسلیم نشده است و در جنگ نظامی ورود می کنند. ما باید چهره وهابیتی را که با صهیونیسم ارتباط دارند برای مردم جهان بیشتر روشن کنیم
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما