ایازی
در گفت و گو با دکتر سید علی نقی ایازی مطرح شد :موانع تفکر در فرایند پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن کدامند؟ موانع پنجگانه فردي، اجتماعي، فرايندي، زمينه اي و در سطح كلان، شكل گيري تفكر به عنوان یکی از عناصر چهارگانه الگوي پيشرفت اسلامي-ايراني را با مشكل مواجه مي سازد. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، چندی پیش کتاب «موانع تفکر در فرایند پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن» زیر نظر پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مرحله چاپ رسید. بر این اساس گفت و گوی کوتاهی با دکتر سید علی نقی ایازی نویسنده کتاب و عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی داشتیم که متن کامل آن از نظرتان می گذرد.
هدف و منظور شما از نگارش این کتاب چه بود؟
رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي مركز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت، تفكر، علم، معنويت و زندگي را عناصر چهارگانه الگوي پيشرفت اسلامي-ايراني معرفی کردند. بر این مبنا کتاب حاضر در صدد است تا به عنصر تفكر و موانع شكل گيري آن از منظر قرآن بپردازد و در اين مسير موانع پنجگانه فردي، اجتماعي، فرايندي، زمينه اي و در سطح كلان را احصاء كرده است كه اين دسته از موانع شكل گيري تفكر را با مشكل مواجه مي سازد.
لطفاً در مورد شیوه علمی بررسی موضوع و نگارش کتاب توضیح فرمائید.
در این کتاب از طريق روش شناسي تحقيقات كيفي و مكانيزم گرندد تئوري يا تئوري زمينه اي به مطالعه قرآني پرداخته شده و داده هاي مرتبط از بين آيات شناسايي شده و موانع پنجگانه را شكل داده است.
در تئوري زمينه اي از سه نوع كدگذاري متمركز، محوري و گزينشي براي طبقه بندي داده ها استفاده شده است. مفاهيم و مقولات مرتبط و چگونگي ارتباط آن ها با هم بيان شده است و منجر به شكل گيري نظريه اي در زمينه ي موانع تفكر در فرايند پيشرفت شده است.
در این کتاب موانع تفکر در فرایند پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن چه مواردی معرفی شده است؟
موانع فردي تفكر داراي سه خصوصيت نارسايي ابزار شناخت، غفلت و دنياگرايي است كه ميزان تعامل هر يك از اين متغيرها و تاثير و تاثر هر كدام بر ديگري مي تواند منجر به زوال درجاتي از تفكر شود.
موانع اجتماعي تفكر با چند متغير رسم شده است. از خودخواهي هاي فراگير شده به عنوان تعاملات اجتماعي نادرست تعبير كرده ايم كه انديشه ورزي در حوزه پيشرفت را مختل مي كند و از اختلال در فرايند جامعه پذيري براي دروني سازي هنجارهاي تفكر در تعاملات اجتماعي صحيح و فقدان آموزش هاي صحيح تفكر در حوزه خصوصيات فرايندي تفكر تعبير شده است و نهايتاً از فقدان سعه صدر يا نبود آزاد انديشي براي گرايش هاي سوگيري شده و جزم انديشي استفاده شده است. تعامل و داد و ستدهاي جاري بين اين متغيرها مي تواند سهم خردورزي را براي آحاد جامعه به ارمغان آورد.
هم چنین موانع اجتماعي در سطح كلان شامل دو حوزه نظام فرهنگي و سياسي است كه شامل حكومت هايي است كه توسعه علم و فن آوري را در راستاي نفوذ خويش بر توده ها لازم ندانسته و چه بسا وجود و گسترش آن را با منافع طولاني مدت خود نيز سازگار نمي بينند و در حوزه نظام فرهنگي از سوء استفاده دانشمنداني ياد مي كند كه دست به عوام فريبي زده و از جهل توده هاي مردمي در جهت خواست نامشروع خود بهره برداري مي كردند.
در خصوص مقدمات تفكر نادرست نیز از دو خصوصيت فقدان دانش لازم و وجود باورهاي نادرستي ياد شده كه مانع تفكرند. در پايان کتاب نیز به پيامدهاي زوال انديشه در دو حوزه فردي و اجتماعي اشاره شده است كه پيامدهاي اجتماعي آن دامنه گسترده اي از آحاد جامعه را دربرمي گيرد و اين امر منجر به توليد ارزش ها، باورها و هنجارهاي نادرستي مي شود.
با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما