سرشته
امام صادق(ع)؛ پایه گذار و مبدع وحدت شیعه و سنی کارشناس دینی عنوان کرد: اهل بیت (علیهم السلام) در هیچ کجای تاریخ در مقابل مخالفان سیاسی و اعتقادی خود، چه علنی و چه در خفا، لب به توهین نگشودند و تلاش کردند با ارتباط گیری، بر آن ها اثرگذار باشند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام سرشته در جلسه ای آموزشی با عنوان «شیوه های ارتباط گیری با اهل سنت» که با حضور مبلّغان حاضر در مناطق تلفیقی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با بیان این که امام صادق (علیه السلام) مبدع، اولین منادی و پایه گذار وحدت شیعه و سنی در تاریخ بوده اند، ابراز کرد: امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی به تأسی از ایشان ندای وحدت اسلامی را در جهان اسلام سر داده و تحولات زیادی را پایه گذاری کردند.
وی افزود: وحدت با اهل سنت در حوزه فقهی به هیچ وجه ممکن نیست اما قرابت های بسیار زیادی در حوزه های کلامی و اعتقادی وجود دارد که می تواند منشأ وحدت قرار گیرد.
این کارشناس مسائل دینی با انتقاد از برخوردهای تند و زننده در برخورد با مسلمانان سایر مذاهب، گفت: اگر شخصی تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) را بررسی کند در می یابد که ایشان همواره برخورد مثبت و مهربانانه با غیرشیعه و حتی دشمنان خود داشتند و تلاش می کردند رابطه صمیمی و دوستانه با آن ها برقرار کنند.
حجت الاسلام سرشته با اشاره به آیه 108 سوره مبارکه انعام، عنوان کرد: امام صادق (علیه السلام) شیعه ای که در مسجد به خلیفه دوم توهین کرده بود را لعنت کردند چراکه شیوه اهل بیت (علیهم السلام) هرگز توهین و ناسزاگویی نبوده است.
وی مخالفان اهل بیت (علیهم السلام) را به سه دسته مخالفان سیاسی، اعتقادی و فیزیکی قابل تقسیم بندی دانست و اضافه کرد: مخالفان فیزیکی اهل بیت (علیهم السلام) در زمان ایشان از هیچ آزار و اذیتی دریغ نکردند و امروز نیز شیعیان را به هر صورت که بتوانند قتل عام می کنند و تحت فشار قرار می دهند.
این کارشناس مسائل دینی ضمن توضیح مفهوم اعتدال در تولی و تبری، اظهار کرد: اهل بیت (علیهم السلام) در هیچ کجای تاریخ در مقابل مخالفان سیاسی و اعتقادی خود، چه علنی و چه در خفا، لب به توهین نگشودند و تلاش کردند با ارتباط گیری، بر آن ها اثرگذار باشند.
حجت الاسلام سرشته ابراز کرد: جذب برادران اهل سنت به دو صورت تعریف می شود؛ اول این که شخص را با استدلال یا اعمال و رفتار خود به تشیّع ترغیب کنیم و دوم این که او را برای وحدت و قرار گرفتن در امت واحده اسلامی تشویق نماییم تا دشمنان قسم خورده اسلام از تفرقه میان مسلمانان سوءاستفاده نکنند.
وی تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل، انگلیس و سایر دشمنان وحدت اسلامی از هر گونه اختلاف میان مسلمانان استقبال کرده و از آن در برنامه ها و استراتژی های خود استفاده می کنند.
این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اهمیت فراگیری مهارت های ارتباط با اهل سنت از سیره و روایات امام صادق (علیه السلام)، گفت: از مهم ترین تأکیدات ایشان به شیعیان این است که به عیادت اهل سنت بروید و امانت ایشان را نگه دارید و اگر حق با ایشان است به نفعشان در دادگاه شهادت دهید.
حجت الاسلام سرشته هم چنین تأکید کرد: تبری جستن از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) به معنای ظاهری و کناره گرفتن و قطع رابطه با آن ها درست نیست؛ بلکه به این معناست که از افکار و اعتقادات آن ها تأثیر نپذیریم و بلکه بر آن ها اثر بگذاریم.
وی در پایان شرکت در تشییع جنازه اهل سنت، شرکت در نماز جماعت و کلاس های درس و خرید هدیه برای آن ها را از دیگر توصیه های امام صادق (علیه السلام به شیعیان برشمرد و اظهار کرد: این به نوعی ترویج اخلاق شیعی است که منجربه جذب قلوب می کند
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما