آرم فناوری اطلاعات پژوهشگاه
اداره فناوری اطلاعات معرفی سری اول آثار جدید دانشگاهی منتشر شده توسط نشر دیجیتال پژوهشگاه پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): بنا بر اعلام مهندس پهلوانی رئیس فناوری اطلاعات پژوهشگاه و در ادامه انتشار دیجیتال کتب مرجع دانشگاهی پژوهشگاه، هفت اثر جدید دانشگاهی شامل: تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر، چالش سیاست دینى و نظم سلطانى، مباحث سیاسی بحارالانوار، دین،رسانه، ارتباطات اجتماعی و ... منتشر گردید.

بنابر اعلام مهندس پهلوانی رئیس فناوری اطلاعات پژوهشگاه و در ادامه انتشار دیجیتال کتب مرجع دانشگاهی پژوهشگاه، هفت اثر جدید دانشگاهی شامل: 
 اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر، چالش سیاست دینى و نظم سلطانى، مباحث سیاسی بحارالانوار، دین،رسانه، ارتباطات اجتماعی، مبانی نظام اجتماعی اسلام، اندیشه سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران منتشر گردید.

1. اندیشه سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران / علی اکبری معلم / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

مبحث کانونی این اثر، بررسی میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) است. این نسل که دوره حیات امام را درک نکرده است و به تدریج به لایه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی وارد می‌شود، بدون آشنایی کافی با اندیشه امام، نمی‌تواند برای حفظ، تقویت و رفع کاستی‌های نظام برآمده از آن اندیشه اقدام کند. از این روی مهم‌ترین پرسش این کتاب این است که میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام چقدر است؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند روشن سازد که جمهوری اسلامی به چه میزان توانسته است الگوی فکری خود را به نسل سوم انقلاب انتقال دهد؟ در واقع می‌توان به نقاط قوت و ضعف پی برد. این میزان آشنایی نسل سوم با اندیشه سیاسی امام در سه قسم فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی به تفکیک مورد بررسی قرار داده شده است. برخی از محورهای مهم مورد بحث عبارت‌اند از: لزوم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، هدف‌های حکومت اسلامی، وجوب تشکیل حکومت اسلامی بر فقها، پیوند دین و سیاست، طرز حکومت اسلامی، شرائط ولی فقیه، اختیارات ولی فقیه، وظایف ولی فقیه و حکومت اسلامی و… . علاوه بر این سه قسم، مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی و نیز مفاهیم بنیادی اندیشه سیاسی ایشان نیز دغدغه اثر حاضر است. علت تقسیم بندی اندیشه سیاسی امام به سه قسم مذکور، این است که امام نظام فکری خود را بر طبقه بندی سه گانه اسلام (عقاید، اخلاق و اعمال) مبتنی ساخته است. البته اندیشه سیاسی امام دارای ابعاد دیگری نیز هست که در این اثر با توجه به ظرفیت زمانی تحقیق، به آن‌ها پرداخته نشده است.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.

2.تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر/ نجف لکزایی/ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

موضوع اثر حاضر تحلیل و بررسی تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر است. دوره معاصر برای هر جامعه ای از زمانی شروع می شود که رویداد سرنوشت سازی برای آن جامعه در آن مقطع اتفاق افتاده و هنوز کلاف آن رویداد در حال باز شدن باشد. برای ایران این رویداد عصر صفویه است، زیرا دولت ایران شیعی در این اثر تأسیس شد و تاکنون همین کلاف در حال باز شدن است.
 
انقلاب اسلامی نیز محصول تداوم اندیشه سیاسی تشیع است، البته نویسنده اثر حاضر منکر این مطلب نیست که در عصر قاجاریه تحولات مهمی اتفاق افتاده و آنها هم برای ایران و سرنوشت ایران مهم است و از جمله این تحولات مهم انقلاب ناتمام مشروطه است. با همه این اوصاف در اثر حاضر نه مشروطه نقطه آغاز تاریخ معاصر به حساب آمده است و نه آغاز قاجاریه، که برخی به دلیل مقارن بودن آن با انقلاب 1789 فرانسه آنرا نقطه شروع تاریخ معاصر دانسته اند.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.


3. چالش سیاست دینى و نظم سلطانى / نجف لکزایی / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

این کتاب به بررسی مناسبات شکل گرفته میان علمای شیعه ـ به منزله‌ی حاملان سیاست دینی ـ و سلاطین صفوی ـ به مثابه‌ی عاملان نظم سلطانی ـ اختصاص یافته است. گفتنی است در کتاب رابطه‌ی میان علمای شیعه و سلاطین صفوی از نوع واهم‌گرایانه تلقی شده و چنین نتایجی به دست داده شده است: 1- عصر صفویه چنان که در عرصه‌ی سیاست و حکومت، نقطه‌ی عطف به حساب می‌آید، در حوزه‌ی فرهنگ و اندیشه نیز نقطه‌ی عطفی است و چنان که عرصه‌ی سیاست، جولانگاه منازعه‌ی قدرت است، عرصه‌ی فکر و اندیشه نیز میدان هماوردی جریان‌های مختلف فکری و مذهبی است. اصولی‌ها، اخباری‌ها، صوفی‌ها و فلاسفه مهم‌ترین جریانات فکری داخلی محسوب می‌شوند. 2- عاملی که باعث عدم رویارویی سلاطین و علما از فرقه‌های مختلف می‌شد. نیاز آن‌ها به یک‌دیگر بود. صفویان نیازمند مشروعیتی بودند که بتوانند با تکیه بر آن در مقابل دشمنان خود به ویژه عثمانیان مقاوت کنند و علما نیازمند قدرتی بودند که با اتکای به آن بتوانند از تشیع و شیعیان حفاظت کنند. 3- همکاری و هم‌گرایی میان پادشاهان صفوی و علما در سطوح ظاهری صورت می‌گرفت: یکی همکاری و هم‌گرایی در کارکردهایی که به لحاظ شرعی ممنوعیتی نداشت و یا از نظر شارع، بر آن‌ها تاکید شده بود. بخش دوم مربوط به قوانین بود که حکومت اعلام می‌کرد و این قوانین، برخاسته از فقه شیعه بود. بخش سوم مربوط به ایجاد تاسیسات و نهادهایی بود که از سوی دین بر منع آن‌ها دلیلی وجود نداشت و یا تشویق بر ایجاد آن‌ها شده بود از قبیل ساخت مدرسه‌های علمیه، مساجد، استنساح کتاب، نصب قاضی، شیخ الاسلامی و امامت جمعه.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.


4. مباحث سیاسی بحارالانوار/ ابوالفضل سلطان محمدی/ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

اثر حاضر با هدف طبقه بندى روایات سیاسى بحارالانوار نگارش یافته است. نویسنده در این اثر تلاش کرده با شناسایى کلیدواژه هاى سیاسى متداول و کشف روابط آنها، محدوده برداشت هاى سیاسى از روایات بحار را مشخص نماید و با چنین رویکردى، روایات سیاسى بحار را گزینش و طبقه بندى کند; از این رو پژوهش حاضر دست مایه ارزش مندى براى پژوهشگرانِ عرصه سیاست به شمار خواهد رفت.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.

 

5. دین،رسانه، ارتباطات اجتماعی/ حسن خیری / مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی

منابع و ادله فقه در متن مباحث معطوف به فقه در اصول فقه، از دیرباز مورد بحث و بررسی بوده است. سرفصل‌های قرآن، سنت، عقل و اجماع در بسیاری از متون اصول فقهی، مشهود اهل فن است؛ اما منابع و ادله قابل استناد در اصول فقه، غالبا موضوع بحث و بررسی نبوده است. نویسنده این اثر گرانقدر در این پژوهش تلاش کرده است به این پرسش اصلی پاسخ دهد که در اصول فقه کدام منابع و ادله و با چه کیفیت و کمیتی قابل استفاده‌اند.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.

 

6. اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) / نجف لک زایی / دانشگاه باقرالعلوم(ع)

 اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان معمار و بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، همواره به مثابه یکی از مهمترین منابع یا شاخص شناخت تفکر انقلاب اسلامی، مورد توجه محققان داخلی و خارجی بوده است؛ از این رو، بررسی و تحلیل اندیشه سیاسی ایشان به عنوان نخستین ولی فقیه و رهبر سیاسی مبسوط الید در جهان اسلام در عصر غیبت، حائز اهمیت و اولویت است.

 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، قیام و نهضت اسلامی خویش را از نظر فکری، با احیای اندیشه سیاسی اسلام، به ویژه احیای تئوری حکومتی اسلام، آغاز کرد و این در حقیقت، یکی از تفاوت‌های اساسی نهضت بیدارگرانه و حیات بخش امام راحل(ره) با دیگر نهضت‌های اسلامی سده‌های اخیر بوده است و همین تفاوت اساسی، یکی از عوامل مهم موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.

 

7. مبانی نظام اجتماعی اسلام/ حسن خیری / مرکز مطالعات فرهنگی - اجتماعی

 «مبانی نظام اجتماعی اسلام» در بردارنده مفاهیم و رویکردهای هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و روش‌شناختی درباره نظام اجتماعی است و به تحلیل و ترسیم شاکله، عناصر و ارکان نظام اجتماعی اسلامی و حوزه‌ها و عرصه‌های جامعه انسانی با برداشت‌های قرآنی و روایی و با بهره‌گیری از اندیشه و تفاسیر فرزانگان اسلام می‌پردازد.

جهت دریافت نرم افزار کلیک فرمایید.

منبع: اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی it.isca.ac.ir
کلمات کليدي
اخبار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3808
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما