اخبار برگزیده
مریجی
1397/5/14 يكشنبه رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) مطرح کرد تشریح مراحل سه‌گانه طرح نخبگان علوم انسانی رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به میزان استقبال دانشجویان از طرح نخبگان علوم انسانی به تشریح مراحل سه‌گانه آن پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری طرح نخبگان علوم انسانی، اظهار داشت: چشم‌اندازی برای این طرح تعریف کرده‌ایم که دور اول، یک نوع هسته‌ای شکل گرفته است.
وی ادامه داد: معمولا جنبه اجبار و بایسته‌های آموزشی بر تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها حاکم است، بر‌خلاف طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که دانشجویان به صورت آزادانه به مباحث توجه و دقت می‌کنند، بنابراین قدم اول شکل گرفتن این هسته است.
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: بعد از بخش آموزشی‌‌، جنبه پژوهشی پیدا کردن مسأله مدنظر است که خود فرد روی مطالب آموخته‌ شده و بسته‌های آموزشی که به صورت غیراجباری به او داده شده است، شروع به تحلیل، پژوهش و بررسی می‌کند که بعد از اتمام 5 سال نخست، وارد کارشناسی ارشد شده و رساله خود را می‌گیرد.
وی با اشاره به مرحله سوم طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» بیان کرد: این مرحله جریان سازی است که نیاز به حضور در مکانی خاص یا یک هدایت برنامه‌ریزی شده ندارد، بلکه خود فرد به دلیل نخبه بودن می‌تواند منشأ اثر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مریجی ادامه داد: نخبگان به دلیل توانایی‌های خود قادر به ایجاد جریانی خاص در جامعه علمی و عملی هستند و این هدف نهایی برای این طرح است.
وی با بیان این‌که اگر جامعه نخبگان از اساتیدی با نظرات و سلایق علمی مختلف استفاده نکنند، در حقیقت محدود و محروم از نظریات علمی متفاوت شده‌اند، گفت: این درحالی است که در جامعه علمی این حقیقت وجود دارد.
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به حضور اساتیدی با نظریات و سلایق مختلف در طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» بیان کرد: اگر جامعه نخبگان در ابتدای کار با سلایق مختلف رو به رو نشود، در میانه مسیر یا انتهای آن با چالش‌های مختلف و ناشناخته‌ای برخورد می‌کند، البته جنبه‌های مختلف با گرایش‌های متعددی در این طرح حضور پیدا می‌کنند که هماوردی بین آنها شکل می‌گیرد که در نتیجه این دانشجو می‌تواند با ارزیابی و داوری آن نظریات، نظر صحیح را تشخیص دهد، البته برنامه‌ریزی‌های خاصی برای جلوگیری از بروز خطرات موجود در این مسیر انجام شده است.
وی ادامه داد: در این طرح یک مواجهه عمومی وجود دارد که اساتید نظریات خود را ارائه می‌دهند و در سطح بعدی، اساتیدی پیش‌بینی شده‌اند که این سؤالات مطرح شده را پاسخ دهند، یعنی دانشجویان را سرگردان رها نمی‌کنند، همچنین در طول سال ارتباط دانشجویان و اساتید برقرار است.
حجت الاسلام والمسلمین مریجی درباره نحوه ارتباط گیری دانشجویان و اساتید بیان کرد: ارتباط‌ ها به صورت هفتگی است و پایان هر هفته به صورت جلسات حضوری و بعد از آن به صورت الکترونیکی این ارتباط ادامه پیدا کرده و گفت و شنود دو طرفه صورت می‌گیرد.
وی در ادامه به میزان استقبال دانشجویان از این طرح اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشجویانی که پا در این عرصه می‌گذارند، با توصیه اساتید دانشگاهی خود این طرح را انتخاب کرده‌اند. در یک زمان کوتاه، بخشی از این مباحث را در فضای مجازی قرار داده‌ایم که تقریبا در دو روز 200 هزار مراجعه به این مطالب شده و 50 هزار دانلود صورت گرفته است و این نشان‌دهنده نیاز جامعه و موفقیت این طرح است که توانسته خود را به‌روز کند.
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) مطرح کرد: افراد در دانشگاه‌ها با شناخت و اشتیاق بیشتر به این طرح ورود می‌کنند و این امر موجب برگزار شدن این طرح به‌صورت قوی‌تر شده است، از این‌رو برای یافتن اساتیدی قوی‌تر با مشکلات بیشتری روبرو شده‌ایم.
وی با بیان این‌که در سال جاری تعدادی از نخبگان با رتبه‌های تک رقمی و درصد بالایی نیز با رتبه‌های دو رقمی در این طرح حضور یافته‌اند، گفت: این درحالی است که در سال‌های ابتدایی این‌گونه نبوده و این نشان از موفقیت روز افزون این طرح دارد. 
حجت الاسلام والمسلمین مریجی در پایان با اشاره به نحوه شرکت نخبگان کشور در طرح «گفتمان نخبگان علوم انسانی» خاطرنشان کرد: فراخوان اولیه‌ای برای رتبه‌های یک تا 3 هزار کشور با همکاری سازمان سنجش داده می‌شود، هزار نفر ثبت‌نام کردند که بعد از انجام مصاحبه‌هایی از این هزار نفر، 135 نفر انتخاب شده‌اند.