اخبار دفتر
جوادی آملی
1396/2/24 يكشنبه رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: عقلانیت وحیانی نیازی به تبیین ندارد رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: در عقلانیت مدرن که اسم روشنفکری بر او گذاشته شده است، وفادار به دین نیست و دین را یدک می کشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین پیش نشست کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی(با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی) که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اگر علم به معنای واقعی با توجه به کارکرد هایی که در حوزه های مختلف دارد بخواهد به درستی شکل بگیرد، نیازمند به یک شیوه معرفتی شایسته و مناسب است. 
وی گفت: عقلانیت وحیانی یک شیوه معرفتی و منهج و راه و روشی است برای شکل گیری علم اصیل که پایه هر خیری است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: آن چیزی که باید به آن توجه کنیم، واژه عقلانیت وحیانی است؛ امروزه واژه عقلانیت با پسوند و پیشوند هایی در صحنه عقلانیت است؛ امروز عقلانیت سنتی و وحیانی در جنگ و مبارزه با هم هستند و در تلاش هستند هر یک دیگری را از صحنه خارج کند. 
وی افزود: عقلانیت وحیانی که نیازی به تبیین ندارد، در حقیقت نه کاستی های عقلانیت سنتی را دارد و نه عیب ها و نقص هایی که به عقلانیت مدرن شناخته می شود را دارد. عقلانیت وحیانی یک شیوه حامع و کاملی برای درک صحیح علم و توسعه و تعالی آن در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: در عقلانیت سنتی یک منبعی داریم به نام نقل که همان کتاب و سنت است و این منبع در حقیقت تنها منبع معرفتی است که بایستی تلاش کرد و علم را در حوزه های مختلف از این نقل به درآورد و از نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظایر آن بهره گرفت.
وی گفت: عقلانیت سنتی که در نظام سنتی ما کاملا مورد توجه است و متعبدانه و متعصبانه بر آن اصرار می شود، دو نقص عمده و اساسی برای آن وجود دارد: نقص اول و عمده برای عقلانیت سنتی این است که نقل را مرادف با وحی گرفته است.  عقل در این زمینه در حد یک موجود برخوردار از نقل است و تنها مفتاح نسبت به آن است. 
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: این نقص ها در عقلانیت وحیانی مرتفع شده است؛ در عقلانیت مدرن که اسم روشنفکری بر او گذاشته شده است، وفادار به دین نیست و دین را یدک می کشد. 
وی افزود: معیارهایی که برای این نوع از عقلانیت است، همان چیزی است که در نظامات فکری غرب شکل گرفته و قرار است به دین رنگ ببخشد. 
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: نقل به عنوان جریان اصلی و اساسی دیده نمی شود و آنچه که هست این است که نقل باید خود را به عقل منطبق کند و این عیب بزرگ است که عقل به عنوان میزان دین شناخته می شود و عرفیت و عقلانیت مدرن معیار هستند و دین و نقل باید خود را منطبق با آن کنند. 
وی گفت: عقلانیت دارای ویژگی هایی  است که از جمله مهترین ویژگی ها این است که در این نوع از عقلانیت یک منبع داریم که منبع هستی دین به نام وحی است که خدا از جایگاه اراده الله ظهور کرده است و اراده تشریعی حضرت حق برای هدایت و سعادت در دین تجلی کرد که در این اراده هیچ امری فروگذار نشده است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: این که چه مقداری از این دین تجلی یافته و به چه زبانی آمده، از آن به عنوان نقل یاد می کنیم؛ یک منبع هستی دین داریم که وحی است، اما آنچه به عنوان نقل از آن یاد می کنیم، منبع نیست بلکه دلیل و راهنما است و نقل می آید تا وحی را بکاود و از آن حقیقت استفاده کند. 
وی افزود: عقل و نقل با هماهنگی یکدیگر می روند تا حقیقت دین را بکاوند. آنچه که به عنوان نقل در عقلانیت سنتی وجود دارد، این نقص را در عقلانیت وحیانی نداریم آنچه که در عقلانیت وحیانی به عنوان منبع است، وحی می باشد و قرآن و عترت است. 
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: قرآن در کسوت مطلق و مقید و علم حصولی و حجاب انتزاع مفهومی است و قدرت فهم شهودی که معصوم است، باید اصل و معیار قرار گیرد.
وی گفت: در مباحث معرفتی، مجاری ادراکی به سه دسته نقل، عقل و شهود تقسیم می شود که هر سه نقش شان کشف است. اینها مجاری ادراکی هستند که هر سه به دنبال پیدا کردن یک مسیر می باشند. مکشوف ما دین است، آن چیزی که از راه کشف و شهود و نقل و عقل به آن می رسیم، یک حقیقت به نام وحی است.