به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمدجواد محرابی در مراسم تجلیل از نشریات برتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در حاشیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر برگزار شد، پژوهش را محور پیشرفت در همه جوامع دانست و اظهار داشت: سنجش سطح دانایی با توجه به میزان تولید اطلاعات و بهره مندی از آنها ارزیابی می شود.
وی گفت: در جوامع یا تولید کننده اطلاعات هستیم یعنی در پژوهش به حقیقتی دست یافته ایم و از آن استفاده کرده ایم و یا مصرف کننده اطلاعات تولید شده دیگران هستیم.
سرپرست معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که امکانات سخت افزاری(ابزار)، نرم افزاری(رسانه ها) و نیروی انسانی(پژوهشگر) سه عامل کلیدی در پژوهش هستند، تصریح کرد: امروزه جوامع توسعه یافته و پیشرفته در حوزه پژوهش، رویکرد پژوهش محوری را در پیش می گیرند و در این بستر است که نتایج کافی و لازم را می برند.
وی با اشاره به این که برای داشتن جنبش تولید نرم افزاری باید پژوهش صورت بگیرد، افزود: بایستی علوم جدید را مبتنی بر نگاه های پژوهشی بنا کرد و گرنه مصرف کننده می مانیم و پیشرو نخواهیم ماند.
محرابی اظهار داشت: کشورهایی که به پژوهش اهمیت دادند، در تمام شقوق پیشرو هستند و بقیه کشورها به تبعیت از آنها حرکت می کنند.
وی گفت: کشورهای غربی در فرهنگ، اقتصاد، امنیت و نظامی گری پیشرو هستند و علوم مرتبط با اینها را تولید و پژوهش کردند.
سرپرست معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که اگر در مسأله فرهنگ تولید محتوای فرهنگی نداشته باشیم، مجبور می شویم که از مؤلفه های فرهنگی دیگر کشورها استفاده کنیم، تصریح کرد: در این زمینه کوتاهی کردیم اما چند سالی است که فعالیت هایی در این راستا صورت می گیرد.
وی ضمن بیان آماری از مطبوعات موجود در قم افزود: استان قم بالغ بر 300 مطبوعه دارد و بخش زیادی از مطبوعات در این استان دارای رتبه علمی ـ پژوهشی هستند که می توان گفت هیچ استانی چنین قابلیتی ندارد.
محرابی اظهار داشت: در عصر انفجار اطلاعات اتفاقات زیادی در حوزه رسانه رقم خورده و رسانه ها متحول شده اند که ناچار هستیم تا در این تغییرات، دقت عمل به خرج دهیم.
وی با اشاره به کاهش مخاطب رسانه های مکتوب تصریح کرد: در حوزه رسانه های مکتوب با مشکلات جدی مواجه می باشیم که به لحاظ تیراژ در گذشته بیشتر بوده اند؛ در این راستا، مخاطب رسانه مکتوب بسیار کم شده است و رسانه ها در کنار نسخه مکتوب، نسخه الکترونیکی خود را ارائه می دهند که مخاطب نسخه های الکترونیکی آنها بیشتر است.
سرپرست معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به انتشار نزدیک به 30 نشریه توسط دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: این نشریات از نظر علمی جزو نشریات کم نظیر هستند.