اخبار دفتر
لک زایی
1397/9/11 يكشنبه رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: پرداختن به ارتباط قرآن و نیازهای جامعه خروج قرآن از مهجوریت را در پی دارد رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پرداختن به ارتباط قرآن و نیازهای جامعه معاصر خروج قرآن از مهجوریت و عمل و توجه به قرآن و عترت را در بر می گیرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف ‌لک زایی در مراسم بزرگداشت «دائره المعارف قرآن کریم و رونمایی از جلد 15 آن» که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: کارهایی که در این پژوهشکده انجام شده است، کارهای زمین مانده ای بوده و هست که اقتضای تشکیل یک پژوهشکده را داشته و کاری گروهی و زیرساختی است که اگر به دنبال بحث اسلامی سازی علوم انسانی و توانمند سازی علوم اسلامی برای پاسخگویی به مسائل و نیازهای جامعه معاصر هستیم، از لوازم کار، همین کارهایی است که پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم انجام داده و می دهند.

وی با اشاره به آیه 40 سوره توبه گفت: آیه عجیبی است که می فرماید شما پیامبر(ص) را یاری نکنید خدا او را یاری می کند؛ یعنی این طور که اگر ما کاری را انجام ندهیم، بگوییم زمین می ماند نه اینطور نیست و خداوند مسیر دیگری را باز می کند و توفیق نگارش دائرهݑ المعارف قرآن کریم نصیب این پژوهشگاه شد. در ادامه آیه می فرماید وقتی که مشرکان جمع شدند و می‌خواستند که حضرت را به شهادت برسانند، خداوند نجاتش داد و آرامشی را بر قلب پیامبر(ص) نازل کرد و این سنت الهی است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دو دغدغه باید همزمان پیگیری شود، یکی دغدغه علمی و دانشی است که افق های پیش رو را برای ما بازتر می کند، یعنی بحث تفسیر موضوعی و دانشنامه های تخصصی که این پژوهشکده با مجموعه علوم اسلامی و انسانی پیوند می خورد و به لحاظ دانشی می خواهد کمک کند که این دانش ها در بعد اسلامی توانمندتر شوند و به لحاظ مبانی قوی‌تر شوند.

وی افزود: دغدغه دیگری که با توجه به رویکرد مسأله محوری موجود در دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد، بحث قرآن و نیازهای انسان و جامعه معاصر است که باید تقویت شود و قرآن و مسائل انسان معاصر را در کنار محور اول که قرآن و علوم اسلامی و انسانی است، به شکل پررنگ تر ادامه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: در ادامه آیه مذکور می‌فرماید «جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلىَ‏  وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِىَ الْعُلْيَا  وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم» این تعبیر وجود دارد که کلمه «کفر» سفلی و پایین است و کلمه «الله» عُلیا است و مصداق تام و اتم این کلمه الله، قرآن و عترت است و ما مسلمانان باید خیلی مراقبت کنیم که روز قیامت آن گلایه پیامبر اکرم(ص) متوجه امت، حکومت‌ها، دولت ها و قوای اسلامی نشود و این باب جدیدی را به روی ما باز می کند که چه مقدار مسائلمان را با قرآن حل می کنیم.

وی گفت: اگر بحث دوم قرآن و نیازهای جامعه معاصر مجموعه ما پر رنگ‌تر شود، خروج قرآن از مهجوریت و عمل و توجه به قرآن و عترت می‌تواند بخشی از این وظیفه را بر عهده بگیرد و انجام دهد.

کلمات کليدي
لک زایی, معاون, پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, دفتر تبلیغات اسلامی, حوزه علمیه قم