اخبار دفتر
رفیعیایی
1395/10/23 پنجشنبه مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبیین کرد؛ ضرورت شناسایی استعدادها مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) گفت: تدریس ادبیات عرب در برنامه درسی باید توسعه داشته باشد و متناسب با استعدادهای مختلف و سنجش افراد در نظر گرفته شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین رفیعیایی، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) در کرسی آزاد اندیشی "کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه علمیه"‌ که در مدرسه آیت الله درچه ای اصفهان برگزار شد، در نقد روش فعلی تدریس ادبیات عرب در حوزه های علمیه، گفت: تدریس ادبیات عرب در برنامه درسی باید توسعه داشته باشد و متناسب با استعدادهای مختلف و سنجش افراد در نظر گرفته شود.
وی در ادامه افزود: ابتدا قرار بود با توجه به سطح علمی و استعدادهای مختلف، ادبیات بین 2 تا 4 سال تدریس شود ولی بعد چنین نشد و به طور کلی بر 3 سال متمرکز شد در حالی که عده ای می توانند ظرف مدت کمتری آن را فرا گیرند و برای عده ای نیز این زمان کافی نیست. 
مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) در رابطه با تفکیک طلاب بر اساس سطح علمی، گفت: با توجه به اینکه طلاب از مجموعه های مختلف و با سطوح علمی متفاوت جذب حوزه می شوند اگر همه در یک کلاس درسی قرار بگیرند تنش به وجود می آورد لذا طلاب باید بر اساس سطح علمی از یکدیگر تفکیک شوند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سیستم آموزشی وجود دارد، عدم ارائه محدوده های درسی و باقی ماندن سرفصل ها است و اینکه برای طلبه از هر کتاب قسمتی تدریس می شود، مشکل ساز خواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: وقتی که امروز برای تدریس سرفصل ها وجود دارد کافی نیست چرا که از طرفی این کمبود وقت موجب تلخیص مطالب شده، از طرفی زمانی که برای مباحثه و تمرین وجود دارد جوابگوی طلاب نیست.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعیایی در رابطه با لزوم تدریس ادبیات عرب برای طلاب، گفت: حتی مبلغین، باید ادبیات را به طور کامل فرا بگیرند، چرا که امروز سطح جامعه به نسبت طلاب پیشرفت بیشتری در مسائل دینی داشته است و طلبه ای که می خواهد تبلیغ کند باید بر ادبیات مسلط باشد. 
استاد حوزه علمیه اصفهان  با اشاره به اینکه در برنامه ریزی کلی باید عموم طلاب را در نظر گرفت، بیان کرد: برنامه درسی باید به گونه ای باشد که طلبه به کارهای جنبی و مشکلات فردی نیز بپردازد بر این اساس فضای موجود طلبه را خسته کرده به گونه ای که شب امتحان وی را به سراغ تلخیص می کشاند.
وی در پایان افزود: اگر در شرایط کنونی طراوت علمی طلبه از او گرفته شود، هر چقدر هم کتاب ها تغییر کند سودی نخواهد داشت، براین اساس سیستم آموزشی نباید به گونه ای باشد که بیشترین وقت صرف حضور و غیاب و مسائل جنبی بشود.