تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
رذائل اخلاقی
يكشنبه 25 ارديبهشت 1390 شخصي كه قمار و فعل حرامي را انجام ميدهد بغير از عذاب اخروي مي خواستم بدانم در دنيا وزندگي روزمره چه ضرر وزياني چه جاني وچه مالي به او ميرسد همين طور شراب خوار وزناكار اين سوال را براي كس ديگري مي پرسم؟

ترديدي نيست كه هوس‌راني و شهوت‌راني‌، عواقب بدي براي انسان در دنيا و آخرت دارد كه در اين جا به برخي از آن‌ها، اشاره مي‌كنيم‌:


1. دامن‌گير شدن انسان به انواع ناملايمات روحي در زندگي‌: خداوند مي‌فرمايد: "وَ مَآ أَصَـَبَكُم مِّن مُّصِيبَة‌ٍ فَبِمَا كَسَبَت‌ْ أَيْدِيكُم‌ْ وَ يَعْفُواْ عَن كَثِير;(شوري‌،30) و هر گرفتاري كه به شما مي‌رسد، به خاطر اعمالي است كه انجام داده‌ايد و بسياري را نيز عفو مي‌كند." حضرت علي‌از رسول خدا6 نقل مي‌كند كه آن حضرت فرمود: اي علي هر خراشي كه از چوبي به انسان برسد، و هر لغزش قدمي‌، بر اثر گناهي است كه از او سر زده است‌."(مجمع البيان‌، مرحوم طبرسي‌، ذيل آية فوق‌.)

 

امام باقر7 نيز مي‌فرمايد: "وما من نكبة تصيب العبد الاّ بذنب‌; هيچ نكبتي به بنده نرسد، مگر به خاطر گناه‌."(اصول كافي‌، شيخ كليني‌(ره‌)، ج 2، ص 269.)

 

2. قساوت قلب‌: با تفكر در آيات و روايات‌، به دست مي‌آيد كه گناه‌، موجب تيرگي و واژگوني قلب و مسخ انسان از حالت انساني به حالت حيواني مي‌گردد. خداوند مي‌فرمايد: "فَلَمَّا زَاغُوَّاْ أَزَاغ‌َ اللَّه‌ُ قُلُوبَهُم‌;(صف‌،5) هنگامي كه آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت‌." حضرت علي‌هم مي‌فرمايد: دل‌ها سخت نشود، مگر به خاطر گناهان بسيار."(همان‌، ص 271.)

 

3. الحاد و انكار: انسان در اثر گناه‌، به مرحله‌اي مي‌رسد كه حق را انكار كرده‌، و حتي آن را مسخره مي‌كند. رسول اكرم‌فرمود: چرا كه گناهان‌، گمراهي را بر گنه كار مسلط مي‌نمايد، تا آن جا كه گنه كار را به ردّ ولايت وصي رسول خدا6، و انكار نبوت پيامبر خدا وا مي‌دارد، و به همين منوال‌، كار او به جايي مي‌رسد كه به گناه انكار يكتايي خدا، و الحاد و كفر در دين خدا، آلوده مي‌گردد."(بحارالانوار، علامه طباطبائي‌(ره‌)، ج 73، ص 360.)

 

4. اندوه و بيماري‌، از آثار ديگري است كه در هوس‌راني و امثال آن دامن‌گير انسان مي‌شود، چرا كه شهوت‌ِ خارج از كنترل و حيواني‌، مرز مشخصي ندارد و چون انسان‌، از رسيدن به همة مراتب آن‌، از نظر موانع جسمي و بيروني در محدوديت است‌، به اين خاطر، با مشاهدة ناتواني خود، موجي از افسردگي و اندوه روحي بر او مستولي مي‌شود، و به اين ترتيب‌، او را به وادي بيماري جسمي و روحي مي‌كشاند.

 

5. كاهش علاقه به خانواده‌، و حتي قطع ارتباط با آن‌ها، از ديگر آثار اين موضوع است‌، چرا كه علاقة انسان‌، در اثر آن‌، نسبت به همسر و حتي فرزندانش كاهش مي‌يابد و نهاد مقدس خانواده را متزلزل مي‌كند و از هم مي‌پاشد و هم چنين‌، ناهنجاري‌هاي فراوان اجتماعي در جامعه به وجود مي‌آيد.

درمردآثار سوءزناروايت به اين مضمون نقل شده است: قال رسول الله(صلي الله عليه وآله والسلم): يا علي في الزنا ست خصال: ثلاث منها في الدنيا وثلاث في الاخره، فاما التي في الدنيا فيذهب بالبهاءويعجل الفناويقطع الرزق واما التي في الخرههه فسوءالحساب وسخط الرحمن والخلود في النار  پيامبرخدا فرمودند اي علي زنا شش پيام دارد: سه پيامد در دنيا و سه پيامد درآخرت.
پيامدهاي دنيايش اين است كه آبرو را ميبرد، مرگ را شتاب مي بخشد وروزي را ميبرد وپامدهاي آخرتش عبارتست از حسابرسي سخت ودقيق، خشم خداي رحمن وجاودانگي در آتش(ميزان الحكمه ج5 ص2212) همچنين در حديثي ديگراز رسول اكرم روايت شده است :قال رسول الله (صلي الله عليه وآله والسلم): اربع لاتدخل بيتا واحده منهن ال خرب ولم يعمر بالبركه:الخيانه والسرقه وشرب الخمر والزنا  پيامبر اكرم فرمودند چار چيز است كه اگر يكي از آنها به هر خانه اي وارد شود آن را ويران واز بركت آباد نميشود.

خيانت ،دزدي ،شرابخواري وزنا( آدرس همان)در مورد آثا رقمار بايد بگوئيم قمار داراي آثار سوءفراواني در عرصه حيات فرردي واجتماعي مي شود كه بعضي از انها عبارتند از :ايجاد بغض وكينه بين افراد ،مختل شدن فعاليت هاي صحيح اقتصادي ،تراكم بدون دليل ثروت در دست عده اي خاص،ايجاد تنشها واسترس هاي روحي در افراد و ...

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 142
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما