صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

اسماعیلی
اسماعیلی
با حضور رییس موسسه بوستان کتاب؛ از دوره هفت جلدی «شرح فارسی اسفار اربعه» رونمایی شد نشست رونمایی از دوره هفت جلدی «شرح فارسی اسفار اربعه»؛ تألیف علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی با حضور رییس موسسه بوستان کتاب دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام اسماعیل اسماعیلی، مدیر انتشارات بوستان کتاب قم در ابتدای این نشست ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام موسی‌کاظم (ع)، به آثار ارائه شده توسط «بوستان کتاب» اشاره کرد و گفت: موسسه بوستان کتاب از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از 2600 عنوان کتاب  منتشر کرده که این کتاب‌ها در رشته‌ها و بحث‌های مختلف اسلامی است. ما وقتی این آثار را در کنار هم قرار می‌دهیم، بعد از حوزه علوم قرآنی، بیشترین آثار مربوط به حوزه فلسفه علم کلام و عرفان است و در مجموع، این عناوین جایگاه خاص خود را دارند.
وی افزود: پس از این که علمای بزرگ اسلام وارد این حوزه شدند، فلسفه جان گرفت و شاگردان و علاقه‌مندان زمانی صلابت فلسفه را چشیدند که فلاسفه و علمای بزرگ، توانستند با استفاده از آموزه های وحیانی، به صورت خوب و گره‌گشا آن را بیان کنند و جایگاهش را ارتقا دهند. یکی از حکمایی که به فلسفه عنایتی ویژه داشت و توانست حکمت و عرفان متعالیه را در جایگاه خوبی قرار دهد، علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی است که جایگاه فلسفه و عرفان را بالا برد.
رییس موسسه بوستان کتاب ادامه داد:  22 عنوان از آثار فسفه آیت‌الله حسن‌زاده آملی توسط انتشارات بوستان کتاب منتشر شده که بدیع‌ترین آنها کتب «شرح فارسی اسفار اربعه» است. اسفار اربعه غنی‌ترین اثر ملاصدرا است که علامه حسن‌زاده آملی آنها را  شرح کرده است. سپس این بحث‌ها آماده و به تدریج ویرایش و تبدیل به کتاب و منتشر شده است. ما به جرئت می‌توانیم بگوییم که این اثر، شرحی قوی‌تر برای اسفار اربعه به زبان فارسی است. امیدوارم عمر استاد حسن‌زاده آملی دراز باشد تا بتوانیم این مجموعه را کاملتر کنیم.
در ادامه این نشست آقای  طریقه دار، ویراستار کتاب «شرح اسفار اربعه» گفت: آیت‌الله نائیجی زحمت زیادی برای پیاده کردن درس های ضبط شده کشیده است؛ حتی گاهی ابهاماتی بود که لازم بود خدمت آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌رسیدیم. از دو جنبه روی این کتاب کار شده است؛ چون نثر این عالم بزرگوار، نثری فنی است. بنابر‌این ما اختیار زیادی در زیر و رو کردن متن نداشتیم، اما از نظر شیوه‌نامه بوستان کتاب، تغییراتی در آن به وجود آمد.
در بخش پایانی این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی با بیان این که حکمت متعالیه جایگاهی بالاتر از حکمت متعارف دارد گفت: حکمت متعالیه در برابر حکمت متعارف قرار دارد. حکمت متعارف، به حکمت‌های معمول و رایج گفته می‌شود؛ در حالی که حکمت متعالیه، حکمت برتر است. در حکمت متعارف یک حرکت فکری معمولی صورت می‌گیرد، اما در حکمت متعالیه، ناب‌ترین افکار و نتایج وجود دارد و حکمتی است که تمام افکار و نتایج حکمت و اشراق در آن هضم شده است. استواری مهم حکمت متعالیه عرفان نظری است. حکمتی است که در کنار مشارب گوناگون فلسفی و عرفانی  از آموزه‌های وحی و قرآن استفاده می‌کند و در آن، بالاترین افکار کلامی مورد بررسی  و جذب و هضم قرار می‌گیرند.
 وی در پایان اظهار داشت: از صمیم قلب از دست‌اندرکاران چاپ این کتاب تشکر می‌کنم.
در پایان این مراسم که در در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، یک کیلیپ کوتاه از زندگی و آثار علامه حسن زاده آملی پخش شد و از اثر مزبور رونمایی گردید.
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما