نشست علمی
1396/7/29 شنبه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ نشست علمی «ظرفیت های آموزشی موجود در فضای مجازی» برگزار شد کارشناس فضای مجازی با اشاره به چرایی استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش گفت: شبکه های اجتماعی باید به عنوان یک ابزار یادگیری در آموزش در نظر گرفته شوند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، الهام اکبری در نشست علمی «ظرفیت های آموزشی موجود در فضای مجازی» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه مجازی المصطفی در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: یادگیری آنلاین کمتر از 20 سال است که ایجاد شده و این نوع یادگیری در حال رشد و تکامل بود که با ایجاد وب 2 ها، یک تکامل قابل توجهی در آن شکل گرفت. 
وی با بیان این که شبکه های اجتماعی باید به عنوان یک ابزار یادگیری در آموزش در نظر گرفته شوند، گفت: وب 2 ها یک وب جدید نیستند بلکه شبکه های جهانی وب هستند که این بار بیشتر بر استفاده اجتماعی از وب متمرکز شده است. 
کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: رسانه های اجتماعی بعضی از وب 2 ها هستند که بیشتر بر اشکال مختلف ارتباط الکترونیکی متمرکز هستند در حالی که در شبکه های اجتماعی فضا کمی متفاوت تر است. وب 2 ها منظم تر و مبتنی بر نیاز کاربر هستند و بر از اساس نیاز کاربر تغییراتی در آنها شکل می گیرد و به روز می شوند. وب 2 ها حالت جریان دارند و اطلاعاتی که در خود ذخیره می کنند، در جریان قرار می گیرند. 
وی با اشاره به ویژگی های شبکه های اجتماعی افزود: شبکه های اجتماعی رایگان هستند و دسترسی به آنها راحت است و نیازی به آشنایی با ابزار پیچیده نیست، همچنین بر اساس نیازهای کاربر تغییر می کنند و امکان استفاده چند رسانه ای در آن وجود دارد. 

* چرایی استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش
اکبری درباره چرایی استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش اظهار داشت: انقلاب شدن در عرصه ارتباطات و اشتراک گذاری دانش، اتصال کاربران، قابلیت دسترسی در موبایل و تبلت، وجود قابلیت تعامل با افراد در خارج از شبکه دوستان و گستردگی در میان جوانان، منعطف بودن محیط آموزشی آن و تولید اطلاعات مشترک علل استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش به حساب می آیند. وب 2 ها سبب شد که ماهیت کاربران تغییر کند و سرعت عمل بالا برود.
وی با اشاره به وجه تمایز در روش یادگیری سنتی و یادیگری در فضای وب 2 ها گفت: این شیوه جدید می طلبد که در روش های آموزشی خود تأمل کنیم و به فکر تغییر در شیوه های آموزشی خود باشیم. یادگیری که در محیط سیال صورت می گیرد، یک پدیده دوطرفه می شود که می توان از آن استفاده کرد و به آن افزود. 

* ویژگی های یادگیری در محیط رسانه های اجتماعی
کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: کنترل و مدیریت یادگیری بر عهده یادگیرنده است و بر اساس علاقه خود، محتوا را انتخاب و تولید می کند و کاربر با سایر یادگیرنده هایی که در سراسر جهان هستند، ارتباط می گیرد و کاربر این اجازه را دارد که محتوای آموزشی خود را فارغ از زمان و مکان دریافت و ارسال کند. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما