صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

صاحب انوار الفقاهه به گفت و گو با اهل سنت اهمیت می داد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که شیخ حسن به شرایط زمانه خود اشراف کامل داشت گفت: ایشان به حوادث زمانه و گفتگو با علمای اهل سنت اهمیت می‌دادند.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی  در مراسم رونمایی از کتاب "انوار الفقاهه" بیان داشت: این کتاب هشت سال پیش بنا به دستور آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در دستور کار مرکز احیای آثار اسلامی قرار گرفت و افراد زیادی در تحقق این امر مشارکت داشته‌اند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در طول این هشت سال آثار دیگری در دستور کار این مرکز بوده و واحد نشر نیز در انتشار و توزیع این اثر زحمات زیادی کشیده‌اند.
وی افزود: شیخ «حسن کاشف الغطاء» کوچک‌ترین فرزند شیخ «جعفر کاشف الغطاء» است و متولد 1201 قمری در نجف بوده و در سال 1262 فوت کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رویدادهای تاریخی زمان حیات شیخ حسن کاشف الغطا گفت: از زمان تاج‌گذاری «آقا محمدخان» جنگ‌وگریز و کشتارهای فراوانی در ایران روی داد و انحطاط امنیتی بالایی در ایران جریان داشت و بعد از او فتحعلی شاه و محمدعلی شاه حکومت کردند و این دوره مقارن بازندگی شیخ حسن کاشف الغطا بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین  لک زایی تصریح کرد: در جریان زندگی او جنگ‌های ایران و روس روی داد و دو معاهده ترکمانچای و گلستان امضا شد و پدر ایشان در امضای این معاهده نامه‌ها تأثیر زیادی داشتند.
وی در ادامه به کتاب انوارالفقاهه اشاره کرد و گفت: در این کتاب به مبحث جهاد زیاد پرداخته نشده است هرچند که پدرشان به این امر اهمیت زیادی قائل بودند، ولی شیخ حسن به  حرمت ریخته شدن خون مسلمانان اهمیت بالایی قائل بودند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: نقل‌شده است که در قضیه نجیب پاشا، باوجود اینکه در جریان حمله‌ی او به کربلا هزار نفر کشته شدند، ولی با تدبیری که شیخ حسن انجام داده بود، ورود او به نجف مسالمت‌آمیز انجام شد و اهتمام زیادی بر روی این قضیه قائل بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین  لک زایی با بیان این که شیخ حسن به شرایط زمانه خود اشراف کامل داشت گفت: ایشان به جنگ‌های زمانه و گفتگو با علمای اهل سنت اهمیت می‌دادند.
وی در پایان افزود: علت اهتمام پژوهشگاه به این کتاب غیر از بحث‌های تاریخی و هویتی، ارزش ذاتی این اثر است که در گسترش مباحث فقهی و شیوه‌های اجتهاد می‌تواند مؤثر باشد.
منبع:

تاریخ خبر: 1394/8/18 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 21133 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما